יועץ משכנתאות זייף ונשלח לכלא
חדשות    

יועץ משכנתאות זייף ונשלח לכלא

קרדיט: pixabay

אליהו מלכה יועץ משכנתאות, עזר בזיוף מסמכים כדי שהלקוחות שלו יצליחו לקבל משכנתא. בית המשפט שלח אותו ל13 חודשים בכלא.

מלכה עזר לאנשים שלא עמדו בתנאים הנדרשים לקבלת משכנתא. הוא זייף או עזר לזייף מסמכים והגיש בשמם של המבקשי משכנתא בקשות לקבלת משכנתאות מהבנקים.

מלכה עזר בפועל ל-19 מלקוחותיו לקבל משכנתא בהתבסס על נתונים מזויפים. בדרך הוא גבה מהם סכום כולל של 110 אלף שקל.

על מלכה נגזרו 13 חודשים לאחר שהודה בתרמית נגד הבנקים. זאת, למרות ש-17 מההלוואות שניתנו על-ידי הבנקים נפרעו כסדרן, ובאחרות היה פיגור זניח.

מלכה, אב ל-9 ילדים גם העלים מס על הככנסות האלו.

סגן נשיא בית המשפט השלום בירושלים, מרדכי כדורי, קבע בגזר הדין  "במעשי המרמה שביצע הנאשם כלפי הבנקים, הוא פגע במרקם החיים הכלכלי, בחופש הבחירה והפעולה של הבנקים ובאמון המתחייב בין המוסדות הפיננסיים לבין הציבור. פגיעה מסוג זה עלולה להביא לבחינה קפדנית וממושכת יותר של בקשות המוגשות לגורמי המימון במשק, וכתוצאה מכך לייקור עלויות המימון ולהכבדה ביורוקרטית נוספת על ציבור הלווים התמימים".

הפשטות שבזיוף

מלכה  זייף את המסמכים על-מנת שיעמדו בתנאי הסף לקבלת ההלוואות. מדובר בזיוף של תלושי שכר, ומסמכים שהבנק צריך כדי לבדוק את יכולת ההחזר של העובדים – חשבונות בנק, הכנסות נוספות ועוד.

הבנקים נתנו משכנתאות כוללות לאותם 19 לווים בסכום של 13 מיליון שקל. מלכה כאמור גבה 110 אלף שקל.

בית המשפט קבע כי מלכה התנהל בתחכום ובמרמה. בית המשפט הסביר כי  בניגוד לרושם שאולי יכול להיווצר, מעשי מלכה לא סייעו לקידום ערך חברתי ולא סייעו לציבור בכללותו לקבל הלוואות, שכן מעשים כגון אלה חוזרים בסופו של דבר אל ציבור המלווים ומוסיפים לו טרחה וטרדה. השופט כדורי כתב – "הצורך להקל על מערך ההלוואות ועל קבלת הלוואה על-ידי מי שנדרש לכך הוכר בעם ישראל כערך חברתי זה מכבר, ונזכר עוד במקורות המשפט העברי. בשל חשיבותו, תיקנו חכמינו מספר תקנות שמטרתן הייתה 'שלא לנעול דלת בפני לווים'. הנאשם, כאמור, פעל בדיוק את הפעולה ההפוכה, שכן מעשי המרמה שביצע כלפי הבנקים עלולים להשליך לרעה על האפשרות העומדת ליחידי הציבור לקבל הלוואות, ובוודאי על הטרחה והטרדה המלווים בקשה לקבלת הלוואה.  אין ספק שפעולותיו של מלכה נעשו לאחר מחשבה ותכנון מקדים מתוחכם".

יועץ משכנתא – איך בוחרים יועץ טוב? האם כדאי?  כל מה שצריך לדעת!