רכב ותחבורה    

יבוא מקביל: תנאי הרישיון יוקלו וגיל הרכב יעלה

 

מעודכן ל-10/2019

בקרוב ישתנה חוק רישוי רכב,  המסדיר את היבוא של מכוניות חדשות לישראל לכך שיקל רבות על יבואני הרכב המקבילים –  אלו שאינם היבואנים הוותיקים.

משרד התחבורה  פרסם טיוטה חדשה לקראת שימוע ציבורי שיתקיים בקרוב. לפי הטיוטה,  העוסקים בתחום לא יוגדרו עוד כתאגיד הרשום כדין בישראל, כפי שהם מוגדרים היום, אלא רק כחברה. כך שמעתה אם אחד השותפים הוא ישראלי, החברה תוכל לעסוק ביבוא רכב לישראל, גם אם אינה  רשומה בישראל.

עוד החליט משרד התחבורה כי המכוניות שייובאו לישראל יוכלו להיות ותיקות יותר. עד כה על פי חוק יכלו יבואני רכב לייבא לישראל רק רכבים שחלפה עד שנה ממועד ייצורם. כעת מאריך משרד התחבורה את פרק הזמן לשנה וחצי — כלומר גם רכב שישב במגרש של סוכן במשך עד שנה וחצי יוכל להיות מיובא לישראל. חידוש מגביל יותר הוא שהרכבים יוגבלו בקילומטראז' –  לכל היותר 150 קילומטר.

עוד נקבע כי מעתה אפשר לייבא ארצה גם ציוד מכאני הנדסי כבד ביבוא אישי. סעיף אחר מתייחס לכך שמי שאינו עומד בדרישות החוק לקבלת רישיון ליבוא רכב כן יוכל לקבל פטור מרישיון זה בנסיבות מיוחדות.  המטרה להרחיב את אפשרויות היבוא המקביל.

חוק רישוי רכב שהתקבל לפני שנתיים נועד להסדיר את העיסוק ביבוא של רכבים חדשים לישראל. מדובר בחוק הקובע בין היתר את התנאים לקבלת רישיון ליבוא של מכוניות לישראל ומסדיר את מעמדם של יבואני הרכב השונים, בין אם מדובר ביבוא ישיר על ידי יבואני הרכב הוותיקים ובין אם מדובר ביבוא על ידי יבואנים חדשים.

על פי החוק התקף היום פועלים בישראל ארבעה סוגים של יבואני רכב: יבואן ישיר, כלומר כזה שרוכש את המכוניות מן היצרן, יבואן עקיף, כלומר יבואן שרוכש את המכוניות מ"דילר" קרי סוכן של יצרן הרכב בחו"ל, ויבוא זעיר – כלומר של עד 20 מכוניות בשנה על ידי סוכני יבוא, ולאחרונה נכנס גם יבוא אישי – מכונית אחת. רובן המכריע של המכוניות המגיעות לישראל ביבוא עקיף הן מדגמי יוקרה.

יבוא רכבים פרטיים ירד ב-15% באפריל 2015 לעומת המקביל אשתקד

מרצדס בישראל מאפשרת יבוא אישי

ירידה של 40% ביבוא הרכב ביוני