רכב ותחבורה    

כמה קנס תקבלו על חניה באדום לבן? כבר עדיף חניון

מעודכן ל-11/2022

חניתם באדום לבן? קודם כול תתביישו לכם. אבל אם בכל זאת נאלצתם מסיבות כאלו ואחרות, לחנות באדום לבן, כמה תשלמו? התשובה משתנה מעיר לעיר, כיוון שעבירות חניה הן עבירות מול הרשות המקומית.

עבירת חניה ליד מדרכה שצבועה אדום לבן קשורה לעבירות חניה במקום אסור לחלוטין, להבדיל מעבירות חניה לרווחת התושבים כמו חניה בכחול לבן הנחשבות קלות יותר או עבירות חמורות כמו חניה בחניית נכים או חסימת כביש או צומת, הנחשבות חמורות יותר. הקנס על חניה באדום-לבן עומד על 100-300 שקל, תלוי ברשות המקומית. בתל אביב הקנס עומד על 250 שקל, אך מי שחונה כך מסתכן גם בגריר הרכב ובתשלום נוסף לצורך שחרורו. כך גם ברוב ערי המרכז הגדולות. המחיר עומד על 250 שקל, אבל אם מדובר בחניה שגם חוסמת את המעבר, יוגדל הקנס, תלוי במקרה. נראה שהממוצע הוא 250 שקל.

במהלך 2022 קיבל בית משפט השלום בתל אביב הכרעת דין מפתיעה. התובעת ביקשה למחוק לה קנס של 250 שקל שקיבלה על עמידה בחניה כפולה. לדבריה, היא ישבה ברכב כשהמנוע פועל והמתינה 40 שניות בסך הכל לרכב שאותו חסמה על מנת שייצא והיא תיכנס במקומו. היא נקנסה על ידי פקחי העירייה שמצאו לנכון כי הרכב של התובעת מפריע לתנועה ברחוב, וכשביקשה לבטל את הקנס, פסק בית המשפט כי אומנם מדובר היה בהפרעה לתנועה, והתובעת הפסידה. ראו הוזהרתם.

אם חניתם בכחול לבן ולא שילמתם אגרה הקנס יסתכם בממוצע 100 שקל. 250 שקל תשלמו גם על כל חניה במקום אסור, כמו בקרבה למעבר חציה, חניית תחבורה ציבורית – אדום צהוב ועוד. חניה על המדרכה לעומת זאת תסתכם לרוב ב-500 שקל, אלא אם חניתם בשני גלגלים – 250 שקלים, וחניה בחניית נכים תעלה לכם הכי הרבה, 1,000 שקל, ובצדק.

וכמה הקנסות הללו מכניסים לעירייה? בתל אביב, לדוגמה, הצפי של עיריית תל-אביב להכנסות מתחום החניה, כפי שהוא מופיע בתקציב החדש, חצה לראשונה את הרף של רבע מיליארד שקל: 256.26 מיליון שקל. מדובר בעלייה חדה מאוד של 18.6% לעומת 2017 ובזינוק של לא פחות מ-22% לעומת הגבייה בפועל מסעיף החניה ב-2016.

מלבד הרצון להעלות את ההכנסות של הרשויות המקומיות, הסיבה השנייה היא צמצום מקומות חניה כדי לדחוף יותר נהגים לעבור לתחבורה ציבורית ובכך להילחם בפקקים ובזיהום.

ומה עם החניונים? אם ניקח למשל את חניון דובנוב בתל אביב, שם המחיר הוא לרבע שעה הראשונה בחינם בשעות הפעילות 7:00-17:00 והחל מהשעה הראשונה 16 שקל ומאז לכל רבע שעה נוספת 4 שקלים, כך שליום עבודה שלם מתשע עד חמש תשלמו 144 שקל, פחות. אגב, ממחקר שנערך לאחרונה עולה כי ישראל נמצאת במקום השלישי בעולם בגובה מחירי החניה השעתית שלה. עם זאת, בבדיקה של ערים ספציפיות, תל אביב דווקא לא נמצאת ברשימת חמישים הערים היקרות ביותר בחניה בשום פרמטר, וירושלים היא העיר היחידה שהתברגה למקום ה-43 ברשימה.

ומה לגבי אגרת חניה או פנגו? התעריף המקסימלי הוא בתל אביב 6.2 שקלים לשעה, כך שעל יום עבודה שלם תשלמו 55.8 שקל. כמובן שלגבי בחניה אדום לבן יכול להיות שלא יתפסו אתכם, אבל אף אחד לא ערב לכך.

מה הקנסות על עבירות תנועה

פתיחת עסקים בשבת – מתי מותר ומה הקנסות

מהו המרכז לגביית קנסות ואיך הוא יכול לעזור לכם?