אישים בפיננסים    חדשות    

יצחק תשובה – מקבלן בנתניה לאיל גז עולמי

מעודכן ל-07/2019

יצחק תשובה (1948) הוא בעשירייה הראשונה של עשירי ישראל על פי דירוג פורבס ל-2019. הוא בעל השליטה בקבוצת דלק וכן באלעד השקעות.  תשובה הוא יליד לוב והוא החל לעבוד  מגיל 12 וללמוד בערבים.

אל תחום הבנייה הגיע בצה"ל כששירת בבסיס בינוי של חיל הנדסה. לאחר שחרורו מצה"ל עבד במחלקת הבינוי וההנדסה של משרד הביטחון והיה אחראי על ביצוע פרויקטי בינוי מגוונים בבסיסי צה"ל בכל רחבי הארץ

הפעם הראשונה שעבד כקבלן עצמאי הייתה  בשנות השבעים בנתניה, אז  בנה מאות יחידות דיור בעיר. עסקיו החלו לתפוס תאוצה בשנות השמונים, אז בנה פרויקטים גדולים למסחר ולמגורים בכל הארץ. בשלהי שנות השמונים עבר לתקופה לארצות הברית ושם קידם פרויקטים בניו ג'רזי ומנהטן. ב-1990 שב לארץ וגל העלייה מברית המועצות יצר עוד תנופה לעסקיו.  בשנות התשעים גם הקים את תחנת הדלק שוהם.

את אלעד אחזקות הקים ב-1992 שהיא מחזיקה במרבית עסקיו בצפון אמריקה, ובאותה תקופה התרחב בארצות הברית לכמה מדינות ואף הנפיק כמה מחברותיו בבורסה שם. לאחר מכן התרחב גם לקנדה.

בשלהי שנות התשעים רכש את השליטה בקבוצת דלק. מחברה שעסקה רק בדלק הפכה תחת שליטתו לקבוצה חבקת שכול שעוסקת גם בביטוח, גז טבעי, רכבים משוריינים, ביוכימיה תקשורת ועוד.

קבוצת דלק כוללת בין היתר את תחנות דלק וחנויות הנוחות מנטה, דלק אנרגיה העורכת חיפושי נפט ומחזיקה במאגרי הגז תמר ולוייתן, וכן את חטיבות הנדל""ן בארץ ובצפון אמריקה. הקבוצה הייתה גם הבעלים של חברת הביטוח הפניקס אך זו נמכרה בעקבות חוק הריכוזיות.

בינואר 2009 דווח כי בקידוחי הגז "תמר 1" ו"דלית", שנערכו מול חופי ישראל על ידי קבוצת דלק וחברת נובל אנרג'י האמריקנית, נתגלו עתודות גדולות של גז טבעי, אשר מוערך שהיקפן כ-270 מיליארד מטר מעוקב. בשנת 2010 התגלו עתודות גז גדולות אף יותר בשדה הגז "לווייתן", בהיקף של כ-700 מיליארד מטר מעוקב. לאחר מכן התגלו מצבורי גז גם בקידוחים "דולפין", "תנין" ו-"בלוק 12" שבקפריסין.

ב-2019 באמצעות החברה הבת איתקה רכשה קבוצת דלק נכסי נפט בים הצפוני ב-2 מיליארד  דולר.

קבוצת דלק צפויה לרכוש נכסי גז טבעי בבריטניה ב-2 מיליארד דולר

תשובה הצליח למחוק את דלק אנרגיה מהמסחר; נענתה הצעת הרכש של קבוצת דלק

דלק תרכוש 23% ממאגר נפט במקסיקו ב-965 מיליון דולר