חדשות    

האוצר: פיצויים על הקורונה יינתנו רק אחרי שהסיפור ייגמר

אומנם מוקדם להעריך את נזקי הקורונה, אך בינתיים עסקים מפסידים, ענפים מסוימים כמו ענפי התעופה והתיירות כמעט מושבתים, אבל באוצר אומרים שייתנו פיצוי רק כשיהיה אפשר להעריך את גודל הנזק, אם בכלל.

צוות של משרד האוצר הבהיר כי תפיסת הצוות ברורה ומתואמת עם הממשלה: כמו בצוק איתן ובשריפות בכרמל, כל עוד לא נגמר האירוע ולא יודעים את הנזקים, לא ניתן לפצות.

באוצר טוענים  שלא ידועה השפעת הקורונה ברמת המדינה ולכן לא ניתן  לקבל בשלב זה החלטות על פיצוי.  החברה הבולטת ביותר שמבקשת סיוע כמובן אל על. שר התחבורה בצאל סמוטריץ אף הכריז שיינתן פיצוי לחברה. אם יינתן פיצוי  לאל על גם חברות תעופה נוספות ידרשו פיצוי.

בראש הצוות שהוקם בתחילת השבוע על ידי ועדת השרים עומד מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד וחברים בו ראש אגף תקציבים שאול מרידור, החשב הכללי רוני חזקיהו והיועץ המשפטי של משרד האוצר אסי מסינג. לצוות מצטרפים נציגי משרדי ממשלה רלוונטיים, לפי העניין והצורך — למשל נציגי משרד התיירות או משרד הבריאות. במסגרת הפגישה שקיימו נציגי צוות האוצר עם אנשי אל על הם ביקשו מהחברה נתונים שעל בסיסם יוכלו לגבש את ההמלצות שיועברו לוועדת השרים.

המבחנים לקבלת הפיצוי

בתגובה לתקשורת מסר האוצר שחברות שיבקשו סיוע יידרשו לעמוד בארבעה מבחנים. המבחן הראשון יהיה להוכיח כי מדובר בשירות חיוני שמדינת ישראל לא יכולה להסתדר בלעדיו ולכן לא ניתן לתת לו לקרוס. המבחן השני יהיה להוכיח כי הנזקים שבגינם מתבקש הפיצוי נובעים באופן ישיר מהתפרצות הקורונה ולא מגורמים אחרים. מבחן שלישי הוא להוכיח כי החברה אינה יכולה להתמודד עם הנזק בעצמה וכי היא חייבת את הסיוע של המדינה כדי להתמודד עם הנזק. ומבחן רביעי יהיה להוכיח כי החברה עצמה עשתה כל שהיא יכולה כדי למזער את הנזק וכי הפנייה לאוצר היא מוצא אחרון. עוד ציינו שמסגרת התקציב מצומצמת ולכן במקרה של התפשטות המגיפה דווקא יהיה קשה יותר לתת פיצוי.

הקורונה ממשיכה להשפיע: הפד; הוריד את הריבית בחצי אחוז

בעקבות הקורונה קרנות הנאמנות רשמו בפברואר פדיון הנאמד בכ-5.52 מיליארד שקלים