מדריכי צרכנות    תיירות    

חטפתם דוח בחו"ל – הנה כל מה שכדאי לדעת

קרדיט: shutterstock

מעודכן ל-07/2022

אם חזרתם מחופשה בחו"ל וקיבלתם דוח שנשלח בעקבותיהם – מחניה במקום אסור ועד נהיגה במהירות מעל המותר – לא כדאי לכם להתעלם, עלולות להיות לזה השלכות   מה כן כדאי לעשות? התשובות בפנים

חזרתם מהחופשה, נכנסתם לשגרה וכבר כמעט שכחתם שהייתם בחו"ל. אבל אז, כמה שבועות או אפילו חודשים לאחר מכן גיליתם שהוצאות הנסיעה שלכם כנראה לא יסתכמו בטיסה ומלון וגם הרשויות מעבר לים גובות מחיר על עבירת תנועה שביצעתם.

ישראלים רבים ששבים ארצה מחופשה מעבר לים מקבלים כעבור זמן מה דוח תנועה על עבירה כלשהי שביצעו – החל מחנייה במקום אסור, עבור בנסיעה במהירות גבוהה מהמותר ועד נסיעה בנתיב שלא היו רשאים להיכנס אליו.

לא פעם מתלבט מקבל הדוח – האם לשלם אותו ומה יקרה אם לא אשלם? לעיתים עצם התשלום עצמו מורכב – אין אפשרות לשלם אונליין, הדוח כתוב בשפה זרה ועוד עניינים שמקשים את התהליך.

חברת ההשכרה רוצה נתח מהתשלום

אם נסעתם ברכב שכור (מה שבדרך כלל קורה), תקבלו לרוב "הקדמה" לדוח בדמות מכתב מחברת ההשכרה בחו"ל. במכתב תבשר לכם החברה שהגיע אליה דוח המיוחס לתקופה שבה הרכב היה ברשותכם ושהוא עתיד להגיע אליכם. בנוסף חברות ההשכרה דורשות תשלום שנע סביב ה-30 אירו כ"דמי טיפול" על ההליך. זמן מה לאחר מכן צפוי להגיע הקנס.

לרוב, גובה הקנס תלוי בסוג העבירה וכן בזמן שיעבור ממועד שליחת המכתב ועד התשלום. בחלק ממדינות אירופה למשל, בחלק מהקנסות, מי שמשלם בתוך כמה ימים מקבל הנחה משמעותית, אבל במקרה שלכם המכתב עושה דרך ארוכה וממושכת עד שהוא מגיע לישראל, מה שלא ממש מאפשר לכם ליהנות מההנחה הזו. בנוסף לכך, עיכוב של מעל לתקופה מסוימת – לרוב חודשיים, יגרור תוספת של עשרות אחוזים לגובה הקנס. ואם לא די בזה, בדומה לקנסות שלא משולמים במדינתנו, החוב צובר ריבית והצמדה ככל שחולף הזמן.

באירופה נוטים להחמיר

ישנם הבדלים בין המדינות, אך באופן כללי ניתן לומר שבמדינות אירופה יגלו פחות הבנה, בהשוואה לישראל או לארצות הברית למשל.

זה נכון גם לגבי הקנס עצמו וגם לגבי התייחסות לאי התשלום. כך למשל במדינות כמו איטליה והולנד, תייר יכול לטעות בקלות ולהיכנס בתום לב לרחוב הנראה רגיל לחלוטין אך מוגדר כאסור לכניסת כלי רכב מסוימים או שהכניסה אליו אסורה למי שאינו תושב האזור. גם אם יש שילוט, הוא אינו מתורגם לאנגלית ולעיתים הוא אינו בולט מספיק. במקרים שהתייר מחליט לפנות לרשויות ולהסביר את הטעות, הסיכוי שיבטלו לו את הקנס לא גדול.

האם לרשויות יש סמכות לנקוט הליכים בישראל?

בעיקרון לרשויות מחו"ל אין שום סמכות לעשות משהו נגד אזרח ישראלי בישראל. כדי שיוכלו להתחיל בהליך צריכים להתקיים כמה תנאים בו זמנית:

– במדינה שבה בוצעה העבירה ניהלו הליך משפטי פנימי והצליחו להוציא פסק דין.

– פסק הדין נשלח לעובר העבירה לקבלת תגובה ורק לאחר מכן אפשר להתחיל לפתוח הליך חדש בישראל.

– בסיום ההליך בישראל, אם התקבל פסק דין שאוכף את פסק הדין מחו"ל, רק אז אפשר יהיה להפעיל גבייה.

– חלה חובה לתרגום נוטריוני להליכים שבוצעו בחו"ל.

גובה העלויות וכל מה שכרוך בטיפול הופך את ההתעסקות בהליך ללא משתלמת לרשויות, כשמדובר בקנס נמוך מ-100 אלף שקל. עם זאת, רשויות שונות בחו"ל פונות לעיתים לעורכי דין בישראל כדי שיבצעו עבורן את הגבייה –  ואלו פונים לחייב במכתב, בדרך כלל אחרי שהחוב תפח, הכפיל ושילש את עצמו.

למעשה ניתן לומר באופן מסויג כי מהסיבה שהזכרנו קודם, לכאורה ל"איומים" הללו אין תוקף מעשי בישראל – וזאת בלי לגרוע מחובת התשלום, כפי שרואות זאת הרשויות מעבר לים.

 

האם הרשויות בחו"ל יכולות לפעול נגד החייב בעת ביקור חוזר במדינה?

יש סיפורים רבים למדי על ישראלים שעוכבו, או שכניסתם למדינה נדחתה בגלל חוב שמקורו בקנס ישן – ובסופו של דבר נאלצו לשלם על כך ביוקר. מצד שני, יש גם ישראלים שצברו קנסות, ולא שילמו אותם, אך לא נתקלו בבעיות כלשהן בשובם לאותה מדינה. גם בעניין זה הכללים באירופה חמורים יותר מאשר במדינות אחרות. החובות נשמרים למספר גדול יותר של שנים וההתיישנות שם ארוכה. כמו כן, קיים שיתוף פעולה בנושא בין מדינות האיחוד האירופי.

אז איך משלמים?

אם החלטתם לשלם את הקנס, ברוב המדינות המתוקנות תוכלו לעשות זאת באמצעות כרטיס אשראי. לעיתים ידרשו מכם לשלם העברה בנקאית (ניתן דרך בנק הדואר) ואפשר גם לשלם במזומן, אך יש בכך סיכון מסוים כיוון שהכסף יכול ללכת לאיבוד בדרך. חשוב לקבל הוכחת תשלום ולשמור אותה, למקרה שיבקשו מכם הוכחות בעתיד.

חשוב שתדעו, חברת ההשכרה לא תגבה עבור המדינה את הקנס שעליכם לשלם. חברות השכרה אינן רשאיות להעביר את פרטי האשראי שלכם לצד שלישי ולכן הן אינן יכולות להעביר את הפרטים למדינה שתחייב באופן אוטומטי את כרטיס האשראי שלכם. כל תשלום חייב להיעשות על ידיכם ובהסכמתם. עם זאת, חברות השכרה רשאיות וצריכות להעביר למדינה את הפרטים המזהים שלכם והן גם עשויות לחייב אתכם בדמי טיפול על כך שהן התמודדו עם הטיפול בעבירת התנועה שלכם.

האפליקציה ש"תציל" אתכם

לעיתים תהליך ביצוע התשלום הוא מורכב. לא כל הדוחות מתורגמים לאנגלית וגם אם כן, לא בכולם יש אפשרות לתשלום אונליין ולעיתים יש דרישה להעברה בנקאית.

אל המשבצת הזו נכנסה חברת "מאני-נט", הפועלת בתחום שירותי המטבע בארץ. החברה נותנת מענה לבעיית הקנסות שנשלחים מחו"ל והיא מציעה לציבור הנקנסים לשלם את הדוחות באמצעות אפליקציה פשוטה,  בצורה קלה ומהירה ללא צורך בביורוקרטיה מיותרת – תמורת עמלה. כל שנדרש הוא רק למלא פרטים אישיים בסיסיים לצרף צילום של הדוח ולשלם בצורה מאובטחת לחברה עצמה בכרטיס אשראי. החברה מבצעת העברה בנקאית לרשות הרלוונטית ושולחת למשלם אסמכתה במייל.

 קיבלתם דוח תנועה – מה אפשר לעשות?

בלונדון משלמים אגרת גודש – ועכשיו גם אגרת זיהום