אחזקת דירה    

כמה עולה פאנל סולארי ואיך מרוויחים מזה

מעודכן ל-04/2019

פאנליים סולאריים מייצרים חשמל – אתם יכולים לשים פאנלים על הגג (אפילו בחצר) ולהינות מהשקעה שמניבה תשואה נאה – ככה תחסכו בחשבון החשמל (וגם תרוויחו אם "תמכרו" חשמל לאחרים).

ההשקעה לרוב היא עשרות אלפי שקלים ואתם מחזירים את ההשקעה בתוך 7 עד 9 שנים (תשואה של 13%-15% בשנה) 

עד עתה ידענו שההשקעה בפאנלים סולאריים עבור צריכה בחשמל היא השקעה גדולה. אבל לפי מומחים בענף, היום הכדאיות להתקנת מערכת שכזו היא גבוהה.

הסיבה היא פטורים ממיסים למשקיעים כגון מס הכנסה, מס ערך מוסף, היטל השבחה וארנונה, שהופכים את התקנת המערכת הסולארית בימינו לעסקה כדאית.  בדצמבר 2016 הסירה הממשלה את הדרישות הכבדות שחסמו רבים מלהתקין פאנלים סולאריים בביתם ולהתחיל לייצר חשמל.

הפטורים חלים על מערכות שיכולות לחסוך סכומים גבוהים שיכולים להגיע ל- 24,000 שקלים בשנה, כלומר, מערכת סולארית ביתית שתייצר בין 23 ל- 25 קילוואט על שטח גג שינוע בין 200 מ”ר לעד 250 מטר רבוע. ובמרבית המערכות כיום קיימת יכולת ייצור חשמל של 8-10 קילוואט

חברת החשמל מציעה שני מסלולים להפיכת הפאנלים הסולאריים למשתלמים כלכלית. הראשונה מאפשרת לקבל נקודות זכות על כל קילו וואט שאתם מייצרים, בכך, אם צרכתם 15 אלף קוט"ש וייצרתם 14 אלף, תשלמו רק על ההפרש. אם ייצרתם 20 אלף, יש לכם 5,000 קוט"ש זכות בחברת חשמל שתישמר לזכותכם למשל 24 חודשים.

 למרות שאתם משלמים 55 אגורות לכל קילו ואט, חברת החשמל תשלם לכם כ-27 אגורות לכל קילו ואט, שזו עלות הייצור. נכון לעכשיו אם תחתמו על הסכם כזה הוא יהיה תקף לעשר שנים בלבד. בנוסף,  תקנות מס ההכנסה כרגע מגבילות את היכולת של אדם פרטי להרוויח מייצור חשמל בביתו לעד 24 אלף שקל בשנה.

אם תבחרו במסלול של נקודות זכות, תקבלו חשמל בשווי של 9350 שקלים. סכום שיכול לכסות את כל עלות החשמל השנתית. אם תבחרו במסלול שבו תקבלו רק כסף, תרוויחו על אותה שנה 4590 שקל. ולא, לא ניתן לעבוד במסלול נקודות זכות עד שמכסים את הצריכה. לכן חשוב לא  להתקין יותר מדי פאנלים סולאריים שיגדילו את הצריכה.

אלא שבגלל טעוית עבר של חברות פאנלים שפטו את הרגל, תדמית לא מעודכנת על מיסים ויוקר הפאנל עצמו והעדר הסברה, רבים בוחרים שלא להתקין פאנלים בביתם.

מונה נטו

 עד היום הייתה שיטת “מונה נטו”, שלפיה בעלי הבתים שהתקינו מערכת סולארית על גג ביתם קיבלו הנחות בחשבון החשמל כנגד החשמל אותו הם ייצרו באמצעות המערכת שלהם.  בשיטה זו התקנת פאנלים סולאריים בשטח גג של 70 מ”ר ומעלה רווחית בעבור בעלי הבתים. על פי חישוב זה, בגג ששטחו 100 מ"ר, הפאנלים הסולאריים יחסכו כמעט 10,000 בשנה.  900 שקל לכל מ"ר. רשות החשמל עדכנה לאחרונה את התוכנית והפכה אותה ליותר משתלמת.

כמה עולה התקנת פאנלים סולאריים

כך אפשר לחסוך  כמעט חצי מסך חשבון החשמל, לפני חישוב עלות התקנת המערכת הסולארית על הגג. עלות של התקנת מערכת פאנלים סולאריים היא כ-70 אלף שקל.

עלות השירות היא  600-1000 שקל לשנה. את הפאנלים צריך לשטוף בין 3-6 פעמים בשנה, כשעלות שטיפה היא 250-300 שקל לכל פעם. אורך חיי
.הפאנלים הוא 25 שנה. לאחר מכן יש להחליפם

13% תשואה

תוך 7 עד 9 שנים מחזירים את ההשקעה. ולאחר מכן מתחילים לחסוך ולהרוויח:אז  ניתן להשיג תשואה של 13% לערך על ההשקעה הכוללת.

מלבד העדר ההסברה החיסכון הוא בעיקר חיסכון בהוצאות, ולכן משקיעים רבים לא מפרשים את זה כהשקעה שבא נכנס מזומן או כסף לבנק. בכל מקרה, יש יותר כסף בחשבון.

ירידה במחירים

אומנם פאנלים סולאריים היו יקרים בעבר, אך עם השנים יש ירידה מתמשכת במחירים של הפאנלים הסולאריים ועל כן אלו הופכים להיות יותר ויותר רלבנטיים.

בעבר עלות ייצור מערכת סולארית חצתה את קו מיליון השקלים, והיום עומדת עלות הייצור על רבע מהסכום. ההסבר לכך הוא צניחת מחירי הסיליקון שלפני עשור עלו יותר מ-150 דולר וכיום הם בסך של 15 דולר בקירוב.

קהל היעד

קהל היעד העיקרי הוא בעלי נכסים פרטיים. אבל גם דיירי בתים משותפים יכולים להחליט יחד על התקנת פאנלים סולאריים על גג הבית המשותף,כך לא רק נוצר חיסכון בחשמל אלא גם ערך הנכס עולה.

הלוואות להתקנת פאנלים סולאריים

לפי נציגי ארגון גרינפיס בארץ, “. הלוואה רגילה מחזירים תוך 5 שנים, וכאן ההחזר מגיע תוך 7 או 8 שנים. אנחנו רואים עוד ועוד התאמות בעולם הפיננסי, שלמד כיצד להתמודד עם התחום”.

מי שלוקח הלוואה לצורך התקנת מערכת סולארית חוסך בעצם בחשמל כבר מהיום הראשון להתקנה, אך  מתחלק בתועלת הכלכלית העתידית עם המלווה, ואף לוקח סיכון מסוים, במקרה שהמערכת תחדל מלתפקד.

“הבעיה הנוספת היא הרשויות המקומיות”, אמרו בגרינפיס, “כאשר רוצים להקים מערכת גדולה יותר, נוצרים ויכוחים על היטלי השבחה שאין לגביהם ודאות והגובה שלהם גוזל את התשואה של הפרויקט. חברות התקנה הפסידו הרבה כסף במאבקים משפטיים”. אלא שבשנים האחרונות רשות החשמל הסירה חסמים ותיקנה את חוק מונה נטו כך שיתמרץ יותר אנשים להקים פאנלים סולאריים, וגם רשות המסים ביטלה מסים שהפכו את ההשקעה ללא כדאית.

אנלייט – תקים חוות סולאריות בהונגריה; יניבו הכנסות של כ-7 מיליון אירו בשנה

לאור הביקוש הרב – מרכז הבניה הישראלי יערוך את כנס עיר הנדלן בארבעה מלונות באילת