הלוואות    רכב ותחבורה    

יבואני הרכב נכנסים לתחום הליסינג הפרטי – האם זה משתלם?

 

מעודכן ל-05/2019

בעקבות המיתון בשוק הרכב נכנסו יבואני הרכב לשוק הליסינג הפרטי – איך זה עובד והאם כדאי?

ענף הרכב עובר הרבה שינויים בזמן האחרון ועם כניסתה של אמזון לארץ חלק מהיבואנים עלולים להיפגע, כך שכולם מחפשים אפיקי הכנסות חדשים. בזמן שחברות הליסינג נכנסו לתחום האשראי לרכב, בשנה האחרונה נכנסו כמה יבואנים בדלת האחרית לענף הליסינג הפרטי.

עם זאת, לאחרונה, עם הדיווחים על המיתון שאליו ענף הרכב הישראלי צפוי להיכנס ב־2019, כבר הפכו יבואני טויוטה, קיה, יונדאי והונדה את פעילות הליסינג הפרטי שלהם לפומבית.

איך זה עובד

אצל כל היבואנים בערך אותו מסלול: הלקוח משלם מקדמה, תשלומים חודשיים נמוכים, ותשלום סופי, שאותו הוא יכול להמיר בסופו של דבר גם למקדמה על מכונית חדשה, שירכוש מיבואן הרכב.  הלקוח גם יכול לא לשלם מקדמה כלל, לשלם תשלומים חודשיים ובסוף התקופה, שלוש שנים לרוב, לשלם תשלום סופי בגובה עשרות אלפי שקלים שניתן להמיר למקדמה לרכב חדש.

היתרון של יבואני הרכב היא תוכנית תחזוקה הכוללת טיפולים ובחלק מהמקרים העברת טסט, מחירי ביטוח נמוכים, החלפת גלגל וכיוצא בזאת. להבדיל מחברות הליסינג המכונית היא של הלקוח, ולא של היבואן, כלומר נשארת בבעלותו.

המהלך מתחרה בחברות ליסינג גדולות כדוגמת אלבר ושלמה SIXT שנכנסו לשוק הליסינג הפרטי, שמציעות מתווה דומה: החוכר משלם מקדמה, תשלום חודשי, ותשלום סיום שניתן להמרה.

נתקעים עם ההלוואה

אלא שהמהלך השיווקי החדש של היבואנים טומן בחובו סיכונים, הן ללקוח והן ליבואן.כך למשל לקוח  יכול להתחיל עם תשלום נמוך, להמשיך עם תשלומים חודשיים נמוכים ובעתיד יהיה חייב עשרות אלפי שקלים,. עם השינויים הרבים של השוק בעקבות הטכנולוגיה, אי הוודאות בשוק התעסוקה לצד קושי להתחיל מקומות עבודה חדשים בגיל בוגר יותר – זו הלוואה עם מעט היגיון כלכלי.

בעיה אחרת היא שיבואני הרכב מציעים ללקוח שאינו מעוניין להמשיך במסלול ההלוואה "למחזר" את ההלוואה למכונית חדשה, פשוט למכור את מכוניתו בעתיד ולהחזיר את הכסף. אלא שזה לא קל בשל מצבו הבעייתי של שוק הרכב הישראלי, ובעיקר שוק המשומשות, כלומר בעתיד תצטרך גם למכור את האוטו וגם להחזיר הלוואה בהיקף 55 אלף שקל. בניגוד לבית, ערך של מכונית יורד ולכן מדובר בסיכון עצום. אם יתווספו לכך התחבורה השיתופית והרכבים האוטונומיים שתופסים תאוצה, מדובר פשוט בזריקת כסף לפח.

חברות הליסינג השתלטו על האשראי על הרכב, והריביות – גבוהות

ככה יבואני הרכב עושים עליכם סיבוב

איך כניסת אמזון לישראל תשפיע על ענף הרכב?