חדשות    

התוכנית של ליצמן: להפחית את המס על השקעות נדל"ן בפריפריה

מעודכן ל-06/2020

שר הבינוי הנכנס מציע להוריד את מס הרכישה הגבוה, במטרה לעודד בנייה ומכירה של דירות קיימות. לפי היוזמה, שיעור המס הגבוה על השקעות במרכז הארץ יישאר ללא שינוי

מדינת ישראל אמנם שרויה בתקופה זו בגירעון עמוק שממדיו רק הולכים וגדלים, אולם שר הבינוי החדש יעקב ליצמן סבור שדווקא עכשיו זהו הזמן להקל על משקיעים שמבקשים לרכוש דירה בפריפריה ולבטל את מס הרכישה הגבוה המוטל עליהם ומכניס למדינה כ־10 מיליארד שקלים בשנה.

במכתב ששיגר ביום רביעי לשר האוצר ישראל כץ, ליצמן מציע להפחית את מס הרכישה שמוטל על משקיעים שקונים דירה בפריפריה, תוך שמירת שיעור מס רכישה גבוה על משקיעים במרכז.

במשרד האוצר בוחנים כעת אם להאריך את המס, שנכנס לתוקף בהוראת שעה שאושרה ב־2015, ויפוג בסוף השנה. ההוראה מטילה מס של 8%‑10% על רוכשי דירה להשקעה, לעומת 0%‑5% על רוכשי דירה ראשונה ומשפרי דיור. ההוראה אושרה בתקופת משה כחלון כשר האוצר, והיא נועדה להרחיק משקיעים משוק הדיור.

במכתב הסביר ליצמן כי העלאת מס הרכישה על משקיעים השפיעה לטובה על שוק הדיור. המס הגבוה מיתן את הביקוש, בעיקר במרכז, ובכך סייע להאטה בקצב עליית המחירים. אולם לדבריו של ליצמן המצב בפריפריה שונה. בשנים האחרונות שיווקה המדינה מגרשים לבניית מאות אלפי דירות ובכך יצרה עודף היצע, ולכן לדעתו "יש מקום להפחית את שיעור מס הרכישה באזורים אלו". ליצמן מעריך כי ההבדלים בשיעור מס המוטל במרכז הארץ לעומת הפריפריה, יאפשרו להשיג שתי מטרות: ריסון הביקוש לדירות במרכז לצד עידוד בנייה חדשה בפריפריה לטובת משקיעים – ומדובר בצעד שימריץ את הבנייה והפיתוח בדרום הארץ ובצפונה.

כמו כן הוא מציין כי עלייה במספר הדירות להשכרה בפריפריה עשוי לספק מענה למשקי בית המעדיפים מגורים בשכירות.

השוק בפריפריה מוצף

היוזמה של ליצמן נהגתה במטרה לסייע בהתמודדות עם בעיה שאליה נקלעו בשנים האחרונות רשות מקרקעי ישראל וחברות בנייה. השוק הוצף במכרזי בנייה למגורים בפריפריה, למשל בערים באר שבע, קריית אתא, עפולה ושדרות – ומכרזים אלה נכשלים, שכן חברות בנייה לא מעוניינות בהם או לא מצליחות להציג לבנקים המממנים כי יש ביקוש לפרויקטים. כמו כן, חברות רבות שזכו במכרזים ובנו, לא הצליחו למכור את הדירות ונותרו עם מלאי של יחידות דיור.

הגופים הקובעים את שיעור המס בישראל הם משרד האוצר ורשות המסים. משרד הבינוי הוא גוף מייעץ בלבד, אלא שעמדתו בעלת משקל רב, שכן הוא הגוף שמפתח שכונות חדשות ואמון על רשות מקרקעי ישראל, שמייצרת הכנסות למדינה משיווק קרקעות. מתוקף זאת הוא הגוף שמכיר טוב מכולם את המצב בשטח ויודע מה הביקוש לקרקעות לבנייה למגורים.

הסיכוי הסיכון

היוזמה של ליצמן, אם תתקבל, תוכל להשפיע על שוק הנדל"ן בלי להגדיל את הוצאות הממשלה, בניגוד למענקים לרוכשים במסגרת פרויקטים כגון "דיור למשתכן" – שעלותם נאמדת במיליארדי שקלים. אם התוכנית אכן תצליח, והפחתת המס תביא לעלייה במספר העסקאות – סך ההכנסות הכולל לקופת המדינה ממס רכישה אף צפוי לעלות. עם זאת , קיים חשש כי המהלך יפגע בהכנסות המדינה ממס רכישה, שהסתכמו ב־8.9 מיליארד שקל ב־2019.

יו"ר לשכת שמאי המקרקעין, חיים מסילתי, הביע את הסתייגותו מהתוכנית: " אינני בטוח שזה הצעד הנכון ביותר לשוק הדיור כעת", אמר. "לדעתי, מדובר בתיקון מדומה המייצר עיוות לרעת הפריפריה. ההצעה של שר השיכון ליצמן לבטל את מס הרכישה הגבוה רק בפריפריה, תחזיר אמנם את המשקיעים לשוק והם ישובו לרכוש דירות בפריפריה, אלא שהמהלך הזה גם יעלה את הביקושים וכידוע כשהביקוש עולה גם המחירים דוהרים קדימה. אני לא בעד מהלכי מיסוי נוספים כחלק מההתמודדות עם משבר הדיור. עובדה שהעלאת מס הרכישה ב 8% בעבר אמנם הצרה את צעדיהם של המשקיעים לפרק זמן מסוים, אך בסופו של דבר נוצר שיווי משקל חדש בשוק, והמשקיעים למדו לפעול גם עם המס החדש שהושת עליהם. לדעתי צריך לפעול בכלים אחרים, כגון מתן מענקים ישירים לזוגות צעירים ולמשפרי דיור, כדי לתקן את הכשלים בשוק הדיור".

סמנכ"ל שיווק ומכירות בחברת אביסרור משה ובניו, יורם אביסרור, סבור אחרת: "מדובר בצעד נבון מאוד, שתהיה לו להערכתי השפעה משמעותית מאוד על הנדל"ן בפריפריה", הסביר. "כידוע העלאת מס הרכישה, הרחיקה את רוב משקיעי הנדל"ן מהשוק, אם בעבר המשקיעים התרכזו בעיקר בפריפריה, לאור מחירי הדירות האטרקטיביים, כשהעלו את המס, ההשקעה הפכה לא כדאית בעבורם. אין לי ספק שאם יבוטל המס, תהיה חזרה של משקיעים לפריפריה, המהלך הזה גם ייצר ייזום ובנייה של פרויקטים נוספים בפריפריה".

הצעת חוק: היטל השבחה של 25% בלבד על פינוי בינוי

משרד הבינוי והשיכון יעניק מענקים בגובה 29 מיליון שקל לבנייה מתועשת