מדריכי צרכנות    

כספת בבית או בבנק – מה עדיף וכמה זה עולה?

מעודכן ל-08/2019

רוצים לשמור על דברי הערך שלכם מוגנים? מהם סוגי הכספות הקיימים כיום והאם כדאי לרכוש או לשכור?  ריכזנו עבורכם את כל המידע הנחוץ על כספות

הביקוש לכספות ברחבי העולם נמצא בשנים האחרונות בשיאו. התקשורת מדווחת שוב ושוב על משיכת סכומים גבוהים מהרגיל של כספים מקרנות הפנסיה, קופות הגמל וקרנות הנאמנות על ידי הציבור. הריבית הנמוכה (ואף שלילית במקומות מסוימים), אי הוודאות והחשש לקריסה כלכלית של החברות הפרטיות המחזיקות את הממון – מובילים את בעלי הנכסים והממון לשאוף להחזיק את רכושם הכי קרוב ובטוח שרק אפשר.

לא צריך להיות מבין גדול בתחום כדי לדעת ששמירת כסף וחפצי ערך במקומות מחבוא בבית אינה בדיוק הפתרון היעיל. לכן הציבור פונה למוצא ההגיוני ביותר- הגנה על דברי הערך באמצעות כספת.

בישראל ההתעניינות בכספות גברה בעיקר בשל גל פריצות לבתים בשנים האחרונות, שגרם לאנשים למהר ולבטח את תכולת בתיהם. חברות הביטוח שבעבר הסתפקו בכל סוג של כספת כמעט, העלו את הדרישות, וכיום הכספות מחויבות לעמוד בסטנדרטים של עובי, רוחב, מנעול והתקנה.

הצורך בכספת מעלה באופן מיידי שאלות רבות, קל וחומר לציבור שלא מכיר באופן עמוק את עולם הכספות – למשל: איזו כספת לבחור? האם לקנות כספת או לשכור? מהו הפתרון הטוב ביותר? בהמשך הקריאה תמצאו מענה לשאלות אלה.

מהי כספת?

ההגדרה הבסיסית והכוללת ביותר של כספות (אישיות, הכוונה אינה לכספות ענק שניתן למצוא בבנקים גדולים או מוסדות פיננסיים מסוימים) היא קופסה מאובטחת שניתן לנעול אותה באמצעות מנגנון נעילה מתקדם יחסית.

הכספת מוגנת מפני פריצה, גניבה וגישה לא מאושרת. כספות יהיו לרוב ממתכת יצוקה חזקה וכבדה, עם דפנות מאובטחות ופתח בודד. כיום יש כספות עם מנגנוני נעילה מכניים, חשמליים ואפילו ביומטריים (נעילה ופתיחה באמצעות מאפיינים פיזיים מוגדרים ואישיים של המשתמש – טביעת אצבע או סריקת רשתית העין למשל), כמו כן יש כספות עם מנגנוני נעילה משולבים.

היעילות של כספת מבחינת אבטחה נמדדת הן בהיקף וכמות מנגנוני הנעילה ובעיקר בזמן המוגדר שלוקח לגורם מיומן לפרוץ אותה – ככל שהפריצה מוגדרת בזמן ארוך יותר כך הכספת מאובטחת יותר.

שכירת כספת בבנק

בפני מי שלא מאמין ביציבות המערכת הכלכלית אולם עדיין שם את מבטחו בבנק, עומדת האפשרות של שכירת כספת בבנק. אנשים רבים מעדיפים שירות השכרת כספות המספק להם כספת מאובטחת ואיכותית, תמורת תשלום חודשי ועם כל היבטי האחזקה של הכספת באחריות ספק השירות.

בישראל אין תחום מקיף ומוסדר של השכרת כספות פרטיות או משרדיות. כך שהאפשרות המקיפה היחידה להשכיר כספת היא באמצעות אחד הבנקים המסחריים.

הבנקים מפעילים חדרי כספות שבהם כספות מאובטחות, הנמצאות בתוך סניפי הבנקים ולכן זוכות להגנה לה זוכה הבנק כולו.

 

הכספות בבנקים ניתנות להשכרה על בסיס שנתי (אם שכרתם מאמצע השנה, תחויבו רק על השימוש היחסי מתוך השנה) ובתמורה לדמי שימוש חודשיים. כמו כן, במרבית הבנקים מעבר לכמות ביקורים מוגדרת לכספת האישית, הלקוחות מחויבים בעמלה מיוחדת עבור כל ביקור.

כספת בנקאית הינה קופסת מתכת הנמצאת בחדר מבוצר ומאובטח בסניף הבנק, השמירה היא אותה שמירה לה זוכה כל הסניף וכמובן שהגישה לכספת היא רק בשעות הפעילות של הבנק. כספות בנקאיות נעולות בעזרת שני מפתחות הנמצאים ברשות הלקוח, בעת ביקור בבנק מתלווה נציג הבנק ללקוח אל חדר הכספות, אך לאחר פתיחת הכספת האישית הנציג עוזב ומשאיר את הלקוח בעל הכספת בפרטיות מלאה.

העלות של השכרת כספת בבנק אינה עניין זול, העלויות נמצאות במגמת עלייה עקב ההוצאות של הבנקים והעובדה שמרבית הכספות הבנקאיות משמשות אנשים אמידים, מדובר על עלויות של כמה מאות שקלים לשנה ועד אלפי שקלים בחלק מהמקרים ועבור כספות גדולות יותר מהרגיל.

חשוב לציין כי כספות בבנק אינן מבוטחות במסגרת הביטוח של הבנק, על כל לקוח המחזיק כספת בנקאית לבטח את תכולתה באופן עצמאי.

פתרון זה הנו רלוונטי ואף אידיאלי במקרים בהם יש צורך לשמור פריטי ערך לתקופה קצרה – של עד שישה חודשים, ומתוך נקודת הנחה כי אין ללקוח צורך בזמינות גבוהה של הרכוש. אם יש לשמור על רכוש לתקופה בינונית עד ממושכת, פתרון זה הופך מסורבל ופחות יעיל.

יתרונות:

  • ויתור על רכישת כספת בעלות יקרה ועל הדאגות הנלוות לכך
  • הכספת האישית ממוקמת במקום מאובטח ומבוצר ואתם יכולים להיות רגועים ולישון בשקט, מתוך ידיעה שהיקר לכם ביותר שמור בידיים טובות.
  • הבנק נותן לכם 2 מפתחות אשר מיועדים לפתיחתה של הכספת.
  • ישנו שומר המוצב בפתח חדר הכספות. שומר זה יעזוב את החדר רק כשהוא רואה שאכן הצלחתם לפתוח את הכספת שלכם וזאת על מנת שתוכלו לעסוק בעניינכם בפרטיות מלאה.

חסרונות:

  • מרחק – לא בכל הסניפים ניתן להשכיר כספות;
  • זמינות – הביקורים בכספות יכולים להתבצע רק בשעות הפעילות של הסניף. בנוסף, קיימת הגבלה למספר הביקורים השנתיים בכספת ומתבצעת גביית תשלום נוסף על כל חריגה מהכמות המוסכמת.
  • עלות כלכלית – התשלום על השכרת כספת בבנק למשך שנה ומעלה עלול להגיע בקלות לסכום זהה לזה שנוציא על קניית כספת באופן פרטי.

 

כמה עולה לשכור כספת בבנק לשנה?

 בנק הפועלים – 1,500-950 שקל

בנק לאומי – 1,600-990 שקל

מזרחי-טפחות – 1,880-1,100 שקל

בנק דיסקונט – 2,400-1,800 שקל

הבנק הבינלאומי – 2,050-1,235 שקל

 

השכרת כספת בחברה פרטית

אפשרות נוספת היא לשכור כספת בחברה פרטית.

החיסרון המרכזי הוא בתעריף הגבוה ביחס לבנק. מחיר לשנה עולה כאלפיים שקל עבור הכספת הקטנה ביותר, בעוד שבבנק כספת בינונית עולה כ-1,300 שקל בשנה.

היתרונות:

  • מערך אבטחה משוכלל, הכולל בנייה מבטון מזוין של חדר הכספות, מצלמות אבטחה בכל עבריו, שומרים חמושים וקציני אבטחה המחזיקים במפתחות המשנה לתאים שלכם.
  • אין הגבלת ביקורים, ניתן להגיע בכל יום עד 22:00 בלילה.
  • השכרת כספת במתחם פרטי מזכה אתכם גם בפוליסת ביטוח.
  • כמו כן, ניתן להרחיב את סל השירותים בתוספת תשלום: להזמין ליווי של שומר חמוש מהאוטו ומתחנת האוטובוס לכספת ובחזרה, להתקין מצלמת אבטחה בתא, להרחיב את הכיסוי הביטוחי ולשדרג לכספת גדולה.

רכישת כספת ביתית

בשנים האחרונות אנו עדים להתעניינות בכספות ועלייה של עשרות אחוזים ברכישת כספות. שוק הכספות מגוון ביותר, וניתן להשיג בו כספות בסכומים הנעים בין כמה מאות שקלים לכספת ביתית קטנה, עד אלפי שקלים לכספת ביתית כבדה. המחירים נקבעים בהתאם לשיקולים רבים כמו סוג מנגנון הכספת, משקל הכספת, עובי הדלת ועובי הגוף, כמות הבריחים, תוספות הגנה ועוד. ברכישת כספת ביתית, בעל הרכוש לא נאלץ להתמודד עם חסרונות המרחק, הזמינות והעלות שכן משלם הוא תשלום חד פעמי בעבור כספת שמגיעה כמובן עם תעודת אחריות.

כל עוד בעל הכספת שומר על דיסקרטיות מוחלטת בנוגע להימצאות כספת בביתו, וזו מותקנת במקום נסתר מן העין, הוא זוכה הוא בהגנה מרבית ובשקט נפשי.

סוגי כספות:

קיימים סוגים שונים של כספות ביתיות. בכל סוג של כספת קיימים מפרטים רבים ודרגות שונות של חסינות. גם המחיר משתנה בהתאם.

לפני שאתם קונים כספת ביתית, חשוב קודם על הצרכים שלכם: אילו סוגי חפצים אתם רוצים לאחסן? מהי הכמות והגודל שלהם? האם הם רגישים במיוחד לשריפה? האם יש הרבה פריצות באזור מגוריכם? האם יש יותר שריפות? האם יש לכם מקומות מחבוא מוצלחים בבית? מה התקציב שלכם?

שיקולים אלו יסייעו לכם למצוא את הכספת המתאימה ביותר עבורכם.

כספת חסינת אש

זוהי כספת שנועדה בעיקר להגנה מפני שריפה. כספות אלו מיוצרות על בסיס של השהיה. טיבה של כספת חסינת אש נמדד בכמות הזמן שבה היא יכולה לשרוד בזמן שריפה. כספת העומדת בתקנים האמריקאיים והאירופאים צריכה לשרוד לפחות שעה בתנאי שריפה. הכספת הטובה ביותר היא זו שיכולה לשרוד שעתיים. כספות אלו שומרות על טמפרטורה פנימית של פחות מ150 מעלות, בזמן שהטמפרטורה החיצונית מגיעה ל-1090 מעלות.

  • יתרונות: הגנה על הרכוש מחום ולחות בזמן שריפה.
  • חסרונות: פלדה היא מרכיב חשוב בכספות. ממנה מייצרים את הדופנות, על מנת שיהיה קשה יותר לסחוב את הכספת או לקדוח בה. כיוון שהפלדה מתחממת בקלות יחסית, כספות חסינות אש מכילות פחות פלדה. כמו כן, לא ניתן לעגן אותן לרצפה או לקיר, כיוון שהחירור פוגע בחסינות הכספת מפני שריפה – מה שהופך אותן לפגיעות יותר בפני פריצה.
  • למי זה מתאים: אנשים הנמצאים באזור שבו אין הרבה גניבות, ורוצים לאחסן חפצים חשובים הרגישים לחום (כגון מדיה מגנטית).

 כספות קיר

אלו הן כספות המבוטנות לתוך הקיר, כדי להקשות על פורצים לעקור אותן ממקומן ולסחוב אותן.

  • יתרונות: מעכבת את פעולתו של הפורץ הפוטנציאלי ומאפשרת את הסתרתה: ניתן להשעין ספה או מקרר על הקיר בו מוחבאת הכספת, ובכך להקשות על הפורץ למצוא אותה.
  • חסרונות: דלת הכספת שטוחה על מנת שהיא "תשתלב" עם הקיר. דלת שטוחה קל יותר לפרוץ באמצעות לום.
  • למי זה מתאים: אנשים שיש להם מספיק כסף כדי לקנות שתי כספות: אחת מוסתרת ואחת גלויה, החסינה יותר בפני פריצות. כך ניתן להטעות את הפורץ, המתעכב על פריצת הכספת הגלויה, במקום למצוא את כספת הקיר המוחבאת.

כספות רצפה

אלו הן כספות המבוטנות לתוך הרצפה.

  • יתרונות: קל להסתיר אותה מתחת לשטיח או כל חפץ אחר. חסינותה טמונה בהסתרתה.
  • חסרונות: בדומה לכספת קיר, דלתה שטוחה וזה מקל על פריצתה.
  • למי זה מתאים: לאותם אנשים שמתאימה להם כספת קיר.

כספות כבדות

מדובר בכספות הכבדות ביותר בשוק. קשה מאוד לסחוב אותן. דופנותיהן הכפולות עשויות מפלדה וממולאות בבטון, מה שמוסיף למשקל ומקשה על קידוח. כמו כן, ניתן לעגן אותן לרצפה או לקיר באמצעות ברגים. דלתן שקועה מעט, מה שמקשה על פריצתן באמצעות לום.

  • יתרונות: כספות אלו מיועדות בעיקר להגנה מפריצה ומושקעת בהן מיטב הטכנולוגיה. אלו הן הכספות החסינות ביותר מפני פורצים. כמו כן, יש בה יותר שטח לאחסון, כיוון שאין צורך להטמין אותה בתוך קיר או ריצפה.
  • חסרונות: הכספת אינה חסינה משריפה ולחות, בגלל כמויות הפלדה המאסיביות שלה, וקשה להסתיר אותה.
  • למי זה מתאים: אנשים שיש להם חפצים רבים לאחסן, אנשים שאין להם מקומות מחבוא מוצלחים בבית ואנשים שדאגתם העיקרית היא פריצות.

לסיכום:

כל כספת ניתנת לפריצה, גם בבנק, גם בבית וגם במשרד.

הבנק מציע סביבה מאוד בטוחה, אך הגישה לכספת היא רק בשעות פעילות הסניף והעלויות גבוהות יחסית.

כספות ביתיות/משרדיות מציעות היום רמת אבטחה טובה מאוד (בעלויות של מאות שקלים לפשוטות ואלפי שקלים למורכבות והמתקדמות יותר) ובעלי מקצוע מבצעים התקנת כספת במיקומים נסתרים ובאופן חזק המקשה מהותית על הפריצה וגניבת הכספת.

כמה עולה לקנות כספת ביתית?

כספת ביומטרית – 630-600 שקל

כספת חבויה 7.5 ק"ג – 325-270 שקל

כספת ביטחון 4 ק"ג-104 ק"ג – 3,200-170 שקל

כספות חסינות אש – 38 ק"ג-73 ק"ג – 3,445-1,440 שקל

כספות חסינות אש ומים 40 ק"ג – 2,300-1,970 שקל

קל

כספת ביטחון 4 ק"ג-104 ק"ג – 3,200-170 שקל

כספות חסינות אש – 38 ק"ג-73 ק"ג – 3,445-1,440 שקל

כספות חסינות אש ומים 40 ק"ג – 2,300-1,970 שקל

האם אפשר לסמוך על כספת של בית מלון?

ביטוח לעסק – מה הוא כולל ואיך משתנה מעסק לעסק