"ירידת התשואות באג"ח הממשלתי הישראלי – צפויה להימשך גם השבוע"
חדשות    

"ירידת התשואות באג"ח הממשלתי הישראלי – צפויה להימשך גם השבוע"

"שורה של גורמים צפויים ללחוץ את מדדי האינפלציה במשק כלפי מטה בחודשים הקרובים: ירידת תעריף המים, ירידת מחיר הנפט הגולמי, פיחות בשער השקל אל מול הדולר והתחרות במשק בעיקר בענף המזון", כך אומרת היום איילת ניר הכלכלנית הראשית של בית ההשקעות "יצירות"

בית ההשקעות "יצירות" מפרסם הבוקר סקירת מאקרו מאת הכלכלנית איילת ניר, שמציינת על השוק הישראלי כי הכלכלה שלאחר "צוק איתן" במגמת שיפור. "יצירות" מציינים כי על פי נתוני סחר החוץ של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, נמשכת העלייה בהיקף היצוא, בעוד יבוא הסחורות מוסיף לרדת. בחינת נתוני היבוא מצביעה על ירידה ביבוא חומרי גלם ומוצרי השקעה, בעוד יבוא מוצרי הצריכה מוסיף לגדול, ומצביע על איתנות הצרכן המקומי. הצמצום בגירעון הסחר, צפוי לתרום חיובית לקצב צמיחת המשק ברבע האחרון של שנת 2014. גם מדד אמון הצרכנים מצביע על העדר חשש לעצירה בצריכה הפרטית. על פי נתוני הלמ"ס, בחודש נובמבר עמד המדד על 25-, ולמעשה נותר כמעט ללא שינוי מאז יולי האחרון, זאת למרות הירידה לסביבת אינפלציה שלילית, כך שניכר כי הצרכן מתייחס לדפלציה במשק כאל זמנית.

יצירות כותבים כי שורה של גורמים צפויים ללחוץ את מדדי האינפלציה במשק כלפי מטה בחודשים הקרובים:

• תעריף המים ירד ב- 10% בינואר 2015, כך הודיעה מועצת רשות המים (ואנו עדיין ממתינים להחלטת רשות החשמל בנוגע לשיעור הוזלת תעריפי החשמל בינואר).

• מחיר הנפט הגולמי לא מפסיק לרדת. בשבוע האחרון נמשכה הירידה במחיר הנפט הגולמי לאחר שגם ארגון אופ"ק וגם סוכנות האנרגיה הבינ"ל, עדכנו את תחזיות הביקוש לנפט גולמי ל- 2015 כלפי מטה. מחיר חבית נפט מסוג Brent המשפיעה על מחירי הבנזין לכלי הרכב, ירד אל מתחת ל- 62$ לחבית.

• לאחר פיחות של 17.4% בשער השקל אל מול הדולר, ולאחר שהגיע לשיא של 3.994 ש"ח לדולר ב- 3 בדצמבר 2014, התחזק השקל בשיעור של 2.3% ובכך מיתן את ההשפעה הצפויה של הפיחות על מדדי המחירים הקרובים.

• התחרות במשק אינה נפסקת ובולטת במיוחד בענף המזון. בשבוע האחרון זו היתה שופרסל שיצאה לקרב על ליבו של הצרכן, כשהודיעה כי בכוונתה לחזק את המותג הפרטי וכי ספקים שלא יפחיתו מחירים, יוחלפו על ידי המותג הפרטי. מנכ"ל שופרסל היה מאד ברור כשהודיע כי החברה פועלת להפחתת מחירים ברשת, וכי הספקים יהיו אלו שישלמו את המחיר.

בנוסף כותבת ניר: "בשבועיים האחרונים היינו עדים לרכבת הרים בשוק האג"ח הממשלתי. נתוני תעסוקה חזקים בארה"ב שלוו בחשש מפני עליה מוקדמת בריבית שם, במקביל לפיחות השקל ולירידה בביקוש לאג"ח ממשלתי בקרב קרנות הנאמנות המקומיות (והתגברות הביקוש לאג"ח בחו"ל), גררו בעקבותיהם עליה חדה בתשואות האג"ח מתחילת החודש, בדגש על האפיק השקלי, כאשר בציפיות האינפלציה נרשמה עליה חדה, בעיקר בחלק הקצר של העקום.  אלא שבימים האחרונים נרשם תיקון בשוק האג"ח הממשלתי ובציפיות האינפלציה, לאור הלחצים הדפלציוניים שתוארו לעיל, ועל רקע ההתמתנות בתשואת האג"ח האמריקאי בימים שלאחר פרסום נתוני התעסוקה".

ניר מעריכה כי "ירידת התשואות בשוק האג"ח הממשלתי הישראלי צפויה להימשך גם השבוע, לאור ירידת התשואה על האג"ח הממשלתי האמריקאי ל- 10 שנים בסוף השבוע האחרון לרמה של 2.08%, הנמוכה ביותר מאז יוני 2013".

באשר לשוק האמריקאי כותבת ניר: "התשואה על האג"ח ל-10 שנים מוסיפה לרדת. צבר של נתונים חיוביים בכלכלה האמריקאית שהצביעו על המשך שיפור בשוק העבודה (ירידה במספר התביעות החדשות לדמי אבטלה) ובביקוש המקומי (עליה חדה במכירות הקמעונאיות), לא הצליח למנוע את ירידת התשואות על האג"ח הממשלתי האמריקאי ל-10 שנים לרמה של 2.08%. בבית ההשקעות "יצירות" אומרים כי, התשובה לכך טמונה בירידה הנמשכת במחיר הנפט הגולמי, שצפויה ללחוץ את האינפלציה מסביב לגלובוס כלפי מטה, ולוחצת את ציפיות האינפלציה בארה"ב לשפל של קרוב ל- 5 שנים. נתונים אלו במקביל להתחדשות המשבר ביוון, ולחולשה הנמשכת באירופה ובסין שמגבירים את החשש מפני האטה כלל עולמית, מפחיתים את ההסתברות לעליית ריבית בארה"ב, ומכאן ועד לירידת התשואות – הדרך היתה קצרה".

ביחס לשוק האירופאי, ניר מציינת כי הבנק המרכזי יאלץ להוציא לפועל תכנית הרחבה כמותית אגרסיבית יותר. "בסיבוב השני של תוכנית ההלוואות של הבנק המרכזי האירופאי (TLTRO) שנערך בשבוע שעבר, הלווה הבנק המרכזי סך של 129.84 מיליארד אירו, מתוך סך של 317.4 מיליארד אירו שהועמד לרשות הבנקים, ונמוך מהתחזיות שעמדו על כ- 150 מיליארד אירו. 306 בנקים השתתפו במכרז. לאור החשש מפני דפלציה (שהיא רק עניין של זמן) וכישלון המכשירים האחרים לייצר את אותו גידול הנדרש במאזן, נראה כי לבנק המרכזי לא תהיה ברירה אלא להודיע על תכנית הרחבה כמותית נוספת, אגרסיבית יותר, שתכלול גם רכישה של אג"ח ממשלתי או קונצרני (או שניהם). הנקודה המעניינת היא, האם הוא יעשה זאת מוקדם, כבר בישיבה הקרובה הקבועה ל- 22 בינואר 2015, או שהוא, כפי שהיה עד כה, ידחה את ההחלטה ככל הניתן ויסתכן באובדן האמינות שלו", כך כותבת ניר בסקירתה.