שוק ההון    

לאומי על כיל – אופק חיובי, אבל אפסייד צנוע של 7% על המחיר בשוק

לפעמים (ומסתבר שפעמים רבות) מה שחשוב באמת בהמלצות אנליסטים זה לא הטקסט העמוס והלפעמים המזגזג, אלא פשוט מחיר היעד.  זה לא טריוויאלי, במקרים לא מעטים, הטקסט מאוד חשוב – יש בו תובנות שהאנליסטם לא יכולים להציג בשורת ההמלצה ומחיר היעד. במקרים רבים האנליסטים נמצאים בין הפטיש לסדן – חושבים רע, לא יכולים לכתוב רע.  אז תבינו אותם – תנסו לקרוא בין השורות, ותנסו להבין מה המרחק בין המחיר יעד למחיר בשוק. יש אפילו אנליזות הזויות שבהם האנליסטים מציינים המלצה חיובית, אבל מחיר השוק ומחיר היעד זהים או בסביבה. זו כמובן לא קנייה, ולא המלצת יתר. זו אפילו המלצת מכירה מוסווית.

זה לא המקרה כאן, אבל בהמלצה של לאומי על כיל, יש הרבה תוכן, ובשורה התחתונה המלצה פושרת.

הותרת המלצה: "אנו מותירים את ההמלצה למניית כיל על 'משקל שוק' ומעלים את מחיר היעד ל-16.5 שקלים, בשל השפעה טכנית של שערי החליפין והעלאת תחזית ה-EBITDA שלנו לשנה הנוכחית בכ-5% ,לרמה הדומה לזו של שנת 2017( כ-1030 מ' $ מול כ-1050 מ' $ אשתקד) בעיקר בזכות האשלג", כותבת אלה פריד מלאומי שוקי הון ומוסיפה – "נציין, כי בשלב זה האומדן שלנו מושפע בעיקר מהמכפילים החזויים על-פי "גישת השוק", הגוזרים אפ-סייד משמעותי על סמך הרווח הנקי החזוי, ואשר מתכנסים לחציון קבוצת ההשוואה – על בסיס מכפיל ה-EBITDA/EV צפוי לשנת 2018. צפי לשנה דומה לקודמתה, למרות מימוש נכסים בכמיליארד דולר: נציין, כי התחזית שלנו משקללת את השפעת מכירת פעילות בטיחות האש בסוף Q1 ורווח הון של 840 מ' $, מול אובדן EBITDA של כ-115 מ' $. בתוצאות התפעוליות אנו צופים כי ההתאוששות במחירי האשלג שנראה ב-Q1 תקזז את הירידה ברווח הנובעת מהמכירות.

"נציין כי הצפי לסגירת חוזה מול סין, ברמה של כ-260 T $/משקף תוספת של כ-$30 ,וזאת למרות הורדת הסובסידיות בהודו בכ-10% .הדיווחים על שיפור מתון גם בפוספאטים וודאי אינם דרמטיים עבור כיל, אבל אם המגמה תמשך היא בהחלט עשויה להטיב עם ה- JV בסין. כמו כן, אנו מניחים יציבות בפעילות התעשייתית של מעכבי הבעירה שנותרו ושיפור מסוים בתוספי מזון, אשר נפגעו בשנה הקודמת על-ידי שינוי התקנים בסין. כזכור, קיבלנו ברגשות מעורבים את מכירת מוצרי בטיחות האש בארה"ב ומחצית מחב'-IDE ,שהגבירו את התלות בדשנים, אולם מבחינת העיתוי, נראה כי בשנת 2018 אובדן הרווח הזה לא יבוא לידי לביטוי באופן דרמטי. נציין עוד, כי אנו מעריכים את העלות לטון אשלג של כיל בשנה הקרובה בכ-$108 מול $112 בשנה החולפת. Canpotex ,מלחמות הסחר ותוספת ההיצע בענף: החשש מפני מיסוי על הסויה בסין, אינו משפיע בינתיים על ענף הדשנים, או על הסחורות עצמן, בשל רגישותה של סין לתשומות חקלאיות וההיצע הנמוך של סויה השנה. ככלל, הענף שנשלט על-יד יצרניות קנדיות ומזרח אירופאיות וכנראה אינו צפוי להיפגע בסבב הזה. לפי דיווחים בשוק, תוספת כושר הייצור החזויה של אשלג מרוסיה נאמדת בכ-0.5 מ' טון עד סוף 2018 והיא תקוזז חלקית על ידי סגירת מכרה קליבלנד של כיל בבריטניה (כ-250 אלף ט' אשלג בשנת 2017). על-פי הערכות, הצפי לתוספת כושר הייצור של 2.8 מ' טון שלEuroChem , שממנו חוששים היצרנים, צפויה להיכנס הדרגתית עד לשנת 2025, בהנחה ששאר השחקנים "יצטופפו" וייפנו לה חלק מנתח השוק. בינתיים, מדובר ברמות הקרובות לצמיחה אורגנית חזויה. אלא שהחודש דיווחה BHP על הגעה, לאחר כריה של שנים, לשכבת אשלג בעומק של כ-1000 מ'

"במכרה Jansen , והחלה לתור אחר שותף פוטנציאלי לפרויקט שעלות פיתוחו נאמדת בכ-13 מיליארד $. כיל מול קבוצת ההשוואה: מכפיל הרווח הנקי החזוי של כיל לשנה הקרובה עומד על כ-X13 והוא נמוך בכ-25 מחציון קבוצת ההשוואה. מכפיל ה-EBITDA/EV החזוי לשנת 2018 עומד על 6.X7 עם פער של %6 בלבד מול המכפיל החציוני של המתחרות ושל NTR בפרט. היעדים של כיל לשנה הקרובה כוללים את חיזוק המאזן ושמירה על הדירוג עם מס אפקטיבי של כ-33% והשקעות הון של כ-700 מ' $, הכוללות מעבר של מכרה בבריטניה לפוליסולפאט והמשך מיזוג מכרות בספרד. מדיניות חלוקת הדיבידנד של החברה נותרה ללא שינוי. עם זאת, חשוב לשים לב כי אף שהדיסקאונט במכפיל הרווח הנקי כיום משמעותי, הוא צפוי להצטמצם בשנת 2019.

"שורה תחתונה: כיל מתומחרת בדיסקאונט של כ-7% ,וביצועי המניה יהיו להערכתנו צמודים מאוד לביצועי הסקטור. חלק ניכר מהלחץ המסחרי הוסר עם הפצת ה-13% שהחזיקה פוטאש קורפ לפני המיזוג. האופטימיות שלנו ביחס לשנה הקרובה עלתה, והחשש מפני התארכות המשא ומתן עם סין ירד משמעותית. להערכתנו, התמחור הנוכחי משקף חלק ניכר מסיכוני הטווח הקצר והדאון-סייד תחום. כנראה גם האפ-סייד. משקל שוק"