חדשות    

כלל מורידה את דמי הניהול לבעלי סכומים גבוהים יותר

כדי להילחם בנטישה עבור הקרנות המוזלות כלל השיקה מוצר שבו דמי הניהול יורדים ככל שהחיסכון עולה

בעוד שקרנות ברירת המחדל נועדו לגבות דמי ניהול נמוכים  עבור  בעלי שכר נמוך בעיקר, קרן הפנסיה של כלל השיקה מוצר חדש שלפיו דמי הניהול פוחתים ככל שנצברים סכומים גבוהים יותר, וזאת באופן אוטומטי. כלל מתחייבת לדמי ניהול אלה לאורך כל תקופת החיסכון, כל עוד מתבצעות הפקדות שוטפות.

עתה כלל מתחייבת לדמי ניהול אחידים וקבועים לכל מצטרף, כשגובה דמי הניהול נקבע בהתאם לסכום שצבר החוסך – ויירד ככל שהסכום הנצבר גבוה יותר. דמי הניהול לחוסך שיצטרף עם אפס צבירה יעמדו על 0.25% מהסכום הצבור ו־2.5% מההפקדה החודשית. מדובר אמנם בדמי ניהול גבוהים מאלו שמציעות הקרנות המוזלות, אך הם נחשבים טובים מאוד בהשוואה לדמי הניהול המקסימליים שקרנות הפנסיה הגדולות יכלו לגבות מחוסכים חלשים ללא יכולת מיקוח – 0.5% מהצבירה ו־6% מההפקדות.

כ כלל הציגה תרחיש שבמרכזו חוסך בן 36, שכיר זה 12 שנים ומשתכר 10,000 שקל בחודש, שמפקיד כל חודש 2,083 שקל לקרן פנסיה וחסך עד כה 375 אלף שקל. דמי הניהול שמשלם החוסך בתרחיש של כלל זהים לאלו שגובה אלטשולר שחם. על פי החישוב, אם החוסך ימשיך להפקיד כספים בתנאים זהים עד גיל 67, יצטברו בקרן הפנסיה שלו 2.8 מיליון שקל – אבל אם יעבור לקרן של כלל עם הסכום שצבר, דמי הניהול יפחתו עם הזמן כך שהוא יקבל 2.7 מיליון שקל.

הקרנות המוזלות כבר לא רק לבעלי שכר נמוך, לפי הלמ"ס כל חוסך שני שהצטרף לקרן פנסיה ב־2018 עשה זאת באחת מקרנות פנסיית ברירת המחדל. וכך כלל מנסה למשוך אליה את הלקוחות האובדים.

קרנות הפנסיה המוזלות הן תוצאה של רפורמה שנולדה לפני שלוש שנים, לפני כן החוסכים היו תלויים בדילים של המעסיקים עם הקרנות, ומי שלא היה לו כוח מיקוח שילם דמי ניהול מרביים. הראשונות שהצטרפו לקרנות המזולות היו  הלמן-אלדובי ודש, ולאחר מכן אלטושלר ופסגות, מהמובילות בענף .בהמשך הוחלט שמעסיקים יידרשו לצרף אוטומטית עובדים חדשים לקרנות המוזלות, אם אלה לא בחרו בצורה יזומה בקרן פנסיה אחרת

קרנות הפנסיה הגדולות שולטות ב־92% משוק הפנסיה, ובעת האחרונה הבינו עד כמה האיום של הקרנות המוזלות משמעותי, כך למשל מגדל סבלה מנטישה גדולה. כיוון שכך וכדי למנוע שחיקה עקבית בנתח השוק שלהן לטובת הקרנות המוזלות, עליהן לשכנע את העובדים לבחור דווקא בהן, באמצעות הורדת דמי הניהול והצעות אטרקטיביות אחרות.

 לפני הרפורמה קרנות הפנסיה הפחיתו את דמי הניהול אך ורק במסגרת הסכם עם מעסיקים ורק למשך תקופת ההעסקה של העובד – ולאחריה הן העלוו את דמי הניהול. וכך, חוסכים חזקים ומאוגדים נהנו מהטבות בדמי הניהול בזמן שהחוסכים החלשים, עובדי הקבלן ובעלי שכר המינימום, שילמו את דמי הניהול המקסימליים הקבועים בחוק.

למי משתלם? חוסכים שמתחילים עם שכר נמוך שלא עולה משמעותית ולא מגיעים לצבירות משמעותיות, יצברו יותר בקרנות הפנסיה המוזלות – בהנחה שדמי הניהול בהן לא יקפצו בתום תקופת ההתחייבות בת עשר השנים. לעומת זאת, בעלי שכר גבוה  עם יכולת חיסכון גדולה יותר ייהנו יותר. לכן יש כמובן חשיבות לבדיקה פרטנית של כל מקרה ומקרה.

קרן פנסיה ברירת מחדל – מה זה? והאם זה מתאים לכם?

מחר תיכנס לתוקפה רפורמת קרנות הפנסיהברירת מחדל; חסכון עצום לחוסכים