כבר לא בתפקיד: כמה תשלם משפחת נתניהו על המשך מגורים בבלפור?
חדשות    

כבר לא בתפקיד: כמה תשלם משפחת נתניהו על המשך מגורים בבלפור?

מעודכן ל-06/2021

השבעת הממשלה אמש שמה קץ לכהונתו של בנימין נתניהו כראש ממשלת ישראל, ומעתה תיאלץ המשפחה לשלם עשרות אלפי שקלים עבור כל חודש נוסף שבו תשהה במעון הרשמי   דמי השכירות לבדם עבור נכס בסדר גודל דומה עומדים על 50 אלף שקל

בעקבות סיום תפקידו של בנימין נתניהו כראש ממשלה, בתום 12 שנות כהונה, תיאלץ משפחת נתניהו לעזוב את מעון ראש הממשלה ברחוב בלפור, שהפך לסמל השלטון. היועצת המשפטית למשרד ראש הממשלה, שלומית פרגו-ברנע, הוציאה הנחיה לפיה מרגע שיחדל לכהן בתפקיד, יצטרך נתניהו לשלם מס עבור השהייה במעון ראש הממשלה ברחוב בלפור, עד לעזיבת המשפחה את הבית. בנוסף תפסיק המדינה תפסיק לשלם עבור הוצאות מעונות ראש הממשלה, הן זה הרשמי בבלפור והן הפרטי בקיסריה.
אולם נשאלת השאלה, כמה מס תיאלץ משפחת נתניהו לשלם בינתיים על המשך שהייתה בבית ברחוב בלפור?

לדברי מומחה המס עו"ד ורו"ח איתן אסנפי, בעקבות תיקון לפקודת מס הכנסה שיזם ח"כ מיקי זוהר ביולי 2018, הושווה מעמדו של ראש הממשלה למעמד הנשיא לעניין הפטור משירותים והטבות הנאה שונות. מכאן שראש הממשלה בנימין נתניהו היה פטור (החל מינואר 2018) ממס הכנסה, בין היתר בגין שווי השימוש שלו במעון ראש הממשלה.
עו"ד ורו"ח אסנפי מדייק, כי שאלת מיסויו של ראש הממשלה עבור מגוריו במעונו הרשמי בבלפור תלויה בשאלה אם ההטבה האמורה הנה לטובתו של המעביד (המדינה) או לטובתו של העובד (ראש הממשלה). ניתן בהחלט לטעון כי כל עוד מדובר בראש ממשלה מכהן, מגוריו במעון הרשמי הם לטובת המדינה, ולכן ראש הממשלה לא אמור לשלם בגינם מס מלכתחילה. אולם, אם ימשיך נתניהו להתגורר במעון ראש הממשלה לאחר סיום תפקידו, הרי שאז ניתן לטעון כי שווי השימוש בבית כבר לא ניתן לו בקשר למילוי תפקידו כראש ממשלה. במקרה כזה בנימין נתניהו צפוי להידרש לתשלום מס בגין שווי השימוש בבית ראש הממשלה (על כל ההוצאות הנלוות לכך), ככל אזרח בישראל.

שווי השימוש נגזר מעלות הטבת המגורים בבית, שנגזרת בעיקר מגובה השכירות הפוטנציאלית של הנכס וכן משוויו של בית ראש הממשלה, אותו ניתן להעריך על פי עסקאות של נכסים דומים שנמכרו באזור בעבר.

הבית בבלפור מתפרס על שטח בנוי של כ-1000 מ"ר וממוקם במגרש בשטח של כ-3 דונמים.
לפני כשלוש שנים נמכר בית מגורים ברחוב כרמיה בשטח קטן יותר של 683 מטרים, במחיר שמשקף עלות למ"ר של 85 אלף שקלים.

עלות ההטבה של המגורים בבלפור, מחושבת גם בהתאם לגובה השכירות של הנכס. בדיקה ביד 2 מעלה כי מחירי השכרת בתים פרטיים בסדר גודל דומה של 1,200-600 מטר בשכונות או ביישובים יוקרתיים נעים בטווח של בין 80-40 אלף שקל.
לדוגמה, קיימת הודעה בה מפורסם בית בשכונה הגרמנית בירושלים בשטח של 380 מ"ר, בשכ"ד חודשי של 50 אלף שקל.

על שווי ההטבה ניתן להוסיף את עלות הנשיאה בהוצאות הבית השוטפות (ארנונה, מים, חשמל וכיו"ב).
עו"ד ורו"ח איתן אסנפי מסביר כי מאחר שהכנסתו של נתניהו גבוהה, סביר כי המס שישולם עבור שווי השימוש בבית בקיסריה יעמוד על 50%, ומכאן ששווי המס שאותו נתניהו עשוי לשלם מכיסו נע בטווח של 40-20 אלף שקלים בחודש.

מהי עלות חקירות נתניהו

נתניהו – "לא הרווחתי אפילו שקל מרכישת הצוללות"