חדשות    

לאומי קארד וישראכרט – בדרך להעלאת הריבית על ההלוואות?

העלאת ריבית על הלוואות בחברות כרטיסי האשראי. נראה שהחוק להגברת התחרות במערכת הבנקאית, אשר אושר בכנסת בשנה שעברה, ושקבע כי על הבנקים וחברות האשראי להיפרד, לא יביא לירידת הריבית על האשראי הניתן לצרכנים, אולי להיפך. בינתיים נראה שהריבית על ההלואות דווקא בכיוון מעלה ולא רק בגלל שהריבית במשק (ריבית בנק ישראל) צפויה לעלות.

על פי החוק, חברות כרטיסי האשראי לאומי קארד וישראכרט, שנמצאות היום בבעלות לאומי והפועלים בהתאמה, אמורות להימכר עד שנת 2021 וההערכה היא כי ההפרדות תושלם כבר בשנת 2019. בנק לאומי מהל שיחות עם משקיעים גדולים, וכך גם בנק הפועלים כשבמקביל לשיחות הוא נערך להנפקת ישראכרט בבורסה.

כוונת החוק היתה להגדיל את מספר הגופים המלווים בשוק ובכך להגביר את התחרות, מה שאמור להביא לירידה בריבית על ההלוואות. בשנת 2017 נרשמה עלייה של כ-0.3% בריבית הממוצעת על ההלוואות בחברות האשראי. הריבית על הלוואות ללא בטחונות עולה על 10%-11% ואילו הריבית על הלוואות עם בטחונות (לרוב רכבים) מסתכמת בעד 6%.

מגמת העלייה בריבית על הלוואות צפויה להימשך. העלייה הזו מגיעה על רקע ההיפרדות הצפויה בין הבנקים לחברות כרטיסי האשראי והיא עשויה להיות קשורה לתחרות הצפויה בין חברות כרטיסי האשראי לבנקים. החברות האלו מנסות להגדיל את רווחיהן לקראת המכירה הצפויה (השבחת הערך) וגם לקראת התחרות העתידית מול המערכת הבנקאית.

מעבר לכך, המימון של הגופים האלו מתייקר. כיום חלק מרכזי מהמימון הוא דרך הבנקים (חברות האם) ומדובר על מימון זול, אלא שכבר עכשיו יש גורמים מממנים נוספים בריבית גבוה יותר, וכמובן שככל שהזמן יחלוף, המרכיב של מימון הבנקים בסך הכולל יירד.

לאומי קארד – 3 גופים מתעניינים

בחברת לאומי קארד שמוערכת במעל 2 מיליארד שקל, התעניינו קבוצה מיפן וקבוצה שוויצרית. אך בשלב זה נראה שהגופים הנמובילים הם פרטנר של לאומי סבן וקרנות ההשקעה –  ורבורג פינקוס סנטברידג'.