כיצד ריבית גבוהה במשק יכולה להשפיע על בעלי הדירות
תוכן ממומן    

כיצד ריבית גבוהה במשק יכולה להשפיע על בעלי הדירות

צילום: freepik

שוק הנדל"ן במדינת ישראל חווה שינוי של ממש מאז תחילת שנת 2023, וזאת על רקע עליית הריבית, יוקר המחיה, אי הוודאות הכללית במשק ובכלכלה והקשיים המהותיים של לוקחי המשכנתאות לעמוד בנטל תשלומי ההחזר החודשיים של ההלוואות לדיור. הריבית הגבוהה במשק המקומי משפיעה ישירות על בעלי הדירות וגם על השוכרים.

חשוב לציין כי בנק ישראל החליט להעלות את הריבית במשק בחודש אפריל 2022, ומאז הוועדה המוניטרית בחרה לייקר את הריבית מספר פעמים. בפועל, מסביבה של ריבית נמוכה ואפילו כמעט ואפסית, לפתע הריבית במשק הפכה לגבוהה מאוד, ונכון לחודש יולי 2023 הריבית עומדת על 4.75%, על כן ריבית הפריים הגיעה כבר לשיעור של 6.25%. הקפיצה בריבית במשק המקומי משפיעה באופן ישיר על לוקחי ההלוואות והמשכנתאות, ונוטלי המשכנתא נאלצים להתמודד עם החזרים חודשיים יקרים יותר בכמה מאות שקלים ולמעלה מכך.

כיצד ריבית גבוהה במשק משפיעה באופן ישיר על בעלי הדירות?

ישראלים רבים השקיעו לאורך השנים בנדל"ן למגורים, זהו אפיק השקעות נפוץ ופופולרי וכל עוד שהריבית במשק הייתה נמוכה, בעלי הדירות נהנו מתשואה טובה. חשוב לזכור כי גם בין הזוכים של הגרלות מחיר למשתכן יש לא מעט משקיעים שרכשו את הנכס כדי להשכיר אותו לכל המרבה במחיר.

ההתייקרות המשמעותית של הריבית משפיעה באופן ישיר על בעלי הדירות להשכרה, מאחר שעליהם לחשב מסלול מחדש כדי להבטיח שדמי השכירות יכסו את עלות ההחזר החודשי של המשכנתא. אם דמי השכירות החודשיים אינם מכסים את ההחזרים החודשיים של המשכנתא, הרי בעל הדירה נאלץ לשלם את המשכנתא מכיסו הפרטי וההוצאות החודשיות שלו יהיו גבוהות יותר, והוא חשוף לסיכונים ולקושי לעמוד בתשלומי ההחזר שהתייקרו באופן חד.

אם בעל הדירה מחליט להעלות את דמי השכירות כדי לכסות את החזרי המשכנתא, הוא עלול לגלות כי תנאי השוק השתנו ובמקרים מסוימים הדירה שלו תעמוד ריקה במשך תקופה ממושכת שבה עליו להמשיך לשלם את המשכנתא היקרה. השוכרים מתקשים לעמוד בנטל דמי השכירות מאחר שמחירי השכירות התייקרו באופן משמעותי בעשור האחרון, לכן אין זה פלא כי בתקופה האחרונה בוחרים חלק מהזוגות הצעירים (וכמובן גם רווקים ורווקות) לחזור לגור אצל ההורים.

ההכנסה בשכירות אינה מובטחת

הריבית הגבוהה במשק גרמה לתשלומי החזר המשכנתא להתייקר בשיעור ניכר, במיוחד בקרב לוקחי משכנתא שבנו תמהיל הלוואה הכולל אחוז גדול במסלול פריים.

בעלי הדירות להשכרה רכשו את הנכס באמצעות משכנתא והמטרה שלהם היא שדמי השכירות יכסו את ההחזר החודשי. בתוקפה המאתגרת של היום, כאשר ההחזר החודשי של המשכנתא התייקר בכמה מאות שקלים לפחות, בעלי הדירות מקפיצים את מחירי השכירות, אך השוכרים מתקשים לעמוד בנטל, והביקוש לדירות המושכרות קטן יותר לעומת התקופה המקבילה בשנים האחרונות. כלומר, בעלי הדירה נמצאים בין הפטיש לסדן ויכולת ההכנסה שלהם מהשכרת הנכס נמצאת בסכנה.

חלק מהשוכרים אינם מצליחים לעמוד בדמי השכירות שהתייקרו, וכתוצאה מכך צ'קים עלולים לחזור. יש שוכרים המתקשים לגייס את הערבות הנדרשת לבעלי הנכס. כמו כן, שוכרים רבים אינם מסוגלים לעמוד בדרישה בתשלום שכר דירה מראש לכל השנה, כפי שהיה מקובל במקרים רבים, ובעלי הדירות חייבים למצוא פתרונות פרקטיים ברוח התקופה כדי לשמור על כספם.

וויצק מציגה פתרונות פרקטיים לבעלי הדירות

WeCheck גאה להציג בפניכם פתרונות מתקדמים ופרקטיים המיועדים לבעלי הדירות להשכרה. הפתרונות מבטיחים ראש שקט לבעלי הדירות ומזעור סיכונים. תהליך הבדיקה של WeCheck פשוט ומהיר מאוד, וכל השירות נעשה באופן דיגיטלי. החברה המובילה מציעה פתרונות המבוססים על טכנולוגיה ייחודית וחדשנית על מנת להקל על בעלי הדירות והשוכרים. הפתרונות והמוצרים המוצעים הינם:

צ'ק בטוח – שירות חדשני המתאים לבעלי דירות להשכרה, מטרת המוצר היא להבטיח את דמי השכירות בהתאם להסכם שנחתם בין הצדדים ולפי החוק, ובעל הדירה מבטיח את כספו גם אם הצ'קים של השוכר ללא כיסוי.

הכל מראש – פתרון משתלם לבעלי הדירות להשכרה המאפשר להם לקבל את מלוא דמי השכירות מראש, לכל השנה, בלי להמתין להעברת הכסף או להפקדת הצ'ק בכל חודש מחדש.

בנוסף, וויצק מציעה שירות דאבל צ'ק לבדיקת רקע של הדיירים. זהו שירות ייחודי לבדיקת רקע מקדימה לדיירים הפוטנציאליים המבוסס על שאלון דיגיטלי שנשלח לדייר, ובאמצעות בינה מלאכותית מנתחים את המידע ובעל הדירה מקבל דוח מפורט הכולל הערכת סיכונים לעסקה, כאשר גם הדייר מקבל את הדוח, והשירות חינמי לחלוטין.

למידע נוסף  ולהתחלת העבודה המשותפת – היכנסו עכשיו לאתר וויצק