לאומי: הריבית תעלה ב-0.25% בינואר, תגיע בשיא ל-3.75%-4%
חדשות    

לאומי: הריבית תעלה ב-0.25% בינואר, תגיע בשיא ל-3.75%-4%

גיל בפמן, צילום:אורן דאי
מעודכן ל-11/2022

בנק ישראל יעלה את הריבית בעוד 0.25% בישיבתו בתחילת ינואר 2023 לרמה של 3.5%, ובסך הכל תעלה הריבית ל-3.75%-4%. כך מעריכים כלכלני בנק לאומי בראשות הכלכלן הראשי דר' גיל מיכאל בפמן ואסטרטג הריביות דודי רזניק.

לדבריהם, האינפלציה בישראל נמוכה מהאינפלציה במרבית המדינות המפותחות והם מעריכים כי האינפלציה השנתית בפועל תישאר מעל 5% בחודשים הקרובים, מה שתומך בהעלאות ריבית נוספות, למרות האטת הקצב בהחלטה האחרונה.

במסגרת הגורמים שמאפשרים העלאות ריבית נוספות, בנק ישראל ציין שבמשק הישראלי נמשכת פעילות כלכלית איתנה וכי שוק העבודה עדיין הדוק. במסגרת הסיכונים ציין הבנק המרכזי את הפעילות הכלכלית בעולם שהולכת ומתמתנת ותוך כדי כך הסיכון המתגבר למיתון, בעיקר באירופה. בנק ישראל גם ציין שמספר העסקאות לרכישת דירה ממשיך לרדת והיקף המשכנתאות שניטלו בחודשים האחרונים הצטמצם מאוד, ובמקביל ישנה עלייה ניכרת בהתחלות הבנייה, מה שיכול ללמד על הכוחות המתגבשים, להערכת כלכלני לאומי, לבלימת אינפלציית מחירי הדירות בישראל ולעצירת תהליך העלאת הריבית בהמשך.

הריבית בארה"ב תעלה יותר מהתחזיות הקודמות

באשר לעולם, סבורים בלאומי כי הריבית בארה"ב תעלה לרמות גבוהות מאלה שהיו חזויות עד כה. זאת למרות שמרבית חברי הפד תומכים בהאטת קצב העלאות הריבית. לדברי כלכלני לאומי, הדבר הבולט בפרוטוקול ישיבת הוועדה המוניטרית של הפד לקראת החלטת הריבית האחרונה היה ש"חברי ועדה שונים ציינו כי כאשר האינפלציה עדיין לא הציגה סימנים רבים של ירידה, וגם לנוכח חוסר איזון בין היצע לביקוש בכלכלה שנמשך, הערכתם לגבי הרמה הסופית של שיעור הריבית שתהיה הכרחית להשגת היעדים היא גבוהה במקצת ממה שצפו קודם לכן". זה היה גם הקו של היו"ר ג'רום פאואל במסיבת העיתונאים שלו לאחר הפגישה, עם גישה ניצית למדי. בניגוד לגישה זו של היו"ר, הפרוטוקול מציין ש"רוב ניכר של המשתתפים (חברי הוועדה) סברו כי האטה בקצב העלייה תהיה ראויה כבר בקרוב". 

בלאומי מציינים כי הפרוטוקול כולל התייחסויות למידת אי הוודאות סביב השפעת ההידוק המוניטרי המצטבר עד כה. בפרט, "חברי ועדה רבים ציינו כי העיתוי של ההשפעות של הצעדים המוניטריים על הפעילות הכלכלית, שוק העבודה והאינפלציה עדיין לא ברור, כאשר מלוא ההשפעה טרם בא לידי ביטוי". במילים אחרות, חלק מחברי הוועדה מודאגים מכך שהפד עלול להדק יתר על המידה. 

כמו כן, לא היה בדברים אשרור לאינדיקטורים המובילים שמצביעים על התמתנות בלחצי מחירי הליבה וחלק מחברי הוועדה טענו שאין עדיין מגמה כזו. עם זאת, במבט קדימה, האינדיקטורים מעידים על התגבשות של "מסה קריטית" של אינדיקציות להאטת האינפלציה בהמשך, מה שעשוי להביא להפסקת העלאת הריבית בתחילת השנה הבאה ואולי יבסס את עמדת הפתיחה כדי להתחיל להפחית את הריבית שוב עוד לפני סוף 2023.