חדשות    

התעשייה האווירית על רכישת אירונאוטיקס: המכרז היה מוטה לטובת רפאל

המרוץ של שתי  החברות הממשלתיות עליצרנית המל"טים מסרב לגווע. בתעשייה האווירית מבקשים לפתוח את המכרז.

בהמשך לדיווחים כי רפאל רכשה את אירונאוטיקס, יצרנית המל"טים, עם איש העסקים אביחי סולרו – בתעשייה האווירית לא מרוצים. אלו טוענים שהמכרז היה מוטה ודורשים לפתוח אותו. אף שמניית החברה זינקה  ב-30%, זה עדיין סכום  נמוך מהשווי  שלפיו הסכימו לרכוש את אירונאוטיקס, 70% על הפרמיה. הסיבה היא כי הדרך להשלמת רכישת אירונאוטיקס עוד ארוכה.

כזכור, התעשייה האווירית היא החברה העיקרית שהתחרתה ברפאל על רכישת אירונאוטיקס. התחרות ביניהן היא למעשה שהגדילה את שווי החברה, שהמומחים אומרים שאינו ריאלי. כך למעשה עלתה ההצעה הראשונית של רפאל מ-430 מילון שקל ל-850 שקל, סכום הרכישה בפועל.

בתעשייה האווירית טוענים שדיקטוריון אירונאטיקס, בראשות  ידידיה יערי, יוצא רפאל, היה מוטה מראש לטובת רשות פיתוח אמצעי לחימה. עוד לפני העסקה בין אירונאוטיקס לרפאל התעשייה האווירית שלחה מכתב לאירונאוטיקס ובו דרשה לקבל את כל המידע שקיבלה רפאל. עוד  דרשה שאירונאוטיקס תוציא מכרז למכירתה  שבו תפתח חדרי מידע שבהם ניתן למצוא את כל המידע הרלבנטי. לטענתה, מידע זה היה מאפשר לה להציע הצעה גבוהה משל רפאל.

אירונאוטיקס היא חברה ציבורית עם בעלי מניות פרטיות כמו אהרן פרנקל, שהצטרף לאחרונה, ולכן על אירונאוטיקס יהיה להשיב לטענות התעשייה האווירית. בדירקטוריון אירונאוטיקס עשויים לטעון כי לפי חוות הדעת שקיבלו הסיכויים של רפאל לקבל את אישור רשות ההגבלים העסקיים גבוהים יותר. מנגד, בתעשייה האווירית אומרים שלא תהיה בעיה כזו כי רוב מכירות יצרנית המל"טים הן לחו"ל.

ברפאל כועסים לא פחות על התעשייה האווירית, וטוענים כי הם התעניינו בעסקה הרבה קודם וכניסתה של התעשייה האווירית לעניינים הקפיצה את המחיר. עקב הסכסוך המתמשך בין שתי החברות הממשלתיות שוקלים ברשות החברות הממלשתיות להקים חברה שאליה ימוזגו שתי החברות. עוד ביקשו ברשות החברות הממשלתיות לגבש נהלים שימנעו תחרות כזו בין חברות ממשלתיות. אפשרות המיזוג עלתה בעבר, אך נפסלה כיוון שרפאל נחשבת חברה שמתנהלת טוב יותר.

המרוץ של התעשייה האווירית ורפאל נועד למנוע מאיש העסקים אהרן פרנקל, בעלי  קבוצת לוידס, להגיע ל-20%  אחזקה בחברה, כיוון שזו עלולה לסמן תחילת השתלטות על החברה. הרכישה צפויה להתבצע באמצעות חברה ייעודית שיקימו הרוכשים ושאליה הם יזרימו מזומן, ושאיתה תתמזג אירונאוטיקס. המשמעות היא שהרוכשים לא יהיו חשופים לאישומים ולחשדות נגד אירונאוטיקס ומנהליה מצד המשטרה, משרד הביטחון ורשות ני"ע.

נזכיר כי נגד  בכירי אירונאוטיקס מתנהלות שתי חקירות פליליות:  יות: אחת של המשטרה והממונה על הביטחון במשרד הביטחון ואחת של רשות ניירות ערך. החקירה הראשונה נפתחה בנובמבר 2017 נגד מנהלים בכירים ועובדים באירונאוטיקס בחשד לביצוע עבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות ועבירות על חוק הפיקוח על היצוא הביטחוני בנסיבות מחמירות,ואף הומלץ להגיש נגדיהם כתב אישום. החקירה הטרייה של רשות ניירות ערך נפתחה בתחילת ינואר. לפי החשד, בכירים באירונאוטיקס סחרו במניות החברה על בסיס מידע פנים

רפאל רכשה את אירונאוטיקס. סכום הרכישה: 850 מיליון שקל

התעשייה האווירית רוצה את אירונאוטיקס וברקע חשדות נגד בכירים בחברה

הפספוס של התעשייה האווירית לישראל, וההפסד שלנו!