מדריכי צרכנות    

חוזרים לספסל הלימודים: איך מתחילים את השנה בלי לגמור את התקציב?

צילום: Feliphe Schiarolli
מעודכן ל-08/2021

תחילת שנת הלימודים מתקרבת, ההתרגשות בשיאה, אבל הארנק כבר ריק מהקייטנות ובילויי הקיץ ■ איך תחזירו את הילדים לבית הספר בלי להגדיל את החור בכיס? אספנו עבורכם 10 טיפים שימושיים

שנת תשפ"ב בפתח, כשמעל פתיחת הלימודים מאיימת חרב הסגר וההורים שרויים בחוסר ודאות – מתי הלימודים יתחילו, אם בכלל, ובאיזה אופן – מהבית או בזום? האם יהיו חוגים או טיולים? ובכלל, משפחות רבות טרם יצאו מהבוץ שאליו נקלעו בעקבות "הקורונה הכלכלית" ושלל המגבלות שהיא הביאה עימה. אך לצד כל אלה, ההורים כבר קיבלו מבעוד מועד רשימת קניות מפורטת, הכוללת ספרים וחומרי למידה, והרי אף אחד לא רוצה שרק הילד שלו לא יהיה מצויד ומוכן כהלכה.

במקביל, עוד לפני ה-1 בספטמבר מגיעות הודעות התשלומים (ביטוח, הזנה, סל תרבות, מסיבת סיום, טיולים וכו’),

וזה הזמן לרשום את ההוצאות הקבועות בתקציב החודשי ולהיערך לקראת השנה החדשה.

אם אתם חוששים למצוא את עצמכם בתוהו ובוהו כלכלי, עליכם לתכנן את התקציב בצורה מסודרת ומפורטת ולהתכונן מבעוד מועד למבול ההוצאות שעומדות להתרגש עליכם. זכרו, תכנון יעיל וירידה לפרטים יסייעו לכם להיות מוכנים, להימנע מ"הפתעות" לא נעימות ולשמור את הראש מעל המים.

אז איך מתכוננים לחזרה לספסל הלימודים בלי לקרוע את הכיס? עקבו אחרי הטיפים הבאים:

  1. הגדירו תקציב – החליטו מהו הסכום הכולל אשר אתם יכולים ומוכנים להקציב לקניית הציוד. השתדלו להיצמד אליו ולא לחרוג ממנו. אם הילד מעוניין בציוד יקר יותר, שגורם לחריגה מהתקציב המוקצה, נסו להסביר את האילוצים בגובה העיניים בהתאם להבנתו.
  2. הכינו רשימת ציוד – אם הילד או הילדה עולים לכיתה א', ייתכן שכבר קיבלתם רשימה מפורטת מהמורה. אם לא, כדאי לערוך רשימת משלכם – לאחר שבדקתם מה יש בבית ולמה הילדים יזדקקו בשנה הקרובה. בדקו וחישבו – האם כדאי לקנות הכול עכשיו או אולי ניתן להשלים במשך השנה? (למשל, לא בטוח שהתלמידים יצטרכו 10 מחברות כבר ביום הראשון ללימודים, אך מצד שני, קניית חבילה גדולה אולי תהיה משתלמת יותר).

כדאי לשתף את הילדים בהכנת הרשימה – בהתאם לגילם ולהבנתם – ולתת להם לבחור על מה ניתן לוותר או להקטין בכמות. זה מונע אי הבנות בזמן הקנייה.

  1. היזהרו ממותגים! – פערי המחירים בין מוצרים עם דמויות ממותגות למוצרים "רגילים" יכולים להגיע למאות אחוזים! מומלץ להימנע ככל האפשר ממותגים, ואם הילד או הילדה מאוד נלהבים מהמותג, התפשרו וסכמו יחד על פריטים בודדים שיהיו ממותגים, ולא כל הסל.
  2. דחו את מועד הקנייה – אמנם בסוף החופש הגדול תראו הרבה פרסומים על מבצעים מיוחדים על ציוד בית ספר ובגדים לשנה החדשה, אבל ההנחה האמיתית תגיע מיד עם הצלצול הראשון. באמצע ספטמבר, תחילת אוקטובר. השנה כשחוסר הוודאות לגבי פתיחת שנת הלימודים כסדרה גובר, כדאי במיוחד להמתין, וכך גם תוכלו ליהנות מירידה משמעותית במחיר. באותו הזדמנות אגב כדאי כבר לקנות בגדים לשנה הבאה, לפני שהמחירים עולים בחזרה.
  3. השוו מחירים – חשוב להיות צרכנים נבונים ולערוך 'סקרי שוק' לפני קניית הציוד. כמו כן יש לשים לב לפרסומות על מבצעים. לעיתים ניתן להשיג את אותו הציוד במחיר זול יותר ברשתות “סטוקים” מאשר ברשתות יקרות. בעזרת השוואת מחירים ניתן לחסוך בסל הקניות עשרות ואף מאות שקלים!
  4. ילקוט בית ספר – מדובר בפריט יקר יחסית, ולכן – לא חייבים לקנות ילקוט חדש כל שנה. אם הילקוט מהשנה הקודמת במצב שמור והוא מתאים לגודל של הילד ולצרכיו, ניתן בהחלט להעביר ילקוט משנה לשנה ולפנק את הילד במשהו חדש אחר, זול יותר, ואולי אפילו אטרקטיבי יותר. בנוסף, משקל המחיר בתיקים ממותגים הינו משמעותי ביותר, ורצוי להימנע במידת האפשר מקניית תיק ממותג (הציעו כ'פיצוי' קלמר או מחברות ממותגים במקום התיק).

כמו כן, חפשו את חנות היבואן או היצרן, הן בדרך כלל הרבה יותר זולות. תיק בחנות המפעל ירד עד לחצי מהמחיר שיעלה אותו הילקוט בקניון. אפשרות נוספת – העדיפו לקנות ילקוט בחנות השכונתית ולא בקניון. גם כאן הפרשי המחירים הם משמעותיים. בחנויות שכונתיות תוכלו למצוא ילקוטים שמחירם בסביבות 100 שקל.

  1. ספרים – הכי כדאי – להצטרף לפרויקט השאלת ספרים בבית הספר, אם יש.

כמו כן, תוכלו לחסוך כסף רב אם תמכרו את הספרים המשומשים מהשנה הקודמת או אם תיקנו ספרים משומשים. היאזרו בסבלנות ואורך רוח לעמוד בתור בחנויות הספרים המשומשים, זה ישתלם לכם.

  1. תשלומי הורים – בדקו עבור מה בדיוק אתם נדרשים לשלם, וודאו באמצעות האתר של משרד החינוך אלו תשלומים חובה ואלו הם רשות. על פי תשובת המשרד, אין חובה לשלם מעבר. אם אתם שולחים את ילדכם בפעם הראשונה אל בית הספר, טוב תעשו אם תתייעצו עם הורים "ותיקים" יותר, תוכלו לקבל טיפים ועצות שאולי לא הייתם חושבים עליהם לבד, כמו: האם אפשר לקבל הקלות על תשלומים לבית הספר וכיצד, לאלו חוגים כדאי לרשום את הילד ועל אלו אפשר לוותר.
  2. החליטו מה הסידור שאתם בוחרים לילדים עד שההורים חוזרים מהעבודה – יום לימודים ארוך / צהרון / מטפלת – ערכו סקר לפי ההיצע והחלופות במקום מגוריכם. בדקו אפשרות של תורנות הוצאות ילדים עם חברים/שכנים. בדיקת והשוואת החלופות השונות יכולה להוזיל את ההוצאות. כמו כן בדקו, האם אתם זכאים להשתתפות של המדינה במימון הצהרון? אם כן, זה יכול לחסוך לכם מאות שקלים בחודש!
  3. ארוחת עשר: כריך טעים, ירקות ופירות ישמחו את הילדים לא פחות מקנייה במזנון. את חווית הקנייה ניתן להשיג באמצעות דמי הכיס הקבועים (אם נותנים) או במתן סכום חד פעמי (פעם בחודש למשל) שהילד יהיה רשאי להחליט מתי ועל מה להוציאו.

המשך קיץ מהנה ושנת לימודים מוצלחת!

מערכת החינוך בישראל: יותר מורים, יותר שכר, פחות צפיפות בכיתה