לאומי: בנק ישראל יעלה את הריבית ב-0.75% על רקע האינפלציה הגבוהה והתייקרות הדירות
חדשות    

לאומי: בנק ישראל יעלה את הריבית ב-0.75% על רקע האינפלציה הגבוהה והתייקרות הדירות

גיל בפמן, צילום:אורן דאי
מעודכן ל-11/2022

האינפלציה השנתית תמשיך לעלות בחודשים הקרובים ותגיע ל-5.5%, מה שיתמוך בהמשך תוואי העלאת ריבית בנק ישראל, בקצב דומה לזה של הישיבות האחרונות. כך מעריכים כלכלני בנק לאומי בראשות ד"ר גיל מיכאל בפמן.

להערכתם, ב-12 החודשים הבאים צפויה האינפלציה להסתכם בכ-3.5% ולחזור לתוך טווח יעד יציבות המחירים (1%-3%) לקראת סוף שנת 2023.

לדברי כלכלני לאומי, תימוכין נוספים להעלאת ריבית חדה מגיעים ממחירי הדירות אשר ממשיכים לעלות על אף המשך הירידה בהיקף המכירות של דירות חדשות. להערכתם, במבט קדימה, עליית מחירי הדירות צפויה להתמתן בחודשים הקרובים, ותיתכן ירידת מחירים במהלך שנת 2023. נכון לעכשיו, כאמור, המשך התייקרות מחירי הדירות בישראל בעת הנוכחית מהווה גורם אשר תומך בהימשכות תהליך העלאת הריבית מצד בנק ישראל, בשיעור של 75 נ"ב גם בהחלטה הקרובה ב-21 בנובמבר.

באשר לשיעור האבטלה במשק אשר עלה לרמה של 4.1% באוקטובר אומרים בלאומי כי על אף העלייה בשיעור האבטלה, רמתו הנוכחית מצויה עדיין בסביבה המשקפת תעסוקה מלאה, בה היה מצוי המשק במהלך שנת 2019. להערכתם, אין בעלייה זו כדי לבשר כבר עתה על חולשה של ממש בנתוני התעסוקה במשק. יש להמתין לנתוני החודשים הבאים, אשר אמורים להיות יציבים יותר גם מבחינה של השפעות עונתיות שייתכן והשפיעו על הנתונים האחרונים, בכדי לבחון האם ישנו שינוי מגמה בשוק העבודה. בסך הכול, אומרים בלאומי, מדובר בנתון שצפוי לאפשר לבנק ישראל להמשיך במהלך העלאות הריבית.

באשר לנתוני הצמיחה אשר הראו גידול של 2.1% בתוצר ברבעון השלישי, אומרים כלכלני לאומי כי במבט קדימה, נתוני הצמיחה בפועל הינם עקביים עם תחזיתם לשיעור צמיחה של כ-6% (ממוצע שנתי) בסיכום שנת 2022. האומדן הראשון של נתוני החשבונאות הלאומית של ישראל לרבעון השלישי של השנה הצביע אמנם על האטה בצמיחה, אך רכיבי הצמיחה העיקריים, להוציא היצוא התעשייתי וצריכת מוצרים בני-קיימא, הציגו צמיחה בקצב סביר. שיעור האבטלה בעלייה מתונה, אך מכלול נתוני התעסוקה מצביע על יציבות יחסית – רמה גבוהה של משרות פנויות והאצה מסוימת בקצב עליית השכר. כמו כן, האצת האינפלציה, הצפויה להימשך בחודשים הקרובים, לצד הימשכות עליית מחירי הדירות, תומכים גם כן בהמשך תהליך העלאת הריבית. זאת, כאשר ברקע המשך העלאת ריבית בקצב מהיר בארה"ב ובמרבית הבנקים המרכזיים הגדולים.