חדשות    

ירוק בעיניים: יבול האבוקדו הכפיל עצמו בשנה האחרונה

מעודכן ל-06/2021

עם הכפלת היקף המכירות, רווחיות של כ-8,000 שקל לדונם, יצוא מאסיבי וצמיחה שיא במותג החדש –'אבוקדו מוכן לאכילה', הפרי המבוקש הפך לגידול החקלאי המשתלם בישראל ■ בתערוכת אגרומשוב יתקיים כנס מיוחד "האבוקדו הוא המלך"

פריחה חסרת תקדים בענף האבוקדו: המחיר הגבוה, הרווחיות, הביקוש שעולה ועולה – כל האלה הפכו את הפרי הירוק והטעים מסלט הירקות שלנו לפופולרי מאי פעם עבור החקלאים.

ואכן, השוק המקומי של גידול האבוקדו גדל דרמטית – כשבשנה שעברה היקף המכירות עמד על 150 אלף טון והשנה הצפי הוא ל-270 אלף טון, כמעט כפול! בשל פריחת האבוקדו, יוקדש לפרי זה מושב מיוחד בתערוכת החקלאות המובילה בישראל – אגרומשוב שתתקיים ב-15.6-14.6 בבנייני האומה. תערוכת אגרומשוב נחשבת לזו שזיהתה את הפוטנציאל באבוקדו כבר לפני שנים, אז ייסדה את המושב, שכעת הפך פופולרי לאור נסיקת הענף.

יצוא האבוקדו נמצא במגמת עלייה כללית בשנים האחרונות, והאבוקדו נחשב כיום בישראל לפרי הייצוא השני בחשיבותו אחרי ההדרים. ישראל מייצאת מעל 45% מהיבול ונחשבת לאחת מהיצואניות המובילות של אבוקדו מאזור המזרח התיכון. עלייה זו היא בעקבות עליית הצריכה בשוקי היצוא והרחבת שטחי הגידול בישראל. בעשור האחרון כמות ייצוא האבוקדו הוכפלה.

רמי כהן מקיבוץ מגל, ממגדלי אבוקדו מהבולטים במדינת ישראל, אומר בגאווה: "חקלאי שרוצה לדאוג לרווחיות שלו, רוצה להתפרנס בכבוד ולחיות טוב – שיגדל אבוקדו! נכון להיום זהו הגידול החוקי הכי רווחי בארץ, הגידול מתרחב משנה לשנה והביקוש בהתאם, האבוקדו הוא בהחלט המלך של החקלאות".

בישראל מגדלים זנים שונים של אבוקדו בהתאם לסוגי הקרקעות והאקלים באזורים השונים. בין הזנים העיקריים שמגדלים בארץ: האס, אטינגר, פיקרטון, ריד, גליל ועוד. האבוקדו גדל בארץ מהצפון (ראש הנקרה וקיבוץ דן) ועד הדרום (עוטף עזה), לרבות עמק הירדן, גלאון וכד'. האבוקדו  נחשב גידול טרופי מבחינת יחס אקלים וטמפרטורה, והוא גידול שזקוק לכמויות גדולות של מים. באמצעות טכנולוגיות  טובות וידע מקצועי שקיים בארץ, מתאפשר גידול הפרי באזורים השונים, בין השאר תוך שימוש במים מושבים וניצולם להשקיה. בכל שנה מתווספים 10,000 דונם של נטיעות חדשות.

הלהיט החדש ברשתות השיווק כיום הוא אבוקדו בשל מוכן למאכל, כזה שלא נדרשת המתנה להבשלתו. בשנה האחרונה צמחו מכירות האבוקדו הבשל מ-2% בלבד ל-15% מכלל מכירות האבוקדו בארץ, והצפי הוא שבשנה הבאה ייצמחו מכירות המוצר המוכן לאכילה ל-50% ממכירות. האבוקדו!. "זה האידיאל מבחינת הצרכן" אומר רמי כהן ומגלה: "מחודש נובמבר עד סוף מאי רוב האבוקדו שנמצא על המדפים הוא איכותי וטוב. אך בעונות הקצה – יוני עד אוגוסט, עדיף לקנות מהמדף פרי מוכן לאכילה ולא את הפרי הקשה שסיכויו להבשיל נמוכים יותר".

כנס האבוקדו המתקיים פעם נוספת בתערוכת אגרומשוב, שתציין השנה 30 שנים להיווסדה, מוכיח שיש לחזק את הענף כענף מוביל בחקלאות בישראל ולהרחיב את שטחי הגידול ולחזק אותו גם בשנים הבאות.

בתערוכה שתתקיים בבנייני האומה בירושלים יהיה דוכן "קפה אבוקדו", בו ניתן יהיה לשבת, ללמוד על גידולי האבוקדו, ליצר שותפות עסקית, וליהנות מקפה איכותי ואבוקדו בשל למאכל.