תוכן ממומן    

ייעוץ עסקי ואסטרטגיה לחברות

ירון לוי, צילום:יח"צ

מאת: ירון לוי

בחברות מכל סדר גודל ובכל תחום קיימת התנהלות שוטפת המצריכה קבלת החלטות, התמודדות עם אתגרים ומציאת פתרונות על בסיס יומי. ואולם, גם מנהלים מוכשרים בחברות המתפקדות היטב,

שמים לב לכך שהפוטנציאל גבוה יותר מזה הממומש בפועל. יתר על כן, התחושה היא לעיתים של בדידות בעמדת מקבלי ההחלטות ומתווי הדרך, ושעקב העומס ההתנהלות היא בעיקר טקטית – פתרונות קצרי טווח – להבדיל מאסטרטגיה סדורה אל מול האתגרים, התחרות והשינויים שבשוק. במקרים אלו, ייעוץ עסקי לחברות הינו חשוב ביותר.

אין זה פשוט לנהל ולבסס חברה מצליחה במשק הישראלי, שיש בו תנאים מאתגרים כגון מדיניות כלכלית מתחלפת ולא ברורה, רמת וודאות נמוכה, תחרות חזקה, אירועים ביטחוניים המשפיעים על המשק, ועוד. מצד שני, ישנם גם סיפורי הצלחה ומנהלים רבים הקוראים אותם שוברים את הראש ושואלים מדוע דווקא אצלנו הרווחיות אינה מספיק טובה, למה הפוטנציאל העסקי והכלכלי אינו מתממש, מדוע לא מנוצלים היטב הניסיון, הידע והקשרים שנצברו עם השנים?

אכן, לעיתים קרובות הלחצים והאתגרים של הפעילות השוטפת אינם מאפשרים לקבל מענה רציני לשאלות האלו, כי אין זמן או יכולת לעצור, להרים את הראש ולקבל תמונה יותר רחבה ומקיפה על הנעשה בחברה. מכאן גם הקושי להחליט בצורה מושכלת על היעדים, לזהות נקודות תורפה ובעיות, להבחין בהזדמנויות הקיימות, למצוא דרכים ולהוות פתרונות ישימים וריאליים המובילים באופן מתמיד ועקבי להגדלת הרווחיות והמחזור. ייעוץ עסקי ואסטרטגי לחברות הוא שירות המאפשר לקבל את התמונה האובייקטיבית, המהימנה והמקיפה וממנה להתוות את הדרך הנכונה בטווח הקצר והארוך.

המשמעות של אסטרטגיה עסקית

החלק הארי של העסקים החדשים בישראל אינו צולח את השנים הראשונות לפעילות, וגם לאחר מכן חברות רבות אינן ממצות את הפוטנציאל במקרה הטוב, ונקלעות למשברים במקרה הרע. מאחורי תמונת המצב העגומה הזו עומדות סיבות רבות, אך אחד הגורמים העיקריים הוא הוויתור על תכנון וחשיבה לטווח ארוך, ופעילות בהתאם לאסטרטגיה שרואה כמה שנים קדימה – לפי דינאמיות הענף הספציפי והשלב בו מצויה החברה בחייה.

הישראלים ידועים כמי שפחות נוטים לחשוב לטווחים ארוכים, והדבר ניכר גם בעולם העסקי בו נפוצה התנהלות של הנחת טלאים, כיבוי שריפות, או במילים יפות יותר – התנהלות טקטית. ואולם, בשנים האחרונות עקבה השפעות גלובאליות, גם לישראל חדר הייעוץ העסקי אסטרטגי, וכיום גם בעלי חברות בינוניות מבינים שהמילה 'אסטרטגיה' אינה מונח השמור לשחקנים הגדולים בלבד.

למעשה יש גישות רבות לבניית אסטרטגיה, יש לה הרבה מרכיבים ודרכים ליישום, וכל אלו משתנים על פי תחום הפעילות של החברה, מטרותיה, השלב בחייה וכן הלאה. יחד עם זאת, באופן כללי גיבוש אסטרטגיה הוא תהליך בו בונים את דרכי הפעולה של החברה כדי לעזור בקביעות יעדים ומטרות, ומתוך כך לבחור את דרכי היישום. על מנת להשיג זאת צריך לתת את הדעת על מגוון גורמים ומרכיבים, החל באפיון העסק וענף הפעילות, דרך קהלי היעד, ועד לחזון והמטרות.

ניתן להתייחס אל האסטרטגיה כמו אל מצפן שעימו מתייעצים אל מול השינויים והזרמים, האתגרים וההזדמנויות במשק. זאת אומרת שגם אם החברה פונה לכיוון כזה או אחר, מנהליה יודעים לאן היא חותרת. האסטרטגיה גם מטפלת בבעיות שונות, שלא פעם מנהלי החברה בדרגים השונים אינם מודעים להן, למשל בעיות הקשורות למוניטין שלילי, תהליכי שיווק ומכירה בעייתיים, התנהלות לא אפקטיבית וכדומה. בעיות אלו ונוספות מצריכות הן טיפול נקודתי והן עצירה לרגע וחזרה אל הבסיס וההתחלה את החזון של החברה וה- "אני מאמין" שלה, אילו ערכים ואיכויות מנחים את הבעלים והמנהלים, אילו ערכים מבדלים את החברה מאחרות, איך אתם רואים את החברה כיום ובעתיד, ואיך אתם מתכוונים ליישם את המטרות והערכים באפיקי פעולה והתנהלות הולמים.

איך עושים את זה?

ייעוץ עסקי לחברות מבוסס על תהליך עומק סדור, מקצועי, מקיף ויסודי. יש לציין כי לא פעם בתהליכים אלו יעלה הצורך בביצוע שינויים, ולעיתים אף שינויים מהותיים, בחלק מהיבטי ופעילות החברה. אמנם, התוויית האסטרטגיה וביצוע השינויים הנדרשים אינם עניין של מה בכך, אך חשוב לזכור שאתם לא לבד. בניגוד לבדידות הניהולית המאפיינת לרוב את יומו של מנהל החברה, כאן אתם עובדים עם מעין "שותף" שהוא היועץ העסקי, המלווה אתכם בגובה העיניים, מסביר ותומך, מנתח ומעודד לכל אורך הדרך.

מדובר בבעל מקצוע בעל ניסיון רב, הן בליווי חברות והן בניהול בשטח, אשר מחזיק גם בהשכלה אקדמית כלכלית מקיפה, וברשותו ארגז כלים ניהולי עשיר. כל אלו ועד עומדים לרשותכם, כאשר לאורך זמן הולך ונבנה האמון ההדדי המאפשר בסופו של יום לצאת לדרך עם תוכנית עסקית סדורה וברורה, המבוססת על אסטרטגיה עסקית מוגדרת היטב ומתאימה לערכים, ליעדים ולחזון של חברתכם.

היועץ העסקי גם מכיר את החברה היטב ולעומק, מפני שהתהליך המבוצע בשיתוף פעולה מלאה עם הבעלים והמנהלים הרלוונטיים בחברה, מתחיל בתחקיר מקיף של כלל ההיבטים: תחומי הפעילות, מה קורה בכל מחלקה, התוכנית העסקית הנוכחית, פרויקטים המבוצעים כיום ומתוכננים לעתיד, היכן יש רווחיות יותר ופחות טובה ומדוע, הדוחות הכלכליים של אנשי הכספים ורואה החשבון, המודל הכלכלי, התקשרויות עסקיות וכן הלאה. בד בבד היועץ העסקי מתחיל להבחין ולהצביע על הזדמנויות ואפשרויות לשיפור, שיכולות להביא למימוש טוב יותר של הפוטנציאל העסקי והכלכלי, כגון שימוש טוב יותר באפיקי שיווק ופרסום, גיוס עובדים חדשים, שדרוג יכולות הניהול, וכדומה.

 אילו שינויים עשויים להתבצע?

כאמור, ייעוץ עסקי ואסטרטגי לחברות עשוי להצריך שינויים, מתוך חשיבה קדימה לכמה שנים קדימה, והמשמעות היא הן הגדרות רחבות יחסית של חזון וערכים, הן דרכי פעולה הנגזרות מהם והולמות אותם, והן שינויים מעשיים וישימים ברמה הפרקטית. כך לדוגמא, ייתכן שבמהלך הייעוץ תימצא אי הלימה בין הערך של "הלקוחות במקום הראשון" ובין רמת התפקוד של מערך השירות. במקרה כזה, ייתכן ויהיה צורך להכניס למשל מבחני מדידת שביעות רצון בקרב הלקוחות, תוכניות מדידה ותגמול לאנשי השירות, וכדומה.

מאידך, ייתכן שיימצא כי מיתוג החברה, אינו עולה בקנה אחד עם מהלכי השיווק שלה, בין אם מדובר בתמחור שאינו הולם, שימוש באפיקי שיווק פחות יעילים, בעיות בשיחות מכירה של אנשי המכירות, וטעויות נוספות הקשורות למערך המכירה. לפיכך, ייתכן ויידרשו שינויים כגון תמחור חדש ומקצועי של מוצרים ושירותים מסוימים, חידוד שיחות המכירה, מתן תמריצים לאנשי המכירות, שיפור אפיקי הפרסום והשיווק בהם נעזרת החברה, וכן הלאה.

בנוסף, ייתכן כי יימצאו נקודות תורפה במשרות שונות המאוישות או חסרות בחברה, החל במנהלי מכירות ומחלקות, ועד לסוכנים בשטח. לא פעם יש צורך לחדד את הגדרות התפקידים, לשנות היקפי משרות, להגדיר היטב תחומי אחריות, ולבצע מהלכים נוספים לייעול ההתנהלות השוטפת. זאת, לצד מתן כלים ניהוליים חיוניים כגון בכל הקשור לניהול זמן, תמרוץ עובדים, מתן דוגמא אישית, הובלה והנהגה, וכיוצא בזאת.

מלבד האמור לעיל, ייעוץ עסקי ואסטרטגי לחברות עשוי לעסוק בנושאים רבים  נוספים. לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון 03-5377088

אודות הכותב : ירון לוי הינו כלכלן מומחה, יועץ עסקי והבעלים של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי", בעל תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת ת"א. כותב מאמרים בנושאים של ייעוץ פיננסי ועסקי לגופי תקשורת מובילים ובעל ניסיון עשיר בעולם העסקי . ירון ליווה בהצלחה רבה מאות עסקים בישראל