חדשות    

כלכלני לאומי – תיתכן עלייה בריבית עוד השנה; כלכלני אקסלנס צופים שלא תהיה עלייה בזמן הקרוב

שתי סקירות מאקרו שבועיות התפרסמו היום, האחת של מערך הייעוץ בהשקעות בבנק לאומי והשנייה של אמיר כהנוביץ' הכלכלן הראשי של בית ההשקעות אקסלנס.

בשתי הסקירות קיימת התייחסות לריבית בנק ישראל, ובכל אחת מהן ניתן למצוא ניתוח וציפיות שונים.

כלכלני לאומי כותבים בסקירת המאקרו על השוק בישראל, כי הנתונים מעידים על התרחבות בכלכלה המקומית במקביל לעלייה איטית בקצב האינפלציה, וסביבת שער חליפין שעודנו חזק בהשוואה לממוצע בשנתיים האחרונות. בשלב זה, אומרים כלכלני לאוני, סביבה זו מאפשרת לבנק ישראל להותיר את הריבית המוניטארית ברמה נמוכה. אולם, במבט קדימה, נכתב בסקירה, שיפור בקצב עליית השכר וסביבת ביקושים מקומית איתנה ייתמכו בקצב האינפלציה בישראל גם בחודשים הקרובים. לדברי כלכלני לאומי, עלייה הדרגתית בסביבת האינפלציה בישראל, והמשך עליה בסביבת הריבית בחו"ל, עשויים להביא את בנק ישראל להעלות את הריבית עוד במהלך השנה הקרובה.

לעומת זאת, טוענים כלכלני אקסלנס בסקירתם השבועית, כי הידוק תנאי האשראי הצרכני בישראל עשוי לעכב את העלאת הריבית. כלכלני אקסלנס מצביעים על שורה של שינויים בתחום האשראי הצרכני. הכלכלנים מצביעים על הגנת ינוקא שניתנת לחברות האשראי מהיפרדות הבנקים אשר תקטין את מסגרות האשראי המאושרות על ידי הבנקים ב-50%, מש שצפוי להערכת כלכני אקסלנס, לאפשר להם מתן אשראי במרווחים גבוהים יותר. בנוסף, טוענים כלכני אקסלנס, צפויות עלויות המימון של חברות האשראי להתייקר, לפחות בטווח הקצר כיוון שלא יוכלו להשען על אשראי כלכלי. כלכני אקסלנס מעריכים כי גם אם התחרות הגוברת בתחום האשראי תגבור על שינויים אלו, לא סביר שבנק ישראל ייקח את הסיכון של הכשלת המהלך שהוא יזם בעצמו באמצעות העלאת ריבית.

בהתייחסותם לשוק הדיור, מצביעים כלכלני אקסלנס על תופעה נדירה שבה מצד אחד קיים מחסור בדירות למגורים, ומצד שני עודף מלאי דירות שמצטבר אצל הקבלנים שמעדיפים להתמודד עם עלויות המימון ולא להוריד מחירים. להערכת כלכני אקסלנס, אי הוודאות בשוק הנדל"ן מעכבת את שחרור המלאים ושכבר בחודשים הקרובים נחזה בתחילת שחרורם לשוק ביחד עם גל סיומי בניה גדול וכתוצאה מכך בהתמתנות בקצב עליית שכר הדירה.