שוק ההון    

ויקטורי – גידול בהכנסות; דשדוש ברווח

אייל רביד, ויקטורי

רשת ויקטורי שמנוהלת על ידי אייל רביד,  עדיין לא מצליחה לתרגם את הגידול בהכנסות (כתוצאה מרכישת סניפי מגה) לרווח. ברבעון הראשון של 2016 עלו ההכנסות ל-326 מיליון שקל, לעומת 234 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2015, אך הגידול בהוצאות התפעוליות, גרם לעלייה מתונה יחסית ברווח התפעולי – ל-9.1 מיליון שקל בהשוואה ל-6.5 מיליון ברבעון המקביל.

הוצאות המימון שגדלו (בגלל שהתחייבויות החברה במקביל לרכישת סניפים, גדלו) גרמו לשורה התחתונה להיות יחסית מאכזבת – רווח של 5.8 מיליון שקל לעומת 5.2 מיליון ברבעון המקביל ב-2015. "המכירות גדלו ב-39.4%" מדגישים מנהלי החברה ומוסיפים – "עיקר הגידול במכירות נובע מפתיחת שלושה עשר סניפים חדשים החל מחודש אוגוסט 2015 ,כאשר שניים מתוכם נפתחו במהלך חודש ינואר 2016 ,שבעה מתוכם נפתחו במהלך חודש פברואר 2016 ,וסניף עכו נפתח ביום 31 במרס 2016 ,והשפיעו באופן חלקי בלבד על המכירות ברבעון הראשון של שנת 2016. הפדיון בחנויות זהות במהלך הרבעון גדל ב-0.9%,בהשוואה לפדיון בחנויות זהות במהלך הרבעון המקביל אשתקד. הגידול בפדיון חנויות זהות נובע למרות עיתוי חג הפסח, כאשר בשנת 2015 מרבית המכירות לחג הפסח נכללו ברבעון הראשון ואילו בשנת 2016 כל המכירות לחג הפסח יכללו ברבעון השני. הפדיון למ"ר במהלך הרבעון הראשון של שנת 2016 עמד על 8.6 אלפי שקל למ"ר, לעומת פדיון של 8.5 אלפי שקל למ"ר ברבעון המקביל אשתקד. הפדיון למ"ר בחנויות זהות במהלך הרבעון הראשון של שנת 2016 עמד על 8.6 אלפי שקל למ"ר, לעומת 8.5 אלפי שקל למ"ר ברבעון המקביל אשתקד"

בויקטורי מציגים את השיפור ברווחיות הגולמית ל-23.6% לעומת 23.2%, אך מציינים כי הגידול בהוצאות התפעוליות, גם בגלל העלאת שכר המינימום וגם כתוצאה מעלייה בהוצאות הפרסום של החברה.

בסמוך לדוחות ויקטורי, פורסמו גם דוחות הרשתות האחרות לרבעון הראשון של 2016 – המגמה חיובית, שופרסל  ורמי לוי חזרו לשיעורי רווחיות מרשימים, אבל השאלה אם זה אמיתי, או זמני על רקע המשבר המתמשך במגה. לאחרונה נמכרה מגה במסגרת כינוס הנכסים לינות ביתן, והשאלה איך יראו תוצאות הפעילות של החברות בענף אחרי ההטמעה של מגה ביינות ביתן.

אייל דבי מלאומי שוקי הון, סבור שהתמחור של שופרסל נשען על הנחות אופטימיות מדי וכאשר יינות ביתן יפעילו את סניפי מגה, התחרות תחזור להרים ראש והמרווחים יירדו. בינתיים נראה שיש לרשתות עוד רבעון אולי שניים עד להטמעה המלאה.

ויקטורי נסחרת ב-415 מיליון שקל, הרווח בגילום שנתי מסתכם בכ-25 מיליון שקל, אך ייתכן שהסינרגיה בפעילות הסניפים הנרכשים של מגה עדיין לא באה לידי ביטוי מלא (כפי שטוענת החברה).

מצגת של ויקטורי בהמשך לתצאות רבעון ראשון 2016