חשבונאות    

חשבונאות – שפת העסקים

למרבית האנשים החשבונאות היא מילה מסובכת ולא מוגדרת. לציבור יש מחסום כללי מתחום החשבונאות בפרט ומתחומי הפיננסים בכלל, לרבות בתחום החינוך הפיננסי; וזאת להבדיל  מעולם המשפט שאנחנו נחשפים אליו מגיל צעיר דרך תוכניות הטלוויזיה הרבות שעוסקות ומתארות את התחום, ודרך העיסוק האינטנסיבי בתחום בתקשורת. החשיפה לתחומי העסקים והכלכלה היא רק בגילאים מאוחרים יותר.

רו"ח שלומי שוב, ראש תוכנית החשבונאות במרכז הבינתחומי, על החשבונאות, שפת העסקים –  מה זאת בעצם החשבונאות? למה צריך לדעת אותה? ואיך היא עוזרת לנו בהבנת עולם העסקים?

החשבונאות היא שפת העסקים, היא שפה שמאפשרת לנו להבין איך התרחש המשבר העולמי של 2008 שהוביל לקריסה של חברות רבות ובנקים רבים לרבות בנק ההשקעות ליהמן ברדרס; היא מאפשרת לנו להבין במישור המקומי,  מדוע קרסה רשת מגה. החשבונאות היא שפה בינלאומית שמקובלת בכל העולם ומתרגמת את העולם למספרים – כל אירוע בעסק מתורגם למספרים; כל עסקה מתורגמת למונחים כספיים. החשבונאות מתרגמת את עולם העסקים העסקים בדומה לתרגום של חוקי הטבע לשפת המדע – הפיזיקה. אלא שלא כמו בפיזיקה ששם כל מספר הוא עוגן, בחשבונאות יש תמרון מסויים ויש פרשנות; אין הסכמה על כל מספר – המספרים תלויים בהערכות, אומדנים ושיטות הצגה. זו שפה שדרכה כל אחד יכול ללמוד את מצב הפירמה, מה מצבה הכספי? עד כמה היא רווחית? האם היא מייצרת מזומנים?  זו שפה שבעזרתה ניתן להבין את המגמה של החברה – כלפי מעלה, או ההיפך – בדרך למשבר, או כבר בעיצומו של משבר? זו השפה שמשקיעים משתמשים בה כדי להבין את הדוחות הכספיים לנתח אותם ; זו השפה של שוק ההון, והיא בעצם הכלי המרכזי למשקיעים כדי לקבל החלטות השקעה בשוקי המניות והאג"ח.

רוצה להבין מה זאת חשבונאות? – 10 דקות של ההרצאה יעשו לך סדר