חדשות    

יותר מבודדים, פחות סיכוי לפיצוי על הקורונה

באוצר ובממשלה כבר הודיעו שלא יינתן פיצוי עד שלא יוערכו נזקי הקורנה וככל שהמצב יחמיר הסיכוי קטן, רק  כי אין תקציב. הצעד הראשון שהוכרז עליו בסוף שבוע הוא "קרן חירום לסיוע תזרימי לעסקים שהם חיוניים לתפקוד המשק". המשמעות היא  סיוע קטן יותר וממוקד יותר ממה שהוכרז על ידי  "שר האוצר המיועד" של הליכוד ניר ברקת שקרא "להקים קרן בהיקף של 10 מיליארד שקל לסיוע מיידי שיתבטא בערבויות מדינה, ברשת ביטחון תזרימית ובסיוע נוסף לפי הצורך".  אם כי לא ברור מנין יגיע הכסף.

מי הגורמים החיוניים? נראה שהכוונה לסייע לאל על שנקלעה למצוקה של ממש. עוד נראה שראש הממשלה קיבל את עמדת האוצר שלפיה לא מדברים על פיצוי כל עוד האירוע נמשך ומתגלגל.

מלבד תאריך סיום המשבר הלא ידוע,  הבעיה היא שאם משבר הקורונה יהיה עמוק יותר, הסיכויים לקבלת פיצויים הולכים וקטנים.  הסיבה  היא שכל אזרחי ישראל ייפגעו, ולכן אין תועלת בפיצוי לגורם אחד.

לכן, נכון לרגע זה, בסך הכול מדובר בסיוע תזרימי, שמצטצמם רק לתעופה או לחברות חיוניות ובעיקר לאל על.  עוד בתיירות סוברים באוצר שהקהל הישראלי יחליף את התיירים והתיירות הישראלית לא תיפגע, אם כי ייתכן שהחשש מהידבקויות גם יגיע לנופשים.

 קרן הקורונה

כבר כיום יש קרן בערבות המדינה  שמיועדת לסייע לעסקים הקטנים והבינוניים, שהיקפה כ־1.18 מיליארד שקל. באוצר הבהירו כי קרן הקורונה לא תהיה גדולה מזו. עוד ערבויות מדינה אינן יכולות לעלות על 10% מתקציב המדינה ללא תקציב פיתוח, ובשנת 2018 הסכום הזה עמד על 34 מיליארד שקל, כאשר 17 מיליארד שקל כבר משמשים למטרות אחרות.  במשרד הכלכלה כבר  עדכנו את הציבור כי אין מחסור בחומרי גלם וגם לא במוצרי מזון. בהנהגה הכלכלית מבקשים להזכיר כי דווקא ההצלחה של המשק הישראלי בטיפול במשבר ב־2008 נרשמה לאחר שהמנהיגות הכלכלית התנהלה בקור רוח והפגינה אחריות. מנגד, באוצר לא מסתירים שהפקידות הבכירה כבר נערכת לתרחישים לא קלים ועובדת על גיבוש כלים ליום סגריר.

סיוע כלכלי בעולם

באיטליה, שם דווח ביום שישי על כ־3,600 נדבקים בקורונה — המספר הגבוה ביותר באירופה — הודיע משרד האוצר על חבילת תמריצים נרחבת. בתחילת השבוע שעבר הכריז שר האוצר האיטלקי על חבילת סיוע בגובה 3.6 מיליון יורו, אך בצל הזינוק במספר הנדבקים הוכפל התקציב ל־7.5 מיליון יורו. המדינה הודיעה לאיחוד האירופי שחובה ל־2020 צפוי לתפוח ל־2.5% מהתמ"ג, לעומת יעד קודם של 2.2%.

מרבית הכספים יוזרמו למערכת הבריאות ולהבראת הענפים והחברות שיספגו את הנזרים הכבדים ביותר. עד כה איטליה היא המדינה האירופית היחידה שהציגה מהלכים כלכליים נרחבים כמו תוכנית החירום המדוברת.

באוסטרליה נערכים להכרזה על חבילת תמריצים, בעיקר על רקע התלות הכלכלית הגבוהה בסין. מהעיתונות בעולם עולה כי חבילת הסיוע צפויה לכלול סיוע כספי לפנסיונרים ותמיכה מיידית בעסקים קטנים ובינוננים שהממשלה תגדיר כמצויים בסיכון כלכלי גבוה בשל התפרצות הקורונה, על רקע אזהרות כלכלנים על גלישת המשק למיתון.

האוצר: פיצויים על הקורונה יינתנו רק אחרי שהסיפור ייגמר

משבר ענק בתיירות? הממשלה תיתן פיצוי עקיף בלבד