תוכן ממומן    

חוק דחיית תשלומי הלוואות: איך זה משפיע על העסק שלך?

FREEPIK

עסק שרוצה להתפתח, או בכלל להבטיח את קיומו פונה לבנק לגיוס אשראי. במילים פשוטות יותר: הלוואה בנקאית או העמדת מסגרת אשראי בחשבון. ההלוואה ניתנת בדרך כלל תמורת בטוחה כלשהי שהלווה ממציא לבנק, כדוגמת נכס וכדומה.

עמידה בתשלומי ההלוואות במועדם היא חשובה מאוד ומשפיעה על עתיד העסק במישורים רבים, אולם בתקופת הקורונה מצאו את עצמם בעלי עסקים רבים מתקשים לעמוד בזמני התשלומים שלא באשמתם. בעקבות המצב הוכנס לתוקף חוק דחיית תשלומי הלוואות, במסגרת החוק הורה בנק ישראל לבנקים לאשר בקשות להקפאת תשלומי הלוואות ומשכנתאות של עסקים העומדים בקריטריונים שנקבעו בחוק.

מהם הקריטריונים המזכים בהקפאת משכנתא?

  1. ההלוואה נמצאת בדחייה נכון ל-31.12.2020.
  2. מחזור המכירות של העסק ירד ב-25% ויותר ביחס למכירות של השנה שעברה בתקופה זו, במשך שלושה חודשים בין מרץ לדצמבר 2020 (גם אם לא רציפים).

בקשת הדחייה תאושר על פי בנק ישראל, ללא שנדרש אישור של הבנק המקומי. תקופת הדחייה ניתנת בהתאם לבקשת הלווה ולתקופה של עד חצי שנה בהלוואות מעל 500,000 שקל, ובהלוואות מתחת לסכום זה תתאפשר דחיית תשלום עד שנה. תוקף המתווה הוא עד ה-31.3.2021 או מעט מאוחר מכך – תלוי בשיקול הבנק לגבי מועד החלת המתווה באותו בנק.

איך משפיעה ההקפאה על העסק?

קודם כול זכרו, את הכסף תצטרכו בסוף לשלם! ולא זו בלבד אלא שההקפאה גם גורמת להתייקרות המשכנתא או ההלוואה, ההתייקרות כתוצאה מדחיית התשלומים יכולה להגיע לגובה של עשרות אלפי שקל למשך כל אורך חיי המשכנתא. אז אם אין הכרח, אין הכרח. נקודה. כל עוד אפשר בלי לדחות עדיף לדחות את הדחייה. אם זה לא בגלל מחסור בצרכים בסיסיים ולקניית מזון עדיף לדחות את הקנייה עד לאחר הקורונה ולא לדחות את התשלומים.

גם אם כן תחליטו להקפיא קבלו החלטה מושכלת ושאלו את הבנקאי מה ההשפעה של התהליך הזה, בכמה המשכנתא תתייקר כתוצאה מההקפאה. צריך לחשוב על הקפאת התשלומים כקבלת הלוואה חדשה מהבנק המתפקדת כהלוואת גישור וגובה הריבית שלה זהה לגובה הריבית של ההלוואה המקורית, לכן אם האופציה החלופית להקפאת משכנתא היא הוצאת הלוואה חדשה, ההקפאה עדיפה, כל שכן אם אתם מתכננים הלוואה חוץ בנקאית.

סקירה קצרה מתחילת תקופת הקורונה

מה-1.12.2020 עד ה-31.12.2020 איפשר בנק ישראל לעומדים בקריטריונים להגיש בקשה לדחיית תשלומים עד 9 חודשים. המתווה הזה מחליף את מתווה דחיית התשלומים שקדם לכך שהתקבל ב-13.7.2020 והוארך ב-1.10.20 לתקופה נוספת. מוקדם יותר ב-26.6.2020 החליטה הממשלה לראשונה מאז תחילת הקורונה על מתווה שיאפשר מתן דחייה בתשלומים להלוואות של משקי בית ועסקים.

על פי המתווה הדחייה אינה כרוכה בעמלות והריביות לא יהיו יותר גבוהות מהריבית בחוזה ההלוואה המקורית. יצוין כי לווה שהיה בפיגור בתשלומים בתקופה שלפני 28.2.2020 יקבל דחייה מועטה מהמאושר במתווה הכללי. כמו כן לווה שנמצא בהליכים משפטיים אינו יכול לבקש דחייה. לפי המתווה גם חברות האשראי החוץ בנקאיות נדרשו לאפשר ללקוחותיהם בקשת דחייה.

בנק ישראל פועל בעניין הזה בדומה למערכות בנקאיות רבות בעולם שאפשרו לבעלי עסקים שנפגעו מהקורונה לדחות את תשלומי ההלוואות. בין המדינות ניתן למנות את צרפת, הולנד, אוסטרליה ועוד, מדינות שדירוג האשראי העולמי שלהם דומה לשל ישראל.

סוף מעשה במחשבה תחילה

המתווים באים להקל על עסקים שנפגעו מהקורונה בשיעור של לפחות רבע מהמחזור השנתי בתקופה המקבילה בשנה הקודמת, ביניהם ישנם עסקים שנפגעו קשות עד כדי סכנת סגירה. המפקחת על הבנקים הודיעה כי דחיית התשלומים לא תשפיע על דירוג האשראי של העסק. אולם צריכים לנקוט משנה זהירות בטרם מקבלים החלטה בעניין, דחייה של התשלומים יכולה לפתור בעיית תזרים זמנית, אך אם כבר לפני הקורונה העסק היה בקשיים, דחיית תשלומי ההלוואות רק תחריף את המצב. במקביל לאפשרות של דחיית התשלומים בנק ישראל מאפשר להפחית את התשלום החודשי ב-25 עד 75% לפי בחירת הלקוח, במצבים מסוימים פתרון זה עדיף.

מעט נתונים לסיום

מאת אתר www.expert.co.il

מבנק ישראל נמסר כי מתחילת משבר הקורונה בוצעו מעל 800,000 דחיות של הלוואות בסכום כולל של כ-10 מיליארד שקל. מתוכם מספר העסקים הקטנים שביקשו דחיית תשלומים עומד על כ-180,000 עסקים בסכום כולל של כ-3.6 מיליארד שקל.

*החלטנו להקים את אתר EXPERT על מנת לעזור לעסקים קטנים להתחבר עם הספקים הטובים ביותר עבורם ולחסוך להם את הזמן בחיפוש ובחינת הספק לאורך זמן, כמו גם כל המידע המקצועי שבעל עסק צריך לדעת. במקום לחפש, להתלבט ולפנות לכל ספק בנפרד, אנו מספקים את הפלטפורמה לעשות זאת בקלות

המטרה של אתר אקספרט – לעזור לעסקים קטנים להתחבר עם הספקים הטובים ביותר והמתאימים ביותר עבורם. עסק קטן, אין לו את המשאבים ויכולת לבחון כל ספק וספק בצורה מקיפה ולעיתים בעקבות כך – מתקבלות החלטות שגויות שפוגעות בעסק.