חדשות    פיקדונות מובנים    

לאומי בפיקדון מובנה על מניות צריכה; הקרן הנומינלית מובטחת, התשואה תלויה במקדונלדס, אמזון, סטארבקס ואחרות

בנק לאומי מציע ללקוחותיו פיקדון מובנה (סטרקצ'ר)  על סל מניות אמריקאיות בתחום הצריכה.  קרן ההשקעה מובטחת והמפקידים בפיקדון זה עשויים ליהנות מאפסייד – מענק מותנה בביצועי המניות האלו. קבלת המענק ושיעורו תלויים בהתנהגות סל המניות במהלך התקופה, כאשר  על פני התקופה תיבדק כל אחת מהמניות שבסל ותרומתה למענק תחושב כדלהלן

לכל מניה נקבע חסם בשיעור של 45% (לא כולל) ביחס למחיר הבסיסי של אותה מניה. במידה ומחיר המניה לא חרג ולא נגע בחסם לאורך כל תקופת הפיקדון, תילקח בחישוב תשואת המניה בפועל (מנקודה לנקודה), חיובית או שלילית. במידה וביום מסחר כלשהו מחיר המניה יחרוג או יגע (ולו פעם אחת) בחסם, תשואת המניה תיקבע בשיעור של 6% למשך תקופת הפיקדון.

המענק בגין הפיקדון יחושב לפי סכום התשואות של המניות בסל כפול משקלן היחסי בסל. בכל מקרה, קרן ההשקעה מובטחת ע"י בנק לאומי בתום תקופת הפיקדון.

 

תאריך תחילת הפיקדון – 31 בדצמבר 2014 ותאריך פירעון הפיקדון – 29 ביוני 2018. סל המניות כולל את מניית אמזון, פורד, פרייסליין, ג'נרל מוטורס, נייק, לוואו, קומקסט, סטארבקס, טרגט ומקדונלדס. משקלה של כל מניה בסל – 10%.

המחיר הבסיסי של מניה ייחשוב כמחיר הסגירה ב-31 בדצמבר 2014. מחיר קובע של מניה – מחיר הסגירה ב-25 ביוני 2018, כאשר התקופה של הפיקדון המובנה היא מ-31 בדצמבר 2014 עד 25 ביוני 2018.

אירוע מזכה ריבית הוא עליה של 45% או יותר במחיר הסגירה של מניה ביחס למחיר הבסיסי של מניה ביום מימי התקופה הקובעת. הבדיקה היא אחת לךיום על פי שער הסגירה.

אם לא אירע אירוע מזכה, שיעור השינוי של מניה הוא פשוט השינוי (חיובי או שלילי) בין המחיר הקובע למחיר הביסיס. אם התרחש אירוע מזכה – שיעור השינוי לכל התקופה (במניה המסוימת) הוא 6% לכל תקופת הפיקדון.

שיעור השינוי של הסל כולו יהיה סכום המכפלות של משקל כל מניה בסל המניות בשיעור השינוי של אותה מניה.

המשקיעים בפיקדון המובנה יזכו להשתתפות בשיעור של 100% בשיעור השינוי של סל המניות. אם שיעור השינוי של סל המניות יהיה שווה לאפס או שלילי, לא תשולם כל ריבית ולא ישלמו רווחים. אבל, בכל מקרה, קרן ההשקעה (נומינלית) מובטחת .

מינימום עסקה – 15 אלף שקל.

בבנק לאומי מפרטים דגשים להשקעה זו, מעין סיכונים וסיכויים – "קיים פוטנציאל להשתתפות בעליית סל מניות מבלי לסכן את קרן ההשקעה; הקרן ההשקעה מובטחת בפירעון. אפשרות להפסד הכנסה בהשוואה להשקעה חסרת סיכון. לצורכי אינדיקציה, הריבית השקלית השנתית חסרת הסיכון שפורסמה על ידי הבורסה לניירות ערך בתל-אביב ב- 01/12/2014 הינה 0% לשנה"

 

בלאומי מדגישים כי השקעה כזו לא נזילה – "היעדר נזילות לתקופת הפיקדון (אין נקודות יציאה). כמו כן, בקרות אירועים מסוימים גון: מיזוג, הצעת רכש, פירוק וכו'(, הבנק רשאי לבצע שינויים והתאמות בתנאי הניהול של הפיקדון, במחירי מניות מבין המניות שבסל המניות, בריבית, לרבות אי תשלום ריבית כלל ו/או החלפת מניות ו/או פירעון מוקדם של הפיקדון ו/או הריבית ועוד, הכל כאמור בתנאי הניהול של הפיקדון".

חישוב שיעור השינוי של סל המניות יכלול כאמור ביצועים חיוביים ושליליים של כל מניה."הפיקדון המובנה לא ישלם דיבידנדים, וזאת אף אם המניות המרכיבות את סל המניות עשויות לחלק מעת לעת  דיבידנד", מציינים בבנק ומוסיפים – "פיקדון זה מוגדר כעסקה הכרוכה בסיכון מיוחד. הבנק הינו בעל זיקה לפיקדון מובנה זה ויש לו אינטרס כלכלי בשיווקו".

הבנק מספק רקע ורציונל להשקעה בסקטור הצריכה – "סקטור הצריכה המחזורית (צריכת מוצרים ברי-קיימא) צפוי ליהנות מהשיפור במצב הכלכלי בארה"ב ובפרט מצבם של משקי הבית. נזכיר, כי בשונה מצריכה שוטפת, כגון מזון, ביגוד וכדומה, צריכה מוגברת של מוצרים בני-קיימא מעידה על מצב כלכלי טוב של הפרטים שכן לרוב ניתן לדחות רכישה של מוצרים אלו (דוגמת מכוניות, מוצרי חשמל וכדומה). מדד בטחון הצרכנים נמצא במגמת עלייה שהחלה כבר ב- 2013 והתגברה במהלך השנה. תופעה זו נהנית גם מירידת מחירי הנפט שמגדילה את רווחת הצרכנים. בנוסף, במסגרת עדכון אומדן הצמיחה לרבעון השלישי כלפי מעלה בלט גידול בצריכה הפרטית. כמו כן, השיפור בשוק העבודה הכולל ירידה בשיעור האבטלה ועלייה מתונה בשכר תומכים אף הם בצריכה הפרטית".

נתון נוסף המעיד על חוזק הביקושים בסקטור הפרטי עולה מפרסום של ה-NRF, הרשות הלאומית לקמעונואות אשר צופה גידול של כ-4.1% בסך הקניות בעונת החגים. עוד מעריכה הסוכנות כי ירידת מחירי הנפט הוסיפה כ-60 מיליארד דולר לכספי הצרכנים.

בעונת הדוחות החולפת בלט הסקטור לחיוב ומניות הענף רשמו גידול מצרפי של כ-8% בהכנסות ו-3.5% ברווחים (לעומת הרבעון המקביל אשתקד). הענף נסחר עתה במכפיל רווח של כ-21 , עלייה מתונה בהשוואה לרמה הממוצעת השנה (בשל הגידול ברווחים)

אנו מעריכים כי המשך השיפור במצבם הכלכלי של משקיע הבית יתמוך בצריכה גם ב-2015 כמו גם ירידת מחירי הדלקים שתביא לאפקט תחלופה ולגידול בביקושים".

 

בלאומי גם מציגים את חצי הכוס הריקה של הענף – הסיכונים בהשקעה בענף – הרעה במצב הפיננסי של הפרטים; אפשרות שבעת העלאת הריבית תקטן הנטייה השולית לצרוך; התאוששות איטית מהצפוי בשוק העבודה ותמחור גבוה של החברות בענף".