תוכן ממומן    

כמה אני שווה? איך קובעים את גובה ביטוח החיים

חופשה, קרדיט:shutterstock

ביטוח חיים הוא ביטוח שהמבוטח עצמו לא יכול להרוויח ממנו אישית. זהו ביטוח שנעשה רק מתוך הרצון  של המבוטח לדאוג לבני משפחתו, ולאפשר למוטבים שבהם בחר רועש הפוליסה, לשמור על רמת חיים מסוימת גם בהיעדרו. מי צריך ביטוח חיים, וכיצד מחשבים את גובה הביטוח המתאים?

למה לעשות ביטוח חיים?

לרוב, מי שעושים ביטוח חיים הם בעלי משפחות, שמשק הבית נשען בצורה משמעותית על תרומתם הכלכלית. אנשים צעירים, רווקים וללא ילדים, בדרך כלל לא יזדקקו לביטוח חיים, אך קיימים גם מקרים כאלה – למשל אם מדובר באדם צעיר שמעניק להוריו או לאדם קרוב אחר תמיכה כלכלית שלא יוכלו להסתדר בלעדיה. הוזלת מחירי ביטוח חיים, שבאה בעקבות העלייה הרצופה בתוחלת החיים, הופכת את פוליסות ביטוח החיים לאטרקטיביות. מבוטח בשנות העשרים לחייו, יכול לרכוש פוליסת ביטוח חיים על סך מיליון שקלים, עבור פרמיה של 10 שקלים בלבד בחודש. מבוטח מבוגר יותר, בשנות הארבעים, עשוי לשלם 17 – 20 שקלים בקירוב. מבוטח מבוגר יותר, בשנות החמישים לחייו, עשוי לשלם 50 שקלים בכל חודש עבור סכום של מיליון שקלים שישולם למוטבים. בסכומים כאלה, רכישת ביטוח חיים היא בהחלט משתלמת, והרוכש לא ירגיש בכיסו את ההוצאה.

מה צריך לקחת בחשבון כשרוכשים פוליסת ביטוח חיים

לפני שמחליטים אם כדאי לרכוש ביטוח חיים, חשוב לקחת בחשבון לא רק את תרומתו של המפרנס הראשי למשק הבית, אלא גם את תרומת בן או בת הזוג. החישוב צריך להתבצע על בסיס ההכנסות של שני בני הזוג, ולקחת בחשבון גם עזרה חיצונית ששווה כסף – למשל, בני משפחה שעוזרים בבישול, בטיפול בילדים או בניקיון הבית. מתוך החישוב הזה יש להפחית את תרומת המפרנס הראשי, ומתוך כך להבין האם משק הבית יוכל להמשיך להתנהל ברמת חיים דומה בהיעדרו. אם התשובה היא לא – ככל הנראה כדאי לרכוש ביטוח חיים, שיאפשר לבני המשפחה להמשיך לחיות ברווחה.

איך קובעים את גובה הפיצוי בביטוח החיים?

גובה הפיצוי למוטבים בביטוח חיים תלוי במשתנים רבים, שאיתם ניתן למנות  את רמת החיים של משפחת המבוטח ובהוצאות של משק הבית. החישוב של ביטוח חיים נעשה בצורה דומה לזו שבה מנהלים תקציב משפחתי – תוך בחינה של איזון ההוצאות אל מול ההכנסות. עם זאת, כאשר מחשבים ביטוח חיים יש לקחת בחשבון את מאזן ההוצאות וההכנסות כפי שהוא עכשיו, אך גם לחשב אותו כמה שנים קדימה, ולהתייחס לשינויים הצפויים בו במהלך שנים אלו.

לפני שמתחילים בחישוב, יש לקבוע למי מיועד ביטוח החיים. האם הכוונה היא לדאוג לילדים, לבני זוג, או להורים? שאלה חשובה נוספת שיש להתייחס אליה היא – לכמה שנים יהיה צורך בעזרה כלכלית? התשובה לשאלה משתנה בהתאם לגיל המוטבים ובאמות מידה אחרות. אם מדובר בילדים, הרי שנהוג להניח שהם יזדקקו לעזרה כספית עד שיסיימו את הלימודים באוניברסיטה. אם מי מהמוטבים סובל מנכות או בעיה אחרת, סביר להניח שיזדקק לסיוע לאורך שנים, מה שמצריך הגדלת סכום הביטוח.

חישוב גובה הביטוח בשיטת האקסל

אחרי שהבנתם למי מיועד ביטוח החיים ולכמה שנים הוא אמור להספיק, השלב הבא הוא לחשב במדויק את הגובה של ביטוח החיים. הדרך הנוחה ביותר לעשות זאת היא באמצעות טבלת אקסל, שמשווה בין ההוצאות להכנסות של משק הבית.

חלקו את הטבלה לשני חלקים – הוצאות והכנסות. בחלק של ההכנסות רשמו את החלק שלכם בכלכלת הבית ברמה החודשית – מה גובה המשכורת וכמה אחוזים היא מהווה מתוך ההכנסות של משק הבית. הוסיפו לחישוב את המשכורות של שאר בני הבית העצמאים מבחינה כלכלית, כולל ילדים שכבר יצאו לדרך כלכלית משלהם. להכנסות אלו יש להוסיף את ההכנסות הנוספות של המשפחה, כמו קרנות השתלמות וביטוחים נוספים שניתן לפדות במקרה הצורך. השלב האחרון הוא לחשב כמה מההכנסות האלה משמשות לניהול שוטף של משק הבית, וכמה מתוכן הולכות לחיסכון – ולהחליט כיצד הייתם רוצים שהתמונה הזאת תיראה בשנים הקרובות.

בטבלת ההוצאות רושמים את כל הוצאות משק הבית, הנוכחיות והעתידיות – החל מהוצאות שוטפות כמו אחזקת רכב וקניות בסופר, דרך החזרת חובות כמו משכנתאות וכיסוי מינוס, ועד להוצאות עתידיות כמו עזרה במימון לימודים אקדמיים לילדים.

אחרי שרשמתם את כל ההוצאות וההכנסות, תוכלו לחשב בערך מה הסכום שהמשפחה תזדקק על מנת לנהל חיי שגרה תקינים. הסכום הזה יהווה את הבסיס לחישוב גובה הביטוח. אם בעתיד הוא ישתנה, תוכלו לעדכן את פרמיית הביטוח בהתאם לסכום הפיצוי הנדרש.