התחדשות עירונית    

חיפה: אושרה תוכנית פינוי בינוי גדולה במסלול מיסוי בנווה שאנן

פרויקט פינסקר – הדמיה: אדריכל תמיר לזר וסטודיו ימית הדמיות

מעודכן ל-08/2021

במסגרת הפרויקט במתחם פינסקר, המשתרע על שטח של כ-5 דונמים, ייהרסו 32 יחידות בנויות ובמקומן יוקמו שלושה בניינים ובהן 140 דירות

חיפה בדרך להיות שיאנית הארץ בהתחדשות עירונית: הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית הודיעה לחברת שובל מתחמי מגורים כי החליטה להמליץ לשר השיכון להכריז על מתחם פינסקר בחיפה כעל מתחם פינוי בינוי במסלול מיסוי.
המתחם המדובר ששטחו כ-5 דונמים כולל כיום 32 יחידות דיור בנויות. במסגרת התוכניות שתוגשנה לוועדה המקומית לתכנון ובנייה, שובל מתחמי מגורים מקדמת תכנון בנייתן של כ-140 יחידות דיור בשלושה בניינים.

שכונת נווה שאנן היא בין אחת השכונות המישוריות הבודדות בעיר אשר מרבית הבניינים בה נבנו בשנות ה 60 של המאה ה-20, כאשר מיקומה במרחק של מספר דקות הליכה לטכניון מושך אליה סטודנטים רבים. לפני כחודש הכריזה עירית חיפה על מתן אישור עקרוני לקידום תוכנית התחדשות עירונית במתחם פינסקר 41-47 בשכונה לצורך הכרזתו כמתחם פינוי בינוי.

אישור העיריה התקבל לאחר שחברת שובל מתחמי מגורים בע"מ הגישה לעירית חיפה בקשה החתומה על ידי רוב בעלי הדירות במתחם, לקבלת אישור עקרוני לקידום פרויקט פינוי בינוי. התוכנית שתוכננה בידי אדריכל תמיר לזר עברה שינויים והתאמות בהתאם לבקשת הוועדה להתחדשות עירונית של עירית חיפה וקיבלה את ברכת הדרך מכל הגורמים הרלוונטיים של העירייה.

במסגרת האישור שנתנה העירייה לחברת שובל מתחמי מגורים בע"מ מדגיש אדריכל אריאל וטרמן, מהנדס עירית חיפה, ליזם התוכנית כי "ניתן בזאת אישור עקרוני לקידומה של תוכנית התחדשות עירונית במתחם ברחוב פינסקר 41-47, כאשר התכנון הראשוני שהוצג יבחן במסגרת תהליכי התכנון על כל היבטיו, לרבות ביחס לראייה השכונתית הכוללת, תשתיות, תנועה, תשתיות על, מבני ציבור, היקפי הבנייה לרבות המכפיל, שמאות וכו' כמקובל".

בזמן הקרוב יגישו היזמים את התוכנית לוועדה המקומית לתכנון ובנייה חיפה. על פי התוכנית של חברת שובל ייהרסו 4 הבניינים הקיימים ותחתם תבנה חברת שובל בניינים חדשים ומודרניים, המשלבים מגורים, מסחר ושירותים בשטח של כ 1050 מ"ר. בנוסף ישולבו גן ילדים ציבורי על פי דרישת הוועדה.

ערך הנכסים בשכונה יעלה

קודם לאישור העיריה, הוציאה הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית הכרזה מקדמית על הפרויקט. לדברי סמנכ"ל השיווק של שובל, ישי רוט, הפרויקט מקודם ביוזמתנו לאחר שפנינו למדינה בבקשה שתכריז על המתחם כמיועד לפינוי בינוי. ההכרזה של הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית מקנה הטבות במס שבח, במס רכישה ובמע"מ על שירותי הבנייה עבור הדיירים ואילו היזמים מממנים את הכנת התכנית המפורטת ומקדמים את אישורה בוועדות התכנון.

מניתוח עסקאות בשנים האחרונות עולה כי אין תזוזה משמעותית במחירי הנדל"ן בשכונת נווה שאנן כמו בשאר השכונות בחיפה, כאשר ניתוח עסקאות מגלה שדירות בשכונה נמכרות בשנים האחרונות במחיר של כ 14 אלף שקלים למ"ר. לדברי ישי רוט, סמנכ"ל השיווק של חברת שובל, הפרויקט הזה יניע את הנדל"ן בשכונה ויביא לעליית ערך, לא רק של רוכשי הפרויקט אלא בשכונה כולה.
ראש העיר עינת קאליש רותם מובילה מאז כניסתה לתפקיד מדיניות התחדשות עירונית, הדוגלת ביצירת ודאות תכנונית, בין היתר באמצעות הקמת הרשות העירונית להתחדשות עירונית וקביעת זכויות בנייה ברורות בכל שכונה.

ישי רוט, סמנכ"ל השיווק של חברת שובל, אמר: "הפרויקט ישנה לחלוטין את אופי המגורים של השכונה ואיכות החיים של הדיירים – ויעניק שטחים פתוחים רבים לטובת בנייה ציבורית, כמו גם מסחר ועירוב שימושים. עירוב השימושים ייתן מענה לאוכלוסיית האזור לשירותים חיוניים ויהפוך את הרחוב ליותר פעיל ויחיה אותו. הפרויקט הוא דוגמה לאיך עושים התחדשות עירונית איכותית. נעשתה כאן עבודה יסודית ומעמיקה, תוך שיתוף פעולה של נציגי הועדה והעיריה – מה שהופך את הפרויקט לאחת התוכניות המיוחדות להתחדשות עירונית בחיפה".
מבאי כוח הדיירים, עו"ד רחל בן ארי ועו"ד ליאת ורנר, ממשרד בן ארי פיש סבן ושות', נמסר: "סוף סוף הדיירים רואים את האור בקצה המנהרה. נראה שפרויקט הדגל של פינסקר היוצא לדרך בימים אלה הוא מרשים בתכנונו ונותן מענה מכובד לבעלי הדירות המצפים זה שנים למימוש ושדרוג זכויותיהם. אנו מודים לדיירים ולנציגיהם אשר העניקו לנו את הזכות לייצגם, לחברת שובל ולאדריכל תמיר לזר המקדמים את הפרויקט ובתקווה לתחילת בניה בקרוב". את היזם מייצגת בהליך עו"ד אביבה רוטר.

מעירית חיפה נמסר: "חידוש פני שכונות העיר הוא אחד מפרויקטי הדגל של ראש העיר, עינת קליש רותם, בעיר. במסגרת זו, הציגה העירייה במהלך שנת 2021, בזו אחר זו, תוכניות אב רבות להתחדשות שכונות העיר הוותיקות, אשר ימצבו את חיפה כשיאנית בתחום ההתחדשות העירונית. שכונות אלו, שיהפכו לשכונות העתיד, יכללו אלפי יחידות דיור חדישות, שישפרו את איכות חיי התושבים המתגוררים בהן, לצד אוכלוסיות צעירות, שיעברו להתגורר בהן".
פינוי בינוי ענק בבת גלים בחיפה