חדשות    מדריכי השקעות    

זהב, דולר וחברות נשק: איך להשקיע בזמן מלחמה

חיילים במלחמה

מעודכן ל-10/2023

זמנים של מלחמה הם זמנים שבהם האי ודאות בשיאה. בעיקר כאשר ערפל הקרב עדיין שורר ומסתיר את מהלך המלחמה ואת תוצאותיה. מבחינת שוקי ההון, מצבים של מלחמה ואי ודאות הם מצבים לא רצויים. שווקים אוהבים ודאות, וכשהיא לא קיימת הם עוברים טלטלות וזעזועים, ואיתם הכסף של המשקיעים.

בימים אלה, של תחילת המלחמה של ישראל בחמאס בעקבות הפתעת ה-7 באוקטובר 2023, המשקיעים מתחבטים כעת בשאלות כמו מה לעשות עם הכסף שלהם, לאן לנתב אותו כדי שישמור על ערכו, איך אפשר לצמצם הפסדים, ואולי בכלל זה הזמן דווקא להיכנס לשוק ולהגדיל חשיפה, ואם כן – אז למה?

גורו ההשקעות וורן באפט, בעליה של חברת ההשקעות ברקשייר האתאווי, חושב שאסור לתת למלחמות להשפיע על החלטות ההשקעה. הוא אמר בעבר כי גם אילו ידע שמלחמה גדולה בדרך, הוא עדיין היה קונה מניות. "הדבר האחד הבטוח הוא שאילו היתה פורצת מלחמה גדולה, ערך הכסף היה יורד…", אמר. "זה קרה למעשה בכל מלחמה שאני מכיר. הדבר האחרון שצריך לעשות זה להחזיק כסף בזמן מלחמה. בזמן מלחמה העולם השנייה שוק המניות עלה. שוק המניות יעלה במשך הזמן".

למרבה הצער, מלחמות הן כנראה חלק מההוויה האנושית. מלחמות כבר קרו וכנראה עוד יקרו, ולכן, כמו שאמר באפט, יש לנו את ניסיון העבר ללמוד ממנו. והניסיון הזה מראה שעל פי רוב שוקי ההון די מהר מביטים מעבר למלחמה ומתאוששים.

אז אם נבדוק למשל את הדוגמה שבאפט הביא, נמצא שמתחילת מלחמה העולם השנייה ב-1939 ועד סופה ב-1945, מדד הדאו ג'ונס עלה ב-50%, כ-7% בשנה.

אחרי מתקפות הטרור של 11 בספטמבר בארה"ב, השווקים נפלו בחדות ואיבדו קרוב ל-15% בפחות משבועיים. הכלכלה האמריקאית כבר היתה אז בעיצומו של מיתון. אבל תוך כמה חודשים השוק התאושש ומחק את כל הירידות.

אז מה לעשות עם הכסף?

החשודים המיידיים – זהב, דולר ונפט

החשודים המיידיים שמגיבים לאסקלציות ביטחוניות בעולם הם הזהב, הדולר והנפט. שלושתם על פי רוב עולים בחדות, אבל לא מאותן סיבות. הזהב והדולר מטפסים בדרך כלל מאחר שהם נחשבים בעיני המשקיעים לחוף מבטחים שאליו אפשר לברוח בתקופות של אי ודאות. העליות במחיר הזהב מונעות מהתפיסה הרווחת שתמיד יהיו ביקושים למתכת היקרה ולכן היא לא תאבד מערכה אפילו בתקופות קשות. השקעה בזהב יכולה להתבצע בכמה דרכים – החל מרכישה ישירה של מטילי זהב פיזיים, דבר שפחות מקובל כיום, ועד רכישת ניירות ערך וחוזים על הסחורה (איך משקיעים בזהב?).

הדולר האמריקאי מתחזק מאותה סיבה – התפיסה הרווחת שמדובר במטבע של המעצמה החזקה בעולם, כך שהסיכוי שהיא תיפגע באורח קשה או בכלל תפסיק להתקיים הוא אפסי. גם ההשקעה בדולר יכולה להיעשות בכמה דרכים – החל מרכישה ישירה של דולרים ועד רכישת ניירות ערך וחוזים על המטבע (איך משקיעים בדולר?), וגם באמצעות מסחר בשוק הפורקס שבו משקיעים במטבע אחד כנגד מטבעות אחרים (מדריך פורקס – כל מה שצריך לדעת על שוק המט"ח).

הנפט, לעומת זאת, מטפס בתקופות מלחמה בגלל החשש מפני פגיעה במתקני נפט חיוניים ופגיעה באספקת הסחורה. אומנם אלטרנטיבות כגון אנרגיות מתחדשות הולכות ותופסות תאוצה, אבל נכון לעכשיו העולם כולו עדיין מאוד תלוי בנפט, והסיכון של מחסור בו, שמתחזק במקרים של מתיחויות גיאופוליטיות, בעיקר אם מדינות מפיקות נפט מעורבות בהן, מקפיץ את מחירו. אך האמת היא שקשה מאוד לחזות את מחיר הנפט לאורך זמן, וכפי שזינק הוא גם יכול לרדת. לכן כדאי להכיר גם את אפשרויות ההשקעה בנפט (איך משקיעים בנפט?).

אלה שירוויחו – חברות נשק, תשתיות ובנייה

מעבר לשלושת אלה, צריך לזכור שלמרות הסבל האנושי העצום, האבדות בנפש, ההרס והנזקים שמביאות איתן מלחמות, יש בכל זאת גם מי שמרוויח מהן. הכוונה היא לחברות ביטחוניות, יצרניות נשק וברזל ואחרות שקשורות באופן כלשהו ישירות למלחמה. בטווח הארוך יותר, כשתסתיים המלחמה, יגיע תורן של חברות תשתית ובנייה, ספקיות של חומרי גלם ושינועם, אשר יסייעו בשיקום ההרס שנגרם כתוצאה מהמלחמה. מבחינת המשקיעים, כל אלה הן אפשרויות שטומנות בחובן פוטנציאל לרווח או לפחות לגידור והגנה על ההשקעות האחרות שסופגות הפסדים (כך תשקיעו במניות נכון ובזהירות).

והכי חשוב – גם בזמנים הכי קשים, בשיא ההיסטריה והלחץ, צריך לזכור שלאורך זמן השווקים עולים. חברות שיציגו מאזנים חזקים ותזרים מזומנים גבוה יבלטו לטובה בסופו של דבר. כל מה שצריך זה לקחת נשימה עמוקה, לגייס סבלנות ולחכות.