הלוואות    רכב ותחבורה    

חברות הליסינג השתלטו על האשראי על הרכב, והריביות – גבוהות

קרדיט: shutterstock
מעודכן ל-05/2019

לאחר שבנקים וחברות אשראי מיתנו את פעילות האשראי לרכב שלהם, השתלטו על התחום חברות הליסינג על התחום בריביות 7% ובמינוף גבוה

חברת אלבר יצאה בקמפיין רחב היקף המקדם הלוואות לציבור בתחום הרכב. עבור החברות בליסינג שוק האשראי מייצר הכנסה כפולה: סיוע להכנסות ממכירת רכבים לצד רווח (יפה) מהריביות הגבוהות עבור המימון. כל זאת לאחר שחברות האשראי והבנקים הורידו הילוך מהמימון הבעייתי לרכבים.

כך למעשה חברות הליסינג מנצלות את הקפאת שוק ההלוואות לרכבים מצד חברות כרטיסי האשראי והבנקים לגרוף רווח יפה מאוד – 7.5% ריבית שנתית– עם שיעורי מינוף ממוצעים של 60%. כך שלמעשה הרוכש נדרש להון עצמי בסך 40% ממחיר הרכב.

אם לווה יעדיף ללוות ממהמערכת הבנקאית ישלם רק ריבית של 1%–2% אבל  הבנקים כיום שמרניים מבעבר בשיעור המינוף שהם מאפשרים ולא ממהרים לתת הלוואות.

חברות כרטיסי האשראי אומנם גובות ריביות מעט גבוהות יותר של 2.5%–3.5% אך עדיין נמוכות מאוד לעומת הליסינג, ובדרך כלל עבור רכב חדש ובשיעורי מינוף נמוכים יותר. הלוואות בריבית של 0.5% ופחות אפשר לקבל מקרנות ההשתלמות .

חברות הליסינג למעשה מפתות את הרוכשים בכך שהן מציעות שיעורי מימון גבוהים יותר – כאלו שהבנקים וחברות כרטיסי האשראי כבר לא מוכנים לתת — ומגדילות את הסיכון של הלווה.

לפי נתוני בנק ישראל , היקף האשראי לרכישת רכבים במערכת הבנקאית ובחברות כרטיסי האשראי ברבעון הרביעי ממשיך ירידה רצופה – והסיבה היא ריביות נמוכות יחסית לצד עלייה בסיכון.

לפי נתוני בנק ישראל, תיק האשראי לרכבים בחברות כרטיסי האשראי נחתך בכ־18% והסתכם בסוף 2018 ב־1.8 מיליארד שקל. גם בבנקים בחרו לצמצם את פעילות האשראי לרכישת רכבים בשיעור של 6% ל־111 מיליארד שקל. בסך הכל, היקף האשראי לרכישה של רכבים שניתן על ידי הבנקים וחברות כרטיסי האשראי בשנה שעברה היה 12. מיליארד שקל, כלומר ירידה של 8% לעומת שנה שעברה..

.הבנקים כבר הוזהרו בעבר מהסיכון הטמון באשראי לרכבים ומהחשש כי הבנקים יתקשו למכור את הרכבים המשועבדים בעת הצורך במחיר השוק

אלא שמי שנכנס לוואקום הזה הם מעניקי אשראי חוץ־בנקאי דוגמת מימון ישיר שתיק האשראי לרכב שלה צמח ב־33% ב־2018, ל־3.6 מיליארד שקל. לצד חברות הליסינג.

גם חוק נתוני האשראי שיאפשר לחברות הליסינג להיחשף לרמות הסיכון של הלקוחות, צפוי לחזק עוד יותר את החדירה שלהן לתחום. מי שאמור לפקח על האשראי הזה ועל ההגינות והשקיפות שלו הוא רגולטור אחר – רשות שוק ההון – שעדיין נחשב טירון בתחום שגדל בקצב מסחרר.

באלבר, עם זאת,  אומרים כי קהל היעד להלוואות הם מקבלי שכר בגובה השכר הממוצע במשק. אלבר מציינת כי ההלוואות נפרעות בתשלומים חודשיים הנגבים באמצעות הוראת קבע בכמה מודלים – החזר תשלומים שווים, הלוואות עם מרכיב בלון, בעיקר עם הצמדה למדד, והלוואות צמודות מדד שניתנות לתקופות הנעות בין 3–5 שנים. אבל לא בטוח כלל שבעלי שכר גבוה מהממוצע נזקקים להלוואות הללו.

לפי אלבר  ב־2018 העמידה  6,577 הלוואות לרכישת רכבים עם ממוצע מינוף של 72%, כלומר הקונים העבירו במזומן פחות משליש משווי הרכב ואת היתרה קיבלו בהלוואה. לשם השוואה, ב־2017 מספר ההלוואות היה נמוך משמעותית ועמד על 4,690 עם שיעור מינוף נמוך יותר של 66.5%, כך שאלבר הגבירה את קצב שיווק ההלוואות שלה ואת רמת הסיכון. גובה ההלוואה הממוצעת עמד על 61 אלף שקל לעומת כ־60 אלף שקל ב־2017, ומח"מ ההלוואה עלה גם הוא מ־1.9 ל־2.1.

לצד זה גם מספר ההלוואות בפיגור גדל. אלבר מתייחסת לאופן שבו היא מתמודדת עם הסיכון של חדלות פירעון של הלקוחות תוך שימוש במודל חיתום כדי לקבוע את תנאי העמדת האשראי, הבטוחות בדמות שעבוד כלי הרכב שרובם הגדול פרטיים, ולהערכת החברה סחירותם גבוהה ולא צפוי קושי מהותי לממש את השעבוד עליהם בשעת הצורך.

ההכנסות מפעילות האשראי של אלבר הסתכמו ב־2018 ב־53 מיליון שקל – 30% יותר מב־2017. הרווח המגזרי של הפעילות לפני מס עמד על 39 מיליון שקל לעומת 31.5 מיליון שקל ב־2017 שמשקף לפחות בשלב זה שולי רווח גבוהים מאוד.

המתחרה של אלבר שלמה SIXT, הפועלת אף היא בשוק הליסינג, נכנסה לפעילות מקבילה רק לאחרונה. בינתיים ההכנסות שלה מהתחום הן שוליות – 3 מיליון שקל – אך נראה שזה לא הסוף.

איך לוקחים היום הלוואה

קונים יותר בליסינג

האם אג"ח של חברות הליסינג הן בועה?