שוק ההון    

לאומי – מניית שטראוס "לא יקרה ולא זולה"; משמר המלצת "משקל שוק"; מחיר היעד – 83 שקל

גיל דטנר מלאומי אומר בהתייחסו לדו"חות הכספיים של שטראוס לרבעון השלישי כי אין משהו בתוצאות של הרבעון בכדי לשנות את התמונה בעבור לאומי. דטנר טוען כי המניה לא יקרה ולא זולה ומשמר המלצת "משקל שוק" למניה, כאשר מחיר היעד שהוא נותן לה עולה במעט, מ-81 שקל ל-83 שקל למניה.  

שערה של מנייתת שטראוס עולה כעת במסחר בבורסה בתל אביב לשער של 84.7 שקל למניה, גבוה מעט ממחיר היעד של לאומי, המשקף לה שווי שוק של כ-9.75 מיליארד שקל.

דטנר מסביר כי שטראוס דיווחה על תוצאות יחסית טובות לרבעון השלישי, וזאת בהתחשב בעונתיות השלילית בשוק הישראלי ופגיעה משמעותית מפיחות הריאל והרובל. לפי הדוחות הניהוליים, המכירות נשחקו בשיעור של 2.4%, אך הרווח התפעולי עלה ב-6.1% והרווח לבעלי המניות גדל ב-15%. בנטרול השינוי במטבעות, המכירות גדלו ב-2.4% והרווח התפעולי עלה בכ-13%.

במבט קדימה,צופים בלאומי מגמת יציבות יחסית, עם עלייה מתונה יותר ברווחים בשנת 2019, כאשר הרבה יהיה תלוי במגזר הקפה, בו התנודתיות במטבעות ובמחירי הסחורות מקשה מאד על החיזוי.

לגבי מגזר הקפה מציינים בלאומי כי המגזר הציג ירידה של 9.7% במכירות ו-9% ברווח התפעולי. בנטרול שינויי מטבעות, המכירות היו ללא שינוי. הפגיעה העיקרית מהמטבעות הייתה בברזיל, עם פיחות של 18% ברבעון. ללא השפעת המטבע, המכירות עלו 4.9%. החברה גם ממשיכה להגדיל את נתח השוק שלה במדינה. שיעור הרווח התפעולי עמד על 9.5%, בהשוואה ל-10.7% ברבעון המקביל – וזאת למרות הירידה במחיר הקפה. מאז השפל של הריאל בספטמבר, המטבע התאושש בכ-15%, כאשר הפיחות ברבעון הרביעי עומד כיום סדר גודל של 9% (מול רבעון רביעי אשתקד), מחצית משיעור הפיחות ברבעון השלישי. בשנת 2019, אם המטבע יישאר ברמתו הנוכחית, לא תהיה השפעה למטבעות. כמו כן, מחירי הקפה הנוכחיים בברזיל דומים לממוצע שלהם במהלך 2018, כך שאיננו צופים לשינוי משמעותי ברווחיות, אלא אם כן נראה שינוי במחיר הקמעונאי.

מזרח אירופה נפגעה גם היא מהשינוי במטבעות, בעיקר מהרובל שנחלש 8%. כמו כן, תנאי תחרות מאתגרים הובילו לירידות (בנטרול מטבע) יחסית חזקות ברוסיה ופולין. מנגד, הרווחיות ברבעון הייתה גבוהה יחסית ועמדה על 11%, בהשוואה ל-10.5% ברבעון הקודם.

בישראל, המכירות של שטראוס היו ללא שינוי, אך הרווחיות הייתה מרשימה ועמדה על 17.6% ברבעון, מול 15.3% ברבעון המקביל.

בלאומי מציינים כי פעילות הקפה של שטראוס היא תנודתית במהותה, היות והיא מבוססת בעיקר על שווקים מתפתחים, עם כל המשתמע מהחשיפה המטבעית. כמו כן, למחיר הקפה (שכמו כל סחורה נתון לתנודתיות גדולה) יש השפעה משמעותית על רווחי המגזר, מאחר ועלות חומר הגלם מהווה את מרבית עלות המכר. נכון לעכשיו, ב-2019 המטבעות צפויים להשפיע פחות על המגזר, כאשר מחיר הקפה עדיין פועל לטובת החברה. עם זאת, החברה מתמודדת עם תנאי מקרו וסביבה תחרותית מאתגרים. מה שכן, באופן השוואתי הרבעון הרביעי צפוי להיות חזק, כתוצאה מרבעון מקביל חלש.

לגבי הפעילות של שטראוס בישראל, החברה הציגה גידול של 3.6% במכירות, נתון מעט חלש, כך טוען דטנר, בהתחשב בעלייה של 5.1% לשוק (על פי נתוני סטורנקסט). עדיין, מתחילת השנה החברה צמחה מעבר לשוק, מה שהגדיל את נתח השוק שלה. הרווח התפעולי ברבעון עלה בשיעור של 2.3% בלבד, וזאת בשל עליית מחיר החלב ותמהיל מכירות פחות רווחי. ברבעון הרביעי מחיר החלב ירד מעט, אך עדיין היה גבוה בהשוואה לרבעון המקביל. אם מחיר החלב יוותר ללא שינוי, השפעתו על הרווחיות ב-2019 תהיה ניטרלית. שוק המזון בישראל נמצא במגמה חיובית, עם עלייה של 3.9% בעשרת החודשים הראשונים של השנה. כמו כן, שטראוס הציגה ביצועים טובים השנה, בהתחשב בעליית מחיר החלב, ואנו מאמינים כי תוכל להמשיך להציג מספרים טובים יחסית גם בשנת 2019.

בלאומי מצייניןם גם את סברה, מותג הסךטים הבינלאומי של שטראוס, שהתאוששה לאחר הריקול בסוף 2017, כאשר יש לכך השפעה לחיוב על תוצאות השנה. עדיין, מסבירים בלאומי, נראה כי מגזר זה, שהיה מנוע צמיחה משמעותי עבור החברה, איבד מעוצמתו. המכירות בסברה מדשדשות, ולא ברור מה ישיב את הפעילות לפסי צמיחה. החברה מאמיני כי הרווחיות תשתפר ב-2019, אך היא לא צפויה לחזור לרמה שהייתה. אובלה ממשיכה להפסיד לחברה כסף זה השנה השישית ברצף, ועדיין לא רואים סוף להפסדים, נוכח העלות הכבדה של החדירה לאירופה.

שטראוס מים ממשיכה להציג תוצאות חזקות, עם גידול של 9% במכירות ו-10% ברווח התפעולי. בלאומי מניחים כי התוצאות ב-2019 תהיינה מאוזנות יותר. המיזם בסין  מציג שורה תחתונה יפה אך צמיחה מעט מאכזבת. סביר להניח כי יש לפעילות פוטנציאל משמעותי, והשותף של שטראוס הינו חזק. בלאומי טוענים כי יש לראות את המספרים ברבעונים הקרובים בכדי להבין את המגמה, כאשר התמחור שלהם נותר שמרן.