תוכן ממומן    

כל מה שרציתם לדעת על מצוות מחצית השקל

צילום: Freepik
מעודכן ל-12/2023

אז מה זה בעצם מצוות מחצית השקל?

בזמן שבית המקדש היה קיים כל אדם מישראל מעל גיל 20 נתן תרומה מיוחדת בסך של מחצית השקל שהיה בימיהם, לטובת השתתפות בהוצאות בית המקדש וקורבנות הציבור. בפעם הראשונה המצווה התקיימה לאחר חטא העגל, הקב"ה ציווה את משה רבינו לספור את עם ישראל באמצעות איסוף מטבעות מחצית השקל כדי לכפר על החטא הנורא.

מתי מקיימים את המצווה?

את המצווה מקיימים לקראת חודש אדר כפי שנאמר במשנה מסכת שקלים "באחד באדר משמיעים על השקלים". כיום המנהג הרווח לקיים את המצווה בצום תענית אסתר.

המנהג בימינו

כיום בימינו שאין בית מקדש, המצווה נקראת זכר למחצית השקל כלומר זכר לאותה המצווה שהיתה נהוגה בימיהם.

איפה אפשר לקיים את המצווה?

ניתן לקיים את מצוות מחצית השקל דרך האינטרנט באתר הפורים של חב"ד. חשוב לציין שבעת התרומה מדגישים לומר זכר למחצית השקל, "זכר" בדווקא כי המצווה שמקיימים בימינו היא רק זכר למצווה שהיה נוהגת בזמן שבית המקדש היה קיים.

הקשר בין מחצית השקל למצוות חג הפורים

למעשה המצווה עליה אנו מדברים נתקנה הרבה לפני חג פורים. אמנם גם בפורים יש מצוות מיוחדות שקשורות לעניין הנתינה ונבאר אותם בהמשך אבל קודם נבין מה זה בעצם חג הפורים ומדוע חוגגים אותו? פורים מציין את הצלת העם היהודי ממזימתו הרעה של המן הרשע בזמן מלכות אחשוורוש. את החג מציינים באמצעות ארבע מצוות.

מצוות קריאת מגילה

בלב מצוות חג הפורים עומדת קריאת המגילה, מגילת אסתר. מצווה זו כרוכה בהאזנה לכל המגילה הנקראת הן במהלך תפילות הערב והן במהלך תפילות הבוקר.

מצוות משלוח מנות

מצווה זו כרוכה במתן משלוח מנות לחברים ולשכנים, בחיזוק הקשרים בתוך הקהילה. על ידי שליחה של לפחות שני פריטי מזון שונים לאדם אחד לפחות, אנו מביעים את האהבה, ההערכה והמחויבות שלנו לאחדות.

מצוות מתנות לאביונים

הצדקה תופסת מקום מיוחד במסורת היהודית חכמים תיקנו לתת בפורים לכל הפחות מתנות לשני עניים. את המצווה ניתן לקיים באמצעות רשת האינטרנט, ישנם עמותות וארגונים רבים שמאפשרים לקיים את המצווה באמצעותם. אנו ממליצים לקיים את מצוות מתנות לאביונים אונליין באתר חב"ד.

מצוות סעודה פורים

פורים הוא זמן משתה ושמחה, ומצוות סעודה פורים מחייבת סעודה חגיגית. ארוחה זו, הנערכת במהלך יום פורים, מסמלת את השמחה והכרת התודה שאנו חשים על ישועת העם היהודי. נהוג להשתתף בארוחה מפוארת, הכוללת מטעמים מסורתיים לפורים. הבה נאמץ את ההזדמנות לקיים את ארבע המצוות הללו בשמחה ובהתלהבות. באמצעות קריאת המגילה, משלוח מנות, מתנות לאביונים וסעודת פורים, אנו לא רק מנציחים את אירועי העבר אלא גם מחזקים את ערכי האחדות, החסד והכרת הטוב בחיינו ובקהילותינו.

נסיים בברכה המסורתית שנהגו לאחל בעם ישראל

פורים שמח!

ששמחת הפורים תלווה אותנו ואתכם במשך כל השנה כולה

ובע"ה עם ישראל ינצח.