חדשות    

כמה שווה כל הרכוש של מדינת ישראל? לראשונה ייקבע בסקר

כדי להתמודד עם חובות, יודע כל משק הבית, צריך לבדוק מה אפשר למכור,בכמה צריך לבטח וכמה זה שווה. אותו דבר עושה הממשלה. חברת ענבל הממשלתית צפויה לצאת השבוע בקול קורא לביצוע סקר מקיף של שווי הרכוש הכולל של מדינת ישראל. מדובר בצעד ראשון של שמאות מקיפה במקום חישוב אקראי.

הסקר ייערך בשיתוף אגף החשב הכללי שבמשרד האוצר, ובין הגופים שייבחנו ניתן לציין את כלל משרדי הממשלה, לרבות כלל המיכשור של בתי החולים וחדרי הניתוח, כמו גם מאגרי המידע והמחשבים של רשות המסים, מינהל האוכלוסין ומשרד הרישוי.

ענבל הממשלתית משמשת כזרוע מקצועית ומובילה של ממשלת ישראל ושל גופים ציבוריים עם התמחות ביעוץ וכיסוי ביטוחי. המיזם צפוי להתחיל בשלושת החודשים הקרובים. הסקירה תיערך באמצעות עשרות ועד מאות סוקרים חיצוניים ושמאים שונים שיעבדו עבור המדינה. כמו כן ייערך מיפוי של כל אזור ביחס לרכוש הממשלתי שנמצא בו, עד למצב שיתקבל שיערוך של התכולות הקיימות ביחידות הממשלה השונות.

באמצעות המיזם תוכל ענבל לרכוש ביטוח־משנה נכון ומדויק יותר עבור הרכוש הממשלתי. מטרה נוספת לפצות במקרה הצורך גופים ממשלתיים שניזוקו וביחס לשווי מדויק, וכך לסייע ליחידות השונות לשקם נזקים במהירות המרבית כדי לאפשר חזרה לשגרה במקרים של אירוע מלחמתי או כוח עליון.

השערוך האחרון של נכסי המדינה, שלא היה ארצי, נערך לפני כעשור עם שווי רכוש ממשלתי שנאמד בזמנו בכ־7 מיליארד שקל. בעשור האחרון צמחה אוכלוסיית המדינה בכ־25% וכיום מספר התושבים נאמד ב־9.2 מיליון תושבים. בינתיים עם הגידול באוכלוסייה עלה היקף ההוצאות לצד גידול במאגרי מידע ובאפשרויות הטכנולוגיות לשערוך ועלה הצורך בביטוח בביטוחים כמו ביטוח סייבר.

מעריכים כי העבודה תסתיים לקראת 2023, בעלות בין 10 ל־15 מיליון שקל. עם השלמת העבודה, המדינה תבטח בעצמה את הרכוש באמצעות ענבל, תחת הקרן הפנימית שלה, עם אפשרות להפחתת מחיר של ביטוחי המשנה עבור גופים מאותו סקטור ומאותם מאפייני שימוש,  לדוגמה הרכוש שנמצא בחדרי הניתוח של בתי החולים הממשלתיים.

מנכ"ל ענבל חברה לביטוח, יריב נחמה, מסכם ש"פרויקט שיערוך שווי רכוש המדינה מתבצע בפעם הראשונה באופן מקיף ויסודי שכולל את כלל יחידות הממשלה השונות בכל רחבי הארץ. אנחנו יוצאים לפרויקט שיאפשר לנו שיערוך מלא של התכולות שיש ביחידות הממשלה השונות, לרבות בתי החולים הממשלתיים, ובכך לדייק את פעילותנו בתחום ביטוחי משנה ומתן פיצויים במקרה הצורך".

מה זה ביטוח ממשלתי ואיך המדינה לוקחת על עצמה את הסיכון