מיסים    משפט    

חוק פטק"א – למניעת העלמת מס של אזרחי ארצות הברית

טראמפ
מעודכן ל-11/2019

בשנת 2010 נחקק בקונגרס האמריקאי ה- Foreign Account Tax Compliance Act (להלן:"חוק פטק"א"), אשר נועד  למנוע התחמקות מתשלום מסים מצד תושבי ארה"ב המנהלים חשבונות פיננסיים מחוץ לארה"ב.
לפי החוק, גופים פיננסיים שאינם אמריקאים צריכים לעשות בדיקות נאותות לחשבונות המנוהלים אצלם, לזהות בעלי חשבונות אמריקאים ולהעביר מידע פיננסי על חשבונות שזוהו כחשבונות של התושבים לרשויות המס בארה"ב.

אלא שעלתה השאלה איך לאכוף את זה. לכן קבע החוק, כי גופים פיננסיים שלא יצייתו ינוכו להם 30% מכל תקבול ממקור הכנסה אמריקאי המועבר אליהם.

יש שני מודלים לדיווח: מודל 1 הוא מודל בו המוסדות הפיננסים מעבירים את המידע לרשות המיסים הרלוונטית והיא מעבירה אותה לרשות המיסים האמריקאית, ואילו מודל 2 הוא מודל בו המוסדות הפיננסים מעברים את המידע באופן ישיר לרשות המסים האמריקאית בישראל בחרו במודל 1, שבו העברת המידע לרשויות המס בארצות הברית מתבצעת באמצעות רשות המסים בישראל,.

זו תקבל את המידע מהגופים הפיננסים בישראל, לגבי חשבונות פיננסיים המוחזקים בישראל בידי אזרחי ארצות הברית, או בידי בעלי גרין קארד, או בידי תושבי ארצות הברית , וכן לגבי חשבונות פיננסים המוחזקים בידי גופים שיש בהם לאמריקאים החזקה מהותית.

ישראלל חתמה עם ארה"ב על הסכם בדבר שיפור ציות מס בינלאומי והתחייבה לחייב את הגופים הפיננסיים שלה לבצע בדיקות נאותות לחשבונות המתנהלים אצלם, לאסוף מידע על בעלי חשבון אמריקאים ולהעביר את המידע לרשות המסים בישראל, וזו תעביר בתורה לרשויות המס בארה"ב.  כמו כן קובע ההסכם כי גופים פיננסיים מסוימים (כגון גופי החיסכון הפנסיוני), כיוון שבעלי סיכון נמוך לביצוע העלמות מס, יהיו פטורים מדיווח על בעלי החשבונות, וכן סוגים של חשבונות פיננסים לגביהם לא תחול חובת הדיווח.

חובות המוסד הפיינסי

מוסד פיננסי צריך  לבדוק את כלל החשבונות המנוהלים על ידו (ישנים או חדשים) כדי לקבוע אילו חשבונות הם חשבונות אמריקאים. בנוסף, בעת פתיחת חשבון חדש יבקש המוסד הפיננסי מבעל החשבון הצהרה אשר תאפשר למוסד הפיננסי לקבוע האם מדובר בחשבון אמריקאי).  לגבי חשבונות אמריקאים, המוסד הפיננסי יעביר דיווח על החשבון ובעליו לרשות המסים.

מהו מוסד פיננסי

מוסד פיננסי הוא בין היתר: בנק, חברת ביטוח, ישות השקעה, או כל ישות שתקבע בחוק. ככלל מדובר בישויות כלכליות המנהלות או מרכזות כספים בשביל לקוחות, יחידים או חברות.​

מי מחויב בתשלום מסים לרשויות האמריקאיות

אזרחי ארצות הברית, תושבי ארצות הברית, בעלי גרין קארד וחברות עם אחזקה אמריקאית בולטת

 

איך זה משפיע על אזרח או תושב אמריקאי

אם אתה נחשב אזרח אמריקאי או תושב אמריקאי לצורכי מס, ייתכן שתצטרך לספק למוסד הפיננסי מסמכים או מידע בכלל, ובעת פתיחת חשבון חדש בפרט.

אם יתגלה שאתה מחזיק בחשבון אמריקאי במוסד פיננסי ישראלי, פרטים הקשורים בחשבון זה יועברו מהמוסד הפיננסי למס ההכנסה האמריקאי באופן אוטומטי על בסיס שנתי. ​

אם אני לא תושב אמריקאי, איך זה יכול להשפיע עליי?

לא אמור  להשפיע על מי שאינו אזרח או תושב ארה"ב ולא נדרשת כל פעולה מצדו (מלבד פעולות מסוימות בעת פתיחת חשבון חדש.

עם זאת, במקרים בהם בחשבון יימצאו אינדיקציות – כמו כתובתאו טלפון אמריקאיים-  המעלות חשד שמדובר בחשבון אמריקאי ייתכן כי המוסד הפיננסי ייצור עמך קשר כדי לוודא את מעמדך.

אילו סוגי חשבונות מחויבים בדיווח חוק הפטק"א בישראל?

חשבונות פיננסיים המוגדרים בחוק ה-פטק"א כוללים את כל החשבונות בהם הלקוח הינו בעלים/שותף או מורשה חתימה. חשבון יכול להיות חשבון בנקאי עו"ש, פקדון, תיק ניירות ערך, קרנות פנסיה, ביטוח מנהלים, קופות גמל, קרנות השתלמות, ופוליסות ביטוח עם ערך פדיון.

במידה והמוסד הפיננסי מזהה לקוח כאזרח אמריקאי פוטנציאלי, הוא יפנה אליו ויבקש ממנו לחתום על טופס FATCA או בשמו הרישמי טופס W-9. בטופס זה הלקוח מתבקש להצהיר על מספר הזיהוי האמריקאי שלו לצורכי מס ולאשר שהוא ממלא את חובותיו לרשויות המס האמריקאיות.

חובת דיווח למס הכנסה על סגירת עסק

תקנות מסים חדשות, אי אפשר לברוח: חשבונות בחו;ל ידווחו אוטומטית לישראל