חדשות    

כאל הרוויחה 33 מיליון שקל ברבעון הראשון של 2013; גובה 12% מהלקוחות!

כאל

חברת כרטיסי האשראי כאל שבניהולו של דורון ספיר הרוויחה ברבעון הראשון של 2013 – 33 מיליון שקל, לעומת 50 מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2012. החולשה בשורה התחתונה מוסברת בעיקר בשינוי טכני בעיקרו –  שינוי במדיניות העברת התמלוגים לבעלי המניות בחברה, בנק דיסקונט והבנק הבינלאומי, כאשר בעקבות השינוי גדלו הוצאות כאל בכ-11 מיליון שקל. כמו כן, נמשכה השחיקה ברווחיות בשל הפחתת העמלה הצולבת בין חברות כרטיסי האשראי.

מרווח ריבית של 10%!

מהדוחות הכספיים עולה כי כאל  גבתה מלקוחותיה במהלך הרבעון הראשון של 2013 ריבית ממוצעת בשיעור של 12%, מעט מתחת לממוצע ב-2012 – 12.2%. במהלך הרבעון היקף האשראי של החברה לציבור נותר ללא שינוי בסכום של של 1.89 מיליארד שקל. מול ההלוואות האלו שניתנות לציבור כאל לוקחת הלוואות/ מימון בנקאי. הרווח שלה, בדומה לבנק רגיל נובע בסוג זה של פעילותה, במרווח בין הריבית שהיא משלמת לבנק לריבית שהיא מקבלת מהלקוחות. החברה לא מפרסמת את שיעור הריבית שהיא משלמת לבנק, אבל היא מציינת כי המרווח שלה  גדל מ-9.82% בשנת 2012 לפער של 10.25% ברבעון הראשון של 2013.

ברבעון הראשון של 2013 נהנתה כאל מגביית חובות שהוגדרו אבודים בסך של 13 מיליון שקל, כשבמקביל בגלל שהיקף התיק לא גדל (תיק האשראי לציבור), לא נוצרו חובות מסופקים.

במגזר הסליקה (סליקת כרטיסי אשראי מול בתי העסק) הסתכמו הכנסות כאל ב-60 מיליון שקל, גידול שלקרוב ל-10% לעומת רבעון מקביל ב-2012. הרווח בתחום נשחק בכ-20% ל-13 מיליון שקל, בגלל עלייה בהוצאות התפעוליות.

במגזר הנפקת הכרטיסים  (פעילות מול הצרכנים – מחזיקי כרטיסי האשראי) הגדילה כאל את ההכנסות ב-4% ל-116 מיליון שקל. אך הרווח נשחק מ-30 מיליון שקל ל-20 מיליון שקל, בגלל השינוי בהסכם התמלוגים מול בעלי המניות – בנד סיסקונט והבנק הבינלאומי.

כאל מדווחת כי ברבעון הראשון של 2013 היתה עליה של 7.7% במחזור הקניות שבוצעו בכרטיסי האשראי שהונפקו על ידי החברה  ל-13.6 מיליארד שקל

בחודשים האחרונים הודיעה חברת כאל, לעסקים רבים על העלאת עמלת הסליקה בשיעור של עד 0.7% . העלאה זו היתה בעיקר בעסקים קטנים ובינוניים. עסקים אלו חלשים יותר מול חברת כרטיסי האשראי לעומת העסקים הגדולים; עמלת הסליקה שמבטאת  את התשלום של  העסקים לחברות כרטיסי האשראי תמורת סליקה, תלויה כצפוי בגודל העסק, וככל שהוא גדול יותר כוחו מול חברת כרטיסי האשראי גדול יותר. העלאה זו היא בהמשך להעלאה שנעשתה במהלך 2012. אז כאל העלתה את עמלות הסליקה בשיעור של כ-0.2-0.4%, אך ההעלאה הנוכחית אינה כוללת את העסקים שהועלתה להן אז עמלת הסליקה.