חדשות    

ועדת הכספים דורשת מהאוצר: פרסמו את תבחיני סבסוד מעונות היום תוך שבוע

FREEPIK
מעודכן ל-06/2021

בדיון לעניין התבחינים טען נציג משרד העבודה כי "התבחינים ממתינים חודשים לאישור של משרד האוצר", נציג האוצר השיב כי המשרד מחכה להתבהרות התמונה הפוליטית חברי הוועדה מתחו ביקורת חריפה – "למה להמשיך להתעלל בהורים?, באוצר חוסכים כסף על חשבון האמא מאופקים"

ועדת הכספים הזמנית, בראשות ח"כ משה גפני, קיימה היום (ב') ישיבה בנושא התבחינים של סבסוד מעונות היום, שעסק במערכת הגשת בקשות לזכאות לדרגה (להנחה) למעונות יום ומשפחתונים לשנה"ל הבאה, על פי הצעתו של ח"כ ינון אזולאי.

בדיון לעניין התבחינים של סבסוד מעונות היום, טען נציג משרד העבודה כי "התבחינים ממתינים כמה חודשים לאישור של משרד האוצר", נציג משרד האוצר השיב כי המשרד ממתין שהתמונה הפוליטית תתבהר טרם הפרסום.

בפתח בדיון, ביקש יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני לדעת מדוע טרם פורסמו התבחינים והעיר שהדבר מעכב מההורים את קבלת הדירוג.

ח"כ ינון אזולאי טען: "ביקשנו באופן אישי ממשרד האוצר ומשר האוצר שיפורסמו התבחינים. שנה שעברה התבחינים לא פורסמו בזמן ובחודש מרץ אפריל הורים נאלצו לשלם מחיר מלא על המעונות. אני לא מבין למה מפחדים להוציא את התבחינים האלה, זה יקל על ההורים, למה להמשיך להתעלל בהם?"

מנהל אגף מעונות יום במשרד העבודה, אמיר מדינה, השיב: "אנחנו יכולים לפרסם את התבחינים ברגע שנקבל את האישור של משרד האוצר, אנחנו ממתינים לתשובה מהם כבר כמה חודשים".

אביעד שוורץ ממשרד האוצר הוסיף: "הייתה לנו ישיבה משותפת עם משרד העבודה שם היינו בעיצומה של תקופת בחירות, לכן העדפנו לחכות עד שתתבהר התמונה הפוליטית, כי אחרת זה לכבול את שיקול דעתנו על שר האוצר הבא". לכך השיב ח"כ אזולאי: "שנה שעברה ולפני שנתיים היינו באותו מצב, כמה אתם רוצים לדחות את זה, מה קשור אליכם המצב הפוליטי?"

יו"ר הוועדה פנה לנציגי משרד האוצר ושאל: "אמיר מדינה הוא גורם מוסמך בעיניי, שאומר שהעביר לכם כבר לפני כמה חודשים את התבחינים. אני מבקש לדעת למה וכמה זמן זה עוד יתעכב?"

אביעד שוורץ ממשרד האוצר השיב: "בגלל שלתבחינים יש השלכות תקציביות מאוד משמעותיות, לא רצינו לקחת צעד ושאולי בעתיד יהיו שינויים בגלל המצב הפוליטי".

ח"כ אזולאי ציין בכעס: "כבר כמה שנים שיש בחירות ואנחנו מפרסמים את אותם תבחינים, אתה נמצא כרגע בחודש יוני שזה כבר איחור. נגיד שיבוא השר הבא וירצה לעשות שינוי, אז מה יקרה? נבקש מאמיר מדינה להכין תבחינים חדשים, וזה לוקח חודש וחצי, אתם עושקים את ההורים".

עו"ד דבורה אליעזר, יועצת משפטית במשרד העבודה, הבהירה בתגובה: "תיאמנו עמדות עם משרד המשפטים, אנחנו מחכים שהתמונה הפוליטית תתבהר, מבחינתנו היה אפשר לפרסם את התבחינים לפני חודשים, בלבד שאין בהם מחלוקת. יש שינויים שיכולים להשפיע על התבחינים, לדוג' אם יחליטו כמו בשנת 2010 בהחלטת 1999 שההכנסה לנפש תחושב אחרת, זה משנה גם החישוב של התבחינים. החלטת 1999 נדחתה משנה לשנה ובסופו של דבר לא יושמה".

חגי פורגס, אגף מעונות יום במשרד העבודה, הסביר: "ישנם 130 אלף זכאים, והם הגישו את הבקשה בתוך שבועיים במקום ארבעה חודשים כמו שקורה בדרך כלל, וזה יצר צוואר בקבוק, הורים קיבלו את הדרגה רק אחרי שלושה חודשים".

ח"כ גלעד קריב: "זה לא שכרגע יש סט של תבחינים שמחכים לאישור שר האוצר, אלא רק כאשר ייכנס השר, רק אז יתחיל הדיון בהכנת התבחינים".

ח"כ יבגני סובה פנה בשאלה לנציג משרד העבודה: "כמה זמן אתם צריכים לעבד את כל הבקשות? יבואו עכשיו 130 אלף משפחות וזה לא הגיוני שהם יחכו ארבעה חודשים לתשובה. תגידו לנו איך ניתן לצמצם את זה". על כך השיב מדינה: "החיסכון בזמן יהיה בשבועות, לא בחודשים".

ח"כ אופיר כץ מחה: "מה שקורה פה זה לא פחות משערורייה, משרד ממשלתי מחליט שהוא מעכב את פרסום התבחינים בלי אישור ממונה. הם בעצמם אומרים שהם יסבירו לשר האוצר הבא כמה זה דחוף, אז אם כולם יודעים שזה דחוף ולא ניתן לדעת מה יהיה המצב הפוליטי, למה מחכים?

יו"ר הועדה גפני סיכם את הדיון: "יש פה דבר שהוא שערורייתי באמת, האמא באופקים צריכה לחכות שיהיו עוד פעם בחירות עד שיפרסמו את התבחינים. אנחנו דורשים ממשרד האוצר לפרסם את התבחינים בתוך שבוע, משרד העבודה העביר לכם את התבחינים. הפקידים במשרד האוצר לא מנהלים את המדינה! משרד האוצר חוסכים כסף על חשבון האמא מאופקים".

בהמשך דנה הוועדה במתווה הסיוע בארנונה לעסקים בעלי מחזור הגדול מ-400 מיליון שקל ולעסקים חדשים, על רקע משבר הקורונה. בישיבה עלה כי למרות הסכמה לגבי מתווה הסיוע בארנונה לעסקים אלה, תמיכת שר האוצר ואף הצעת מחליטים שהוגשה לממשלה, הסיוע לא מתממש מזה חודשים ארוכים בשל מאבקים פוליטיים בממשלה הפריטטית.

בעקבות זאת, רבים מחברי הכנסת תקפו את שר הביטחון בני גנץ וטענו כי הוא מעכב את אישור הסיוע, כאשר מפלגתו מעלה דרישות שונות לאישור בתמורה לכך. מנגד נשמעה טענה כי הממשלה כולה, גם מצד הליכוד אשמה בעיכוב, כאשר כל צד מסרב לקדם מהלכים שמבקש הצד שמנגד לקדם.

ברקע הדברים ציינו אירגוני המעסיקים כי העסקים קורסים תחת המשבר ואי הסיוע להם פוגע בהם קשות עד כדי הודעות עיקול ארנונה מצד רשויות מקומיות, וכי למרות הבטחות שקיבלו הדברים אינם יוצאים לפועל. דובי אמיתי, מנשיאות המגזר העסקי אף טען כי סיכם עם מנכ"ל רה"מ החליפי כי הנשוא יעלה, אך הדבר לא קרה, ותיאר את ההתנהלות כגרועה מנטישת פצוע בשדה הקרב.

חברי הוועדה קראו לממשלה להניח את המחלוקות בצד ולאשר את המתווה בהקדם, כאשר אף אחד מהצדדים לא חולק על חשיבותו וצדקתו.

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני סיכם את הדיון: "אפנה לבני גנץ בשם הוועדה, אבקש ממנו להעביר את ההחלטה הזו בשם הוועדה, אדבר עם שרת התיירות, שביקשה זאת גם. אני מקווה שזה יעזור ויביאו את זה להחלטת ממשלה, במידה ולא נחליט יחד מה אנחנו עושים".