חדשות    

לא יתבצע הברקזיט ללא הסכם, הליש"ט עולה

הפרלמנט צבוי להצביע על בקשה להארכת מועד הברקזיט

לא יהיה ברקזיט ללא הסכם: הפרלמנט הבריטי הצביע נגד עזיבת האיחוד האירופי ללא הסכם. כך ספגה ראש הממשלה תרזה מיי תבוסה אדירה. ומשמעות ההחלטה דחייה של כמה חודשים.

בעקבות ההחלטה זינקה הליש"ט ביותר מ-2% ל-1.335 דולר. זהו הזינוק החד ביותר של המטבע הבריטי מאז אפריל 2017.

 התוצאה היתה צפויה לאחר שנתיים וחצי של מגעים ושני ניסיונות כושלים של תרזה מיי לאשר את הסכם הפרישה שהשיגה. המשקיעים חששו מאוד שבריטניה  תיאלץ לעזוב את האיחוד ללא הסכם, מה שיזעזע את השווקים הפיננסיים ויפגע מאוד בכלכלה החמישית בגודלה בעולם.

נוסח ההצעה הממשלתיתקבע כי בית הנבחרים דוחה עזיבה של האיחוד האירופי ללא הסכם – אם ככי עזיבה ללא הסכם נשארת ברירת המחדל המשפטית, אלא אם  כן תושג הסכמה על עזיבה עם הסכם – ואז יושג הסכם בשלב מאוחר יותר.

כעת יידרשו המחוקקים להצביע על הצעה נוספת,  – אם לבקש מהאיחוד האירופי לדחות את הברקזיט, ככל הנראה בכמה חודשים.

שר האוצר הבריטי פיליפ המונד אמר כי הפרלמנט יכול לחסוך למדינה הוצאה ציבורית מיותרת בגובה מיליארדים אם יחסוך לבריטניה את "השוק" של עזיבת האיחוד האירופי ללא הסכם שיקל על העזיבה. "עזיבת האיחוד ללא הסכם תגרום להפרעה משמעותית בטווח הקצר והבינוני", העריך המונד.

ההחלטה הערב היא החלטה שאינה מחייבת מבחינה משפטית, אבל היא מגבירה את הלחץ על תרזה מיי לשלול את האפשרות של פרישה ללא הסכם. היא מגיעה אחרי שנחלה ראש הממשלה תבוסה נוספת, כשהפרלמנט הצביע ברוב מוחץ נגד הסכם הפרישה שגיבשה עם האיחוד האירופי. הפרלמנט הבריטי צפוי לבקש מהאיחוד האירופי לדחות את הפרישה למועד מאוחר יותר מזה שנקבע.

אזרחי בריטניה, נזכיר, הצביעו ב-2016 ברוב של 52% מול 48% במשאל עם בעד עזיבת האיחוד האירופי. אף שתרזה מיי הייתה מהמתנגדים לפרישה, היא הסכימה להתמנות לראש הממשלה ולקבל על עצמה את התפקיד לנהל את תהליך הפרישה, "הברקזיט", כדי לממש את רצון העם. עם זאת, בשנתיים וחצי של תכנונים ומשא ומתן עם האיחוד לא הצליחה מיי להביא לפרלמנט הסכם על תנאי הפרישה שישכנע את המחוקקים.

ההצבעה בבריטניה על הברקזיט – מרע ייצא טוב?

הלישט מזנקת – חשש שהברקזיט לא יתממש