חדשות    

מחירי הדירות יחזרו לעלות?

כלכלי בנק לאומי  סבורים שמחירי הדירות בדרך למעלה. אבל רק אחרי התבססות במחיירם הנוכחיים בשנתיים הקרובות.

"שנת 2018 התאפיינה באי וודאות גדולה בשוק הדירות" אומרים הכלכלנים ומוסיפים – "קיימת מידה רבה של חוסר ודאות בשוק שבאה לידי ביטוי בין היתר, במספר עסקאות נמוך יחסית בשוק החופשי. כמו כן, היו התחלות בנייה בהיקף נמוך וכן היקף השקעה נמוך בבנייה למגורים".

ד"ר גיל מיכאל בפמן, כלכלן המאקרו של הבנק מסביר כי מגמות אלו צפויות להימשך גם בחודשים הקרובים, וכתוצאה מכך הציפיות הן כי מחירי הדירות בתקופה הקרובה לא ישתנו. עם זאת,  עליית המחירים יתחדשו תוך שנתיים-שלוש, במיוחד באזורי הביקוש.

"בשנת 2018 נמשכה מגמת הירידה בהיקף המכירות של דירות חדשות, כך על-פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה", מוסיפים בלאומי, "בסך הכול, נמכרו אשתקד 21,620 דירות חדשות, נתון המשקף ירידה חדה יחסית של כ-11.2% בהשוואה להיקף המכירות בשנת 2017, זאת לאחר ירידה חדה יותר של כ-17.9% ב-2017".

מחירי הדירות לאן?

מחשבון מחירי הדירות


סקירות קודמות של לאומי: 

מסקירה שפרסמו עולה כי  בניתוח היצע הדירות אל מול הביקוש לדירות נראה שבחודשים האחרונים ההיצע קטן והמלאי יורד.

"בחודש פברואר 2012 הסתכם היקף המכירות של דירות חדשות שנבנו במסגרת יוזמה פרטית ב-1,423 דירות, עלייה של 4.2% בהשוואה לחודש ינואר. כאשר מחשבים זאת במונחים פרטיים", כותבים בלאומי ומוסיפים – "מדובר בהיקף מכירות של כ-17,080 דירות חדשות. מנגד, עומד המלאי הבלתי מכור של דירות חדשות שנותרו למכירה על 14,415, כאשר זהו החודש הראשון מאז ראשית 2011 שבו המלאי הבלתי מכור קטן. הפער בין מלאי הדירות החדשות שנותרו למכירה וקצב המכירות החודשי חזר להתרחב בשלושת החודשים האחרונים. הדבר בא לידי ביטוי בירידת חודשי ההיצע אשר עומדים כעת על 10.4 חודשים. כלומר, מלאי הדירות שנותרו למכירה יספיק לכ-10 חודשים, במידה ויימשך קצב המכירות הנוכחי".

הכלכלנים של בנק לאומי מסבירים כי קיים קשר הדוק וברור בין מספר חודשי ההיצע ובין קצב השינוי במחירי הדיור.  הבדיקה שנערכה על פני זמן רב מראה  שבין 10-13 חודשי היצע מתקיים טווח נמעין נייטראלי שבו  אין לחצים משמעותיים על ירידה או העלאת מחירים. עם זאת, חריגה למעלה או למטה מטווח זה עשויה לעורר היצעים או ביקושים שישפיעו על מחירי הדירות.  "במידה וקצב מכירות הדירות החדשות הנוכחי יימשך" כותבים בלאומי, "ימשיכו חודשי ההיצע לרדת  אפילו אל מתחת ל-10 חודשים, והלחצים לעליות מחירים ייתגברו גם כן. זאת, במיוחד לאור ההתמתנות שחלה בחצי השנה האחרונה בקצב התחלות הבנייה ואשר מגבילה את הגידול של היצע הדירות למכירה. התחדשות הביקוש לדירות חדשות נובעת מגורמים שונים. ראשית, ישנן אינדיקציות לגבי התפוגגות של אפקט המחאה החברתית מן הקיץ שעבר, אשר תרם ככל הנאה לירידה החדה, אך  היחסית הזמנית, במספר העסקאות בשוק הדיור בחודשי הקיץ ". עם זאת, צריך להזכיר שתנועות המחאה מדברות על סיבוב שני  בקיץ הקרוב. גורם שני שמדגישים בלאומי – "תוואי העלייה של הריבית הממוצעת על המשכנתאות נבלם והתחלף שוב בירידה של הריבית. הריבית הממוצעת על המשכנתאות צמודות מדד ירדה מאז חודש אוקטובר ב- 0.3% במקביל לירידה של 0.75% בריבית בנק ישראל. והגורם השלישי –  יש לציין כי במקביל לעליית מחירי הדירות חלה התייקרות משמעותית גם בשוק הדירות להשכרה. לפי מדד סקר מחירי הדיור, עלו מחירי הדירות מאז ראשית 2008 בכ- 58% ובמקביל עלו מחירי ההשכרה בכ-34%. מכאן, ולאור ציפייה להמשך עליית מחירי השכירות, רכישת דירה עדיין מהווה חלופה מרכזית עבור  חלק גדול מהציבור".

בשורה התחתונה בלאומי מאותיים על עלייה במחירי הדירות.  הסיבה העיקרית היא מר סטנלי פישר; הפרופסור המכובד שהוריד והוריד והוריד את הריבית!