חדשות    

לאחר עיכוב של שנים – פורסם מכרז להקמת מתקן ההתפלה שורק ב' בשיטת PPP

מתקן ההתפלה הקיים בשורק תמונה:יח"צ

ימים ספורים לאחר שדו"ח מבקר המדינה הטיל את האחריות על משבר המים בישראל על רשות המים, פורסם מכרז להקמת מתקן התפלת המים "שורק ב'" שעתיד להיות הגדול ביותר בעולם. המכרז פורסם על ידי ועדת המכרזים הבין-משרדית המשותפת למשרדי האוצר, האנרגיה ורשות המים, בראשות מר איציק מרמלשטיין, מנהל יחידת תשתיות ופרויקטי PPP באגף החשב הכללי באוצר.

הקמת המתקן תבוצע בשיטת PPP, בה היזם הנבחר יהיה אחראי לתכנון, מימון, הקמה, תפעול ותחזוקה של מתקן ההתפלה, לתקופה בת 25 שנה. המתקן עתיד לייצר כ-200 מיליון מטר קוב מים בשנה, ויביא את סך ייצור המים במתקני ההתפלה ל-785 מלמ"ק בשנה, כמות השווה לכ-85% מסך הצריכה הביתית והעירונית כל שנה.

7 קבוצות מקומיות ובינלאומיות הגישו את מועמדתן לשלב המיון המוקדם במכרז. במהלך חודש נובמבר צפויה הועדה להכריז על הקבוצות שעמדו בתנאי הסף והן יוזמנו להגיש הצעות למכרז.

בדרך כלל במכרזים מסוג זה, נבחר זוכה אחד שלאחר זכייתו פונה לבנק בבקשה לקבל מימון לצורך ביצוע הפרויקט. לראשונה במכרז להקמת מתקן התפלה, תוכל המדינה לבחור שני מתמודדים שיעלו לשלב הגמר, במהלכו ידרשו לבחור בנק מלווה וביחד איתו להשלים את הליך העמדת המימון לפרויקט. לאחר מכן, תינתן להם אפשרות, ביחד עם הבנק המלווה, להציע הצעה משופרת שממנה תבחר המדינה את ההצעה הזוכה (הליך BAFO – Best And Final Offer). הליך זה צפוי להגביר את הוודאות לגבי מימוש הפרויקט וכאמור, להוביל להצעה כספית משופרת למדינה.

בנוסף, כוללים מסמכי המכרז אפשרות ליזם הנבחר להקים תחנת כוח פרטית בהספק של כ-140 מגה ואט, לטובת תפעול המתקן, וכן מצורף גם מכתב כוונות מאת בנק ההשקעות האירופי (EIB – European Investment Bank) להעמדת מימון לפרויקט בהיקף של עד 200 מיליון יורו.

החשב הכללי, רוני חזקיהו: "בד בבד עם התקווה לגשמי ברכה אנו מקדמים במהירות מירבית את מתקן ההתפלה בשורק תוך שאנו מיישמים מנגנונים מכרזיים חדשים לטובת הגברת הוודאות להקמת הפרויקט כמו גם להפחתת העלויות לצרכן".

מנכ"ל משרד האנרגיה, אודי אדירי: "לפני כארבעה חודשים, עברה בממשלה תכנית אסטרטגית שהוביל המשרד להתמודדות עם תקופות הבצורת הממושכות אותן אנו חווים. כעת עוברים לביצוע מהיר של השלבים בתכנית והמכרז להקמת מתקן ההתפלה יוצא לדרך. כמו כן התכנית להזרמת מים לכינרת נמצאת בשלבי מימוש מתקדמים והתכנית לשיקום נחלים קורמת עור וגידים. מימוש התכנית יביא להבטחת אספקת מים לאזרחים, ולשיקום הטבע וימת הכינרת".

מנהל רשות המים, גיורא שחם: "במסגרת קידום ומימוש תכניות הפיתוח ארוכות הטווח של משק המים, רשות המים פעלה לפרסום המכרז להקמת מתקן ההתפלה בשורק. פרסום מכרז זה משמעותו שתוך כ- 4 שנים, יתווספו למשק המים בישראל 200 מיליון קוב לשנה, אליהם יתווספו עוד 100 מלמ"ק בשנה ממתקן בגליל המערבי הנמצא בהליכי תכנון מתקדמים".