חדשות    

לאומי – העלאת הריבית מפתיעה בעיתוי שלה

דודי רזניק - לאומי שוקי הון

בנק לאומי שפירסם אתמול הערכה כי העלאת הריבית תידחה אל אחרי סיום הרבעון הראשון של 2019 ממהר להוציא תגובה להודעתו של בנק ישראל על העלאת הריבית

דודי רזניק, מנהל מחקר מאקרו בלאומי שוקי הון אומר כי: "בנק ישראל מנמק את ההחלטה בכך שהאינפלציה התייצבה מעט מעל לגבול התחתון של היעד  וכן כי המשק צומח על פי פוטנציאל הצמיחה של המשק. השקל נחלש לאחרונה ב מעל ל 3% מול הסל ומול הדולר. וכן לטענת בנק ישראל גם לאחר העלאת הריבית המדיניות נותרת מרחיבה.

העלאת הריבית מפתיעה בעיתוי שלה כיוון שחטיבת המחקר שבבנק ישראל, בהחלטה האחרונה של חודש אוקטובר, דחתה את הערכתה להעלאת ריבית מהרבעון הנוכחי לרבעון הראשון של שנת 2019. יש לציין כי מאז ההחלטה האחרונה בראשית חודש אוקטובר נרשמה ירידה בציפיות האינפלציה, מחיר הנפט קרס ב כ 30% ונתוני הצמיחה לרבעון השלישי של השנה היו מעט נמוכים מהתחזיות כך שהעיתוי של העלאת הריבית, על סמך הנתונים בלבד, במסגרת של ניהול הריבית במסגרת של יעד יציבות מחירים, נראה מעט תמוה.

מדובר בהחלטה הראשונה ללא דר' קרנית פלוג וייתכן והעלאת הריבית בעת הנוכחית מסמנת כי דר' פלוג הייתה זו שפעלה להותיר את הריבית ללא שינוי וייתכן כי תחת הנגיד החדש המשקל בהחלטות הריבית יושפע לא רק מסביבת האינפלציה אלא גם משיקולים אחרים שעד כה לא קבלו ביטוי, כגון יציבות פיננסית כללית. לא מן הנמנע כי ההחלטה הנוכחית תואמה עם הנגיד הנכנס, זאת לאחר שמינויו אושר בממשלה לפני למעלה משבוע.

שוק האג"ח הממשלתי מגיב בירידות שערים חדות לאורך העקומים. השקל רושם התחזקות של קרוב לחצי אחוז מול הדולר ומול האירו לרמה של 3.71 ₪ לדולר ו 4.215 ₪ לאירו".

בנק ישראל העלה את הריבית ב-0.15% לרמה של 0.25%

לידר על העלאת הריבית – כפי שחזינו העלאת ריבית נוספת ברבעון השני של 2019

ריבית פריים – ככה הבנקים עושים עליכם קופה