תוכן ממומן    

חדש בעיר ב-2021 – מה כדאי שתדעו?

קרדיט: pixabay

תכנית מתאר ארצית 38 (או בשמה המוכר יותר – תמ"א 38) היא תכנית ממשלתית המיושמת במרחב העירוני בישראל מזה כחמש עשרה שנים, ונחשבת בעיני רבים כאחת התכניות היעילות, המועילות והמתבקשות ביותר שקמו בישראל, ספציפית בענף ההתחדשות העירונית. תכנית זו מצליחה בצורה יעילה ביותר ליצור תמריצים לחידוש ושיפוץ של בנייני מגורים, כאשר המטרה הראשונית והמוצהרת היא הגנה עליהם מפני רעידות אדמה פוטנציאליות, אך כמובן שגם ההתחדשות  העירונית עצמה מהווה כאן אינטרס המשותף לכולם. מה חשוב לדעת ולהכיר בשנת 2021 בנוגע להתחדשות עירונית ותוכניות כמו תמ"א 38 ופינוי בינוי?

עדיין כאן למרות הכל, ובצדק – תמ"א 38

נתחיל עם מה שידוע כתמ"א 38/1, בניגוד לפינוי בינוי המוגדר כ – תמ"א 38/2. תמ"א 38/1 היא כאמור תכנית מתאר עירונית במסגרתה מקבלים בנייני מגורים אישורים לעבור שיפוץ מאסיבי, כמו גם להוסיף קומה או שתיים נוספות ולבנות בהן דירות חדשות. כך, גם הבניין עובר שיפוץ יסודי וחיזוק משמעותי וגם היצע הדירות המרחב העירוני הישראלי הצפוף גדל.

בשנים האחרונות נשמעים קולות שונים הטוענים כי תכנית זו נמצאת בדרכה החוצה וכי היא לא תחודש על ידי המדינה מסיבות אלו או אחרות. עם זאת, המציאות בשטח שונה לגמרי – ברחבי ישראל (ובמיוחד באזור גוש דן) נמצאים אינספור פרויקטים של תמ"א 38/1 בשלבים שונים של תכנון והוצאה אל הפועל, ופרויקטים חדשים רבים נמצאים עדיין בשלבי תכנון.

הסיבה לכך שתמ"א 38 עדיין כאן ונראה כי לא הולכת לשום מקום בקרוב היא ברורה לכל מי שהתעניין בנושא זה בעבר – מדובר באחת התכניות היעילות והמועילות ביותר שיושמו בישראל. כל הצדדים המעורבים בפרויקט תמ"א 38 מרוויחים, ללא יוצא מן הכלל – היזם והקבלן המבצע מקבל דירות חדשות אותן הוא יכול למכור ולהרוויח, בעלי הדירות מקבלים בניין משופץ ופיצוי משמעותי נוסף (בדמות סכום כסף גדול, הרחבה של הדירה, הוספת מעלית וכו') והעיר נהנים מפרויקטים המחדשים אותה, ממגנים את הבניינים ומוסיפים כאמור להיצע הדירות הקיים.

חשוב במיוחד לדעת בהקשר זה שגם אם אתם שומעים שתמ"א 38 כבר אינה רלבנטית, זה לא בהכרח המקרה. בכל מקרה – שווה לבדוק לעומק את האפשרות.

פינוי בינוי

סוג מרכזי שני של פרויקט להתחדשות עירונית הוא פינוי בינוי, הנחשב כאמור לסוג של תמ"א 38. במקרה זה, במקום שיפוץ של הבניין הקבלן המבצע פשוט הורס את הבניין הישן, ובונה בניין חדש לחלוטין במקומו.

גם כאן היתרונות עצומים, אולי אפילו יותר מאשר במקרה הראשון. במיוחד עבור בניינים ישנים ורעועים, החלפתם בבניין חדש לחלוטין מהווה פעולת התחדשות עירונית ארוכת טווח ומומלצת ביותר. כמובן שגם כאן נהנים כל הצדדים והגורמים השונים מהעסקה, אך במקרה זה יש לקחת בחשבון כי יהיה צורך לפנות את הדיירים מהדירות למשך פרק הזמן

קרדיט: pixabay

הנדרש לצורך בניית הבניין מחדש.

לסיכום, התחדשות עירונית היא דבר חשוב מאין כמוהו, ממגוון שיקולים שונים. באמצעות תכניות יעילות ומשתלמות ביותר, ובראשן תמ"א 38 כמובן, יכול המרחב העירוני בישראל לעבור תהליך עקבי של התחדשות ועלייה מתמדת בערכו ובאיכות החיים של המתגוררים בו.

למידע נוסף אודות התחדשות עירונית, כולל פינוי בינוי ותמ"א 38, היכנסו לאתר חדשות הנדל"ן מרכז הנדל"ן .