תוכן ממומן    

זו לא בושה להיות חסכן – על ההבדל בין חסכנות לקמצנות

FREEPIK

המילה קמצן אינה נתפסת בעינינו כמילה חיובית בכלל או כתכונה רצויה בפרט. כתוצאה מכך, גם אנשים הנוהגים באופן שקול וזהיר בתחום הכלכלי, חוששים שהתנהגותם זו, החיובית בעיקרה, תסווג אותם כקמצנים. אז לפני שתחפשו דרכים להסוות את התנהגותכם החסכנית, אתם מוזמנים לקרוא בכתבה הבאה על הקווים החיוביים לדמותה

 

התנהלות פיננסית בעידן יוקר המחיה

המציאות בה אנו חיים אמנם מאופיינת בשפע ומבחר רב מכל סוג ומין שנחפוץ לקנות, אך בד בבד עם השפע הרב, אנחנו חיים גם בעידן של יוקר המחיה, אשר לא מעט נכתב בעניין ובשיאו אף גרם להוצאתם של אלפי ישראלים לרחובות, במחאה על מחירם של מוצרים בסיסיים, כמו חלב וקוטג'.

מרבית האנשים מכוונים או מעוניינים לפחות להתנהל בצורה כלכלית שפויה ותקינה, ולכן אין פלא שגם אנשים החיים ברמה כלכלית ממוצעת, ואף למעלה מזה, מאמצים לעצמם התנהגות חסכנית ומחפשים לחסוך כמעט בכל דרך אפשרית, אם זה באמצעות קניית רכב חסכוני, המתנה למבצעי סיילים ועוד. היות ועובר קו דק בין התנהגות חסכונית לקמצנות מובהקת, אנחנו ננסה לעשות קצת סדר בהבדלים ולהציג את ההתנהגות החסכונית האידיאלית.

 

ההבדלים בין חסכנות לקמצנות

קמצנות, לא חשוב כיצד נגדיר אותה, אינה נתפסת כתכונה חיובית וכתוצאה מכך, אנשים רבים מעדיפים שלא להתחבר לאדם קמצן. היות והתנהגות החסכונית בסופו של דבר מזכירה מאוד את ההתנהגות הקמצנית, רשום שנשים לב להבדלים בין ההתנהגויות, כדי שלא נימנע מהתנהגות חסכונית מושכלת.

בניגוד לתכונת הקמצנות, שהיא תכונה אמוציונלית, החסכן מבצע פעולת בחירה מושכלת בעת רכישת מוצר ו/או שירות או בעת חיסכון של הכסף, בכדי לאפשר לעצמו בעתיד רווחה כלכלית מיטבית. בניגוד לבחירה מושכלת זו, הקמצן פשוט בוחר להימנע מרכישה, מבלי שתהיה לו חלופה אלטרנטיבית אחרת מלבד שמירת הכסף.

עבור הקמצן, השמירה על הכסף בכיסו היא ערך עליון, גם אם הוא אכן צריך לקנות מוצר בסיסי שיעזור לו בחיים. החסכן, פועל על פי מערכת כללים מושכלת שאימץ לעצמו, ובוחן על פיהם את כדאיותה של כל רכישה בפני עצמה.

 

התנהגות חסכונית אידיאלית

כאמור, איננו רוצים להשתייך לקבוצת הקמצנים ומצד שני, אנו כן מעוניינים לפעול בשיקול דעת ובאחריות כלפי הוצאותינו. אם כן, מה קו הגבול העובר בין קמצנות לחסכנות? או בכלל פזרנות?

בין הגורמים הבולטים לרצון להוציא כסף מיותר הם הפרסומות והמותגים, אשר בעידן המודרני קובעים למעשה את הייחוס החברתי. בבסיסה של התנהגות חסכנית טובה, טמונה ההבנה כי בחינה והשוואה של מוצרים, בייחוד בעידן הטכנולוגי המאפשר זאת ביתר קלות, היא ההתחלה של כל קנייה.

הנאה היא גם דבר חשוב, אך אין פירושה בזבזנות. גם כשאתם מאמצים לעצמכם התנהגות חסכונית, חשוב לזכור כי הנאות הן חלק מהחיים ומותר לכם מידי פעם גם להתפנק. שילוב מושכל של הנאות וצריכה נבונה הם המפתח לשמירה על התנהגות חסכנית אידיאלית לאורך זמן.