תוכן ממומן    

לא מפחדים ממשכנתא – כך תעשו זאת נכון

FREEPIK

אחד הרגעים המרגשים והמלחיצים כאחד הוא רגע החתימה על המשכנתא. הפחד הוא טבעי – מדובר בהתחייבות עצומה על סכום עצום של כסף לאורך זמן רב מאוד. עם זאת, הפחד הזה הוא גם לא גזירת גורל, ובהחלט ניתן לעשות את התהליך בצורה נכונה ושקולה וכך להגיע מוכנים מאוד ללקיחת המשכנתא ללא חשש. כמו עם כל דבר אחר בחיים, היכרות מעמיקה עם התהליך ותכנון שלב-שלב מפחיתים בהרבה את הפחד והופכים את התהליך כולו לידידותי יותר. אנחנו כאן בשביל לעזור.

בחסות בנק לאומי

בשלב הראשון – לומדים את החומר

כמו עם כל דבר בחיים, הדרך הטובה ביותר להתמודד עם פחד היא לדעת כמה שיותר. בכל מה שנוגע ללקיחת משכנתאות ולרכישת בית – יש המון מידע שאתם צריכים לדעת. לא ננגיש לכם את כולו במאמר זה (בשביל זה נצטרך לכתוב ספר), אבל בהחלט נוכל לציין את הדברים עליהם כדאי לכם להתעכב. אתם צריכים להכיר היטב מושגים כמו אחוז מימון חיצוני, הון עצמי, ריבית, ביטוח משכנתא ועוד. אתם צריכים לדעת כיצד להשתמש במחשבוני משכנתא בצורה נכונה ומדויקת, שכן אלה יעניקו לכם את המידע המדויק ביותר ואת הצפי הנכון קדימה. כשאתם מרגישים שאתם שולטים מספיק במושגי המשכנתא באופן כללי, הגיע הזמן להתחיל להתעסק במה שנכון עבורכם.

 

מה ההון העצמי שלכם? מה גובה ההלוואה שנחוצה לכם?

השלב השני, שהוא למעשה השלב הראשון שספציפי לצרכים שלכם, דורש מכם התבוננות פנימית נכונה ומדויקת. אתם צריכים לבצע הערכה מלאה של מצבכם הכלכלי – כמה כסף יש לכם בהון זמין? כמה כסף יש לכם בחסכונות ובהשקעות? על כמה כסף, אם בכלל, תוכלו לבנות בסיוע ממשפחתכם? במילים אחרות, אתם צריכים לחשב את ההון העצמי שלכם. לאחר חישוב ההון העצמי שלכם, ובהתחשב בכך שאתם כנראה יודעים איזה נכס תרצו לרכוש וכמה הוא יעלה, תוכלו לחשוב את אחוז המימון החיצוני שנחוץ לכם. זוהי למעשה המשכנתא עצמה, ההלוואה שאתם לוקחים, ובהתאם לאחוז שלה מתוך ערך הנכס נקבעת הריבית.

 

מבט אל העתיד – איך החיים שלכם צפויים להיראות בעוד חמש, עשר ו-15 שנים?

השלב הבא אחרי שהתבוננתם על מצבכם כיום, הוא להבין מה הצפי התעסוקתי והאישי שלכם במבט קדימה. מה גודל המשפחה שתרצו להקים, וכמה הדבר יגדיל את ההוצאות שלכם בהערכה גסה? האם אתם עובדים בעבודה שבה יש לכם אופק קידום ושכר גבוה יותר מכפי שאתם משתכרים כיום? מענה על השאלות האלה יכול לעזור לכם לתכנן את המשכנתא שלכם במבט קדימה, ולתכנן במידת הצורך מדרגות משתנות. המדרגות המשתנות מאפשרות לכם לשלם פחות היום ויותר בעתיד, כשתהיו מסוגלים לעשות זאת. כך, תוכלו לתפור משכנתא למידותיכם.

 

פגישות, השוואות, משא ומתן – עד רגע החתימה

אחרי שיש לכם את כל המידע על מה אתם מחפשים, נשאר רק לשאול איפה. הבנקים שמעניקים משכנתאות נבדלים זה מזה בתנאים ובאפשרויות שהם מציעים לכם. חשוב מאוד לבצע השוואת מחירים, להיפגש עם כמה שיותר בנקים וגורמים שיכולים להציע לכם אפשרויות שונות, ולבצע משא ומתן. אם קיבלתם הצעה אטרקטיבית בעיניכם – כדאי תמיד להציג אותה גם בפני בנק אחר, שיכול להשוות אותה או אפילו לעלות עליה. ניהול המשא ומתן הזה הוא השלב האחרון שעליכם לבצע. רק בסוף שלב זה, ולאחר שווידאתם שאתם ממצים את כלל האפשרויות שלכם, תוכלו להגיע לרגע המיוחל שכבר לא יהיה מפחיד אלא רק מרגש – החתימה.

הגעה לתהליך המשכנתא כשאתם מוכנים, חכמים וברור לכם כל שלב ושלב בו – מקלים על התהליך כולו באופן משמעותי ביותר. ברגע שבו הלא נודע הופך לנודע, הוא כבר לא מפחיד כל כך, וגם בכל מה שנוגע למשכנתא המשפט הזה נכון מאין כמותו.

כתבה זו אינו מהווה הצעה או התחייבות למתן הלוואה. אישור כל הלוואה, סכומה ותנאיה נתונים לשיקול דעתו הבלעדי של הבנק. אי עמידה בפירעון ההלוואה עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל.