לימודים    קריירה    

ייעוץ ארגוני – מה זה? למי התפקיד מתאים? וכל מה צריך לדעת

קרדיט: pixabay
מעודכן ל-05/2019

ייעוץ ארגוני – מה זה, למי מתאים, כמה מרוויחים, איפה לומדים? ועוד

ייעוץ ארגוני הוא למעשה שם כולל לכמה סוגי עיסוקים, בהם מחקר והערכת עובדים, סקרי עמדות לעובדים, סדנאות לעובדים או למנהלים, יעוץ ניהולי, יעוץ תהליכי למחלקות משאבי אנוש  ועוד.

הפרויקטים עצמם משתנים בהתאם לצורכי הלקוח ולמטרות. המטרות יכולות להיות הגדלת המכירות, הגדלת התפוקה, הורדת שיעור העוזבים או החלטות ניהוליות שונות.

יועץ ארגוני יכול להיות חיצוני או פנימי: 

יועץ חיצוני עובד בדרך כלל עם חברים בהנהלה הבכירה, ותפקידו יכול להיות אימון או ליווי מנהל מסוים, הטמעת תהליכי הפקות לקחים  ועוד פרויקטים רבים ואחרים.
יועץ פנים ארגוני בד"כ מדווח למנהלי מחלקת משאבי אנוש ולמנהלים במחלקות השונות בהתאם לתפקידו. שם העבודה רציפה ורוטינית יותר, אך התוכן דומה לעבודתו של יועץ חיצוני.

כשליש מהיועצים הארגוניים עוסקים בפגישות חיצוניות, במיוחד אם מדובר ביועצים שעובדים בחברות יעוץ חיצונית. יועצים פנים ארגוניים מעדיפים שיעור דומה של פגישות במשרד. לכן זו עבודה שמתאימה לאנשים שאוהבים מפגש עם אנשים במסגרת עבודתם.
לעומת זאת, עבודת התוכן שלהם נמשכת פחות משליש מהזמן והיא כוללת אנליזות כמותיות ואיכותניות לנתונים שנאספים, כתיבת חוות דעת, תכנון סדנאות או מפגשי ליווי ועבודה על מודלים מארגנים, בעיקר באמצעות מצגות. הרבה מזמן העבודה למעשה מוקדש ליצירת "סדר מחשבתי", בניית תכניות פעולה והטמעתן בשטח, לכן הגיוני שכמעט 20% מזמנם הם עוסקים בתכתובות מיילים בנושאים שונים.

איפה לומדים את זה

האוניברסיטאות מלמדות תארים מתקדמים ועשרות מוסדות מלמדים לימודי תעודה בתחום.

בין המוסדות שמלמדים ייעוץ ארגוני:

  • אוניברסיטת בר אילן
  • המכללה האקדמית עמק יזרעאל
  • המכללה למינהל
  • אוניברסיטת חיפה
  • אוניברסיטת בן גוריון
  • המרכז הבינתחומי

מה השכר

אם מדובר ביועץ שעובד בחברת יעוץ השכר נע בין 7,000 שקל ל-9,000 שקל עבור מתחילים במשרה מלאה. עם זאת, רבים מהתפקידים הם בהיקף של משרה חלקית ולכן המשכורות נמוכות יותר, כך שתלוי בסוג חברת הייעוץ ובתפקיד הספציפי. השכר כמובן עולה בהמשך.
לעומת זאת, יועצים עצמאיים משתכרים לפי פרויקטים, לכן קשה לאמוד את הכנסתם לחודש, תלוי בגודל הפרויקט והכמות.

מה הביקוש

היועצים הארגוניים מספרים שהביקוש לעובדים נמוך במיוחד, והוא עומד על 3 מתוך 8.  לא קל למצוא בתחום עבודה, במיוחד בתחילת הדרך. מספר היועצים הארגוניים, שמגיעים כמעט מכל תחומי מדעי ההתנהגות, עולה בהרבה על היצע הפרויקטים. בנוסף, גם הרבה מהפרויקטים קטנים, לכן הביקוש שכן קיים הוא קצר טווח בדרך כלל.

איך מגיעים לעבוד בזה

לעתים רחוקות מוצאים משרות ליועצים ארגוניים מתחילים, אך  יש מספר מצומצם של משרות כאלו בחברות יעוץ, לעיתים משרות בעלות אופי אדמיניסטרטיבי, ואז ניתן להשתלב בחברת יעוץ ולהתקדם לפרויקטים וייעוץ ארגוני בפועל. חלק מן היועצים משתלבים בתחומי המחקר וההערכה ועובדים בחברות מחקר בנושאים מגוונים, ולעיתים משתמשים יותר בכישוריהם מעולמות הסטטיסטיקה.

הרבה מגיעים לתחום מענף משאבי האנוש וגיוס העובדים. בענף הגיוס קיימות לא מעט משרות למתחילים (יועצי השמה, רכזי גיוס וכו'), ורבים מתחילים מתפקידים כאלו כדי  להיכנס לעולם משאבי האנוש ובהמשך להשתלב בתפקידי פיתוח ארגוני. יועצים עצמאים יכולים להתחיל את עבודת הייעוץ מהיום הראשון.

יתרונות וחסרונות

יתרונת: מדובר במקצוע מגוון, שבו פעולות שונות ומגוונות לצד מפגש עם אנשים שונים. כמו כן זה מקצוע שבו עובדיו מעידים על שביעות רצון גבוהה ושיעור שחיקה נמוך

חסרונות:  כאמור הביקוש למקצוע נמוך, לצד זאת לא תמיד רואים תוצאות, הן בשל מיזמים מוגבלים בזמן והן בשל מעורבות רבה של שאר הגורמים בשרשרת. זו גם עבודה עמוסה מאוד ולכן לא מתאימה לכל אחד

למי מתאים

מהתגובות ברשת עולה כי התכונה הכי נדרשת ליועצים ארגוניים היא הכלה. יועצים ארגוניים  גם חייבים להיות בעלי עמידות גבוהה לאינטריגות פוליטיות במקום העבודה. אם מדובר ביועצים עצמאיים אלו צריכים להיות בעלי יכולת שיווק טובה.

עבודה מהבית – המלצות לעובדים

חוזה עבודה – למה לשים לב

המצוין הוא האויב של הטוב מאוד: איך הפרפקציוניזם תוקע אותך בעבודה?