חדשות    

חבילה מהעתיד: ממחר – פיילוט משלוחים באמצעות רחפנים מעל חופי תל אביב

רחפן סקיילינקס לסיטיזון פארק עתידים תל אביב – צילום: טאליס קלארק

מעודכן ל-08/2021

חברת SkylinX חוברת לעיריית תל אביב- יפו, בשיתוף פעולה ראשון מסוגו להקמת תשתית רב שימושית מנמל יפו לרידינג, כחלק מקידום פתרונות לעיר חכמה

אם תשכבו לכם מחר להשתזף באחר מחופי הים בתל אביב-יפו, ולפתע תבחינו מעל ראשכם בחפץ כלשהו מעופף – אל תיבהלו: זה לא עב"מ, לא מטוס וכנראה שגם לא ציפור, אלא רק רחפן שנושא עימו משלוח – ועל הדרך חוסך בזמן, בדלק ובשליח מיוזע. אבל מעבר לכך – הפיילוט של תוכנית סיטיזון שיחל מחר ויימשך כחצי שנה, טומן בחובו מלבד אפשרות למשלוחים מסחריים, גם חשיבות עצומה ביצירת תשתית רב שימושית, שיכולה לסייע לעירייה לנטר כל אירוע חריג שנמצא בסביבת הקו.

חברת SkylinX, היא אחת מחברות הסטארט אפ שזכו להשתתף בתוכנית סיטיזון, מעבדת החדשנות ושדה הניסוי שפארק עתידים תל אביב הקים בשיתוף העירייה ואונ' תל אביב, במטרה לקדם פתרונות לעיר חכמה.  SkylinX שמה לה כאתגר לפתח ולתפעל שדות תעופה לרחפנים מסוגים שונים במרחב האורבני, ובימים אלה מבצעת החברה פיילוט ראשון בשמי תל אביב- יפו של טיסות רחפנים המיועדות לייעל משימות לוגיסטיקה בעיר.

הפיילוט, שכולל פתיחת נתיב אווירי חדש לטיסת רחפנים לאורך קו החוף, יוצר לראשונה חיבור ישיר בין אזור רידינג בצפון, לנמל יפו בדרום. יחד עם SkylinX, תפעל גם AirwayZ האחראית על מערכת ההפעלה ששולטת ברחפנים וחברת Flytech IL שתתפעל את הרחפנים בנתיב.

בנוסף לכך, החברה משתפת פעולה עם חברת Flying Cargo שהיא חברה לוגיסטית מובילה ועם חברת Gett Delivery – שמסייעות בחיבור השירות החדש ללקוחות קצה.

גופים מסחריים נוספים שבוחנים להשתמש בתשתיות מסוג זה למטרות מסחריות, הן חברת Nespresso ישראל, צ.מ.ל. מדיקל ובית החולים אסותא. אורכו של הפיילוט חצי שנה והוא צפוי להתרחב לאזורים נוספים בעיר.

ראש עיריית תל אביב יפו רון חולדאי בירך על המהלך ואמר: "העתיד כבר כאן. אנחנו מתחילים בעיר תל אביב-יפו פיילוט שיבדוק בצורה מדודה ונכונה את היכולת בשימוש ברחפנים בצורה מסחרית במרחב העירוני. אנחנו עושים זאת בצורה מבוקרת, על מנת לאמוד את היכולת וגם למצוא את האיזון הנכון בנתיבי האוויר העירוניים פתוחים וחופשיים. רק לאחר תקופת המבחן נבחן את הממצאים בשיתוף כל גורמי המקצוע ונבדוק כיצד להמשיך קדימה בנושא".

חברת מועצת העיר סיגל ויצמן, ציינה: " אני מקדמת את נושא שימוש ברחפנים מתחילת הקדנציה שלי. אני רואה ברחפנים נושא שיכול לשרת את תושבי העיר תל אביב-יפו והמדינה בעתיד ובהווה. חשוב לשמור על התוויה של נתיבי טיסה בטוחים, ובחינת היבטים נוספים הנוגעים לפרטיות, לרעש ולאתגרים נוספים הנוגעים לטיסת רחפנים באזור מאוכלס.

כמו כן יש לעודד חברות סטרטאפ ליזמות טכנולוגית בשינוע אווירי של מוצרים, ובעתיד אף אנשים, בשת״פ עם סיטיזון. חשוב להדגיש כי משבר הקורונה העצים תהליכים חדשים ואני רואה איך שיתוף הפעולה יצר הזדמנות וחיבורים עם גופים בכל הארץ על אפשרות שהמשבר הוביל להמצאת דרכים יצירתיות להגיע ללב שכונות ולרכוש בעצמם מוצרים חיוניים. תודות לראש העיר רון חולדאי על התמיכה וקידום הפרוייקט, תודות לחברת סיטיזון שותפה לדרך".

עדו אטיאס, יו"ר חברת SkylinX, מסר: "שמנו לעצמנו אתגר לפתח את התשתיות האורבניות – שדות התעופה בעיר – שיאפשרו לסוג התחבורה החדש, הרחפנים לפעול בצורה בטוחה ויעילה בתוך העיר. יש לרחפנים פוטנציאל גדול מאד לפתור בעיות בעיר. שיתוף הפעולה שלנו עם עיריית תל אביב-יפו מאפשר לנו ללמוד איך לבנות את התשתיות האלו בצורה נכונה ומותאמת. החיכוך עם העיר והתושבים קריטי לתהליך. שינוע חבילות בעזרת רחפנים לא רק חוסך פקקים, מקצר טווחי אספקה, חוסך בדלק וזמן ומשפר את חווית השירות ללקוח, אלא גם מזהם פחות את הסביבה וזול הרבה יותר. בכל שכונה ימוקם האב, מרכז הפצה בו ינחתו הרחפנים אליו יגיע הלקוח לאסוף את החבילה. בעתיד הלא רחוק, תחום המשלוחים יהפוך לרובוטי וכל השרשרת תעבור ללא מגע ידי אדם כלל. אנו שמחים להיות אחת מהחברות שמובילות את המהפכה בשוק הישראלי והבינלאומי".

אייל צור, מנכ"ל אירוויז, אמר: "כמנכ"ל חברה המובילה בעולם התוכנה האוטונומית להטסת רחפנים וניהול שמיים  באופן דינאמי, אני מאוד מתרגש שהמערכת שלנו תטיס משלוחים ותנהל את שמי העיר התוססת ביותר בארץ. אני רוצה לשבח את עריית תל אביב על היוזמה לשיפור השירות לתושבים והאמון שנתנה בתעשייה הישראלית".

שוק הרחפנים יגדל פי שלושה