חדשות    

טבע עומדת במרכז תביעה בארצות הברית על קרטל וניפוח מחירים

טבע

יותר מ-40 מדינות הגישו תביעה נגד חברות תרופות גנריות ובראשן טבע על קרטל מחירים

לאחר שבנקים ישראליים הסתבכו עם הרשויות האמריקאיות בטענה להונאת מסים, עכשיו חברת טבע הישראלית עומדת במרכז קנוניית העלאת המחירים מצד יצרניות תרופות גנריות, כך לפי תביעה שהגישו יותר מ-40 מדינות בארה"ב לאחר חקירה של חמש שנים. לפי  בלומברג,  מנהלים בהווה ובעבר של חברות גנריות מובילות, כולל מיילן ופייזר, נתבעו בחשד זה.

יש לנו ראיות מבוססות שמראות שחברות התרופות הגנריות תכננו הונאה בסך של מיליארדי דולרים רבים נגד העם האמריקני", מסר התובע בהודעה  "כולנו תוהים מדוע ביטוח הבריאות שלנו, ובעיקר התרופות במרשם, כל כך יקרים במדינה זו – וזו הסיבה העיקרית לכך". התביעה מאשימה את היצרניות בניפוח מחירים של יותר מ-100 סוגי תרופות, ובכך רושמת הרחבה משמעותית ביחס לתלונה שהוגשה בעבר .

 בד בבד עם תביעת המדינות נפתחה חקירה של רשות ההגבלים העסקיים של משרד המשפטים בארצות הברית. ראש החטיבה  אמר שיוגשו אישומים, אך לא מסר את המועד.

המדינות התובעות מסרו שהחברות קשרו קשר לתאם מחירים לשם העלאת מחירים ולהימנע בכך מתחרות. עוד נטען בתביעה כי בכירים בהן ניצלו ארוחות, מסיבות ומפגשים במשחקי גולף כדי לבצע את התיאום, וגם עשו זאת בהתקשרות טלפונית.  מוזכרים בה שמות של חטיבות ספציפיות בחברות התרופות, כמו אקטביס של טבע וסנדוז של נוברטיס.

הבכירים ששמותיהם מוזכרים בתביעה עם מורין קבאנו, לשעבר סגנית נשיא בכירה בטבע שכעת עובדת בחברת לאנט, הם: ג'יימס נסטה, סגן נשיא מיילן לענייני מכירות, ודייוויד קרנטיילר, לשעבר סגן נשיא טבע לענייני מכירות העובד כיום בחברת אפוטקס.

נציגים מטעם החברות לא השיבו לבקשות תגובה, וכך גם הבכירים המוזכרים בתביעה.

טבע במרכז הקנוניה

טבע נמצאת כאמור במרכז הקנונייה, לאחר שבמשך 19 חודשים משנת 2013 ל-2015 היא העלתה משמעותית את מחיריהן של 112 תרופות גנריות ותיאמה מחירים של לפחות 86 תרופות יחד עם מתחריה, לפי התביעה. בחלק מהמקרים מדובר בהעלאת מחירים של יותר מ-1,000%. "טבע נטלה באופן קבוע חלק בקנוניות המתוארות בתביעה, והתנהלותה היא נרחבת ומתפשטת לרוחב התעשייה", כך נכתב בתביעה, "באמצעות המנהלים הבכירים ביותר ורואי החשבון שלה, טבע השתמשה בשורת אמצעים כובלים במגוון רחב, וזאת יחד עם יותר מתריסר חברות, שכולן השתתפו (בתיאום המחירים) ביודעין ומרצון".

השנה נודע כי טבע היא אחת מ-16 חברות המייצרות תרופות גנריות הנחשדות בארה"ב ביצירת קרטל לקביעת מחירים, שהוגדר כקרטל הגדול ביותר בהיסטוריה של ארה"ב. במסמכים שהוגשו לבית המשפט, טענו בטבע כי האשמות על קשירת קשר לקביעת מחירים "הן ספקולטיביות לגמרי ולא מבוססות על שום עובדות".לפי  החקירה בכירים בחברות יצרו שפת קוד כדי לתאר את ההתנהלות ביניהם.

בטבע הגיבו: "הטענות בתלונה זו, ובתביעה האזרחית באופן כללי, הן בדיוק זה – טענות… טבע ממשיכה לבחון את הנושא באופן פנימי ולא התנהלה בכל אופן אשר עלול להוביל לאחריות אזרחית או פלילית"

הועדה המייעצת לתרופות אונקולוגיות של ה-FDA ממליצה לאשר תרופה של טבע וסלטריון

א'גובי, התרופה למיגרנה של טבע, אושרה לשיווק באירופה

חדשות רעות לטבע; אקספרס סקריפטס לא תכסה את התרופה שלה נגד מיגרנה