חדשות    

לא עוצרים בקורונה: עיריית תל אביב אישרה את העלאת הארנונה

עיריית תל אביב
מעודכן ל-06/2020

מועצת עיריית תל אביב  אישרה עדכון אוטומטי של תעריף הארנונה ב-1.1% – וזאת בניגוד לערים אחרות שבהן הוחלט לבטל את העלאת המס, כצעד של התחשבות בתושבים שנפגעו מהמשבר הכלכלי   "מדובר במעשה פופוליסטי וחסר אחריות", האשים חולדאי את עמיתיו

למרות משבר הקורונה: מועצת עיריית תל-אביב-יפו אישרה אמש את צו הארנונה לשנת 2021, שבמסגרתו יעודכנו תעריפי הארנונה ב-1.1%. זאת בהתאם לנוסחת העדכון הקבועה בחוק ההסדרים המתבססת על השינוי במדד המחירים לצרכן ובמדד השכר במגזר הציבורי.

חולדאי הגיב בדיון לשיח הציבורי שהתלהט סביב הנושא ואמר: "הציבור אכן ספג השנה מכה קשה מאוד בעקבות הקורונה. אין מי שלא נפגע כלכלית ורבים אף נפגעו אנושות. אולם, דווקא בעתות משבר ישנה משמעות רבה במיוחד לשירותים הציבוריים. כספי הארנונה מאפשרים לנו לספק לכלל הציבור מענים הכרחיים ברמה טובה, להשקיע משאבים במקומות שבהם הם נדרשים יותר ולסייע איפה שצריך".

כמו כן, במסגרת השינויים בצו הארנונה החדש אושרה בקשת העירייה להוספת סוג בניין חדש במגורים עבור בניינים שנבנו משנת 2010 ואילך, זאת לאור העובדה כי בעשור האחרון ישנה התחדשות עירונית מואצת בכל רחבי העיר והסיווג הקודם כלל נכסים ששנת גמר בנייתם היא 1992.

לסוגים החדשים הוצע מדרג תעריפים; תעריף הגבוה בכ-5% שיחול על נכסים ששנת גמר בנייתם היא 2010 ועד 2020 וכן תעריף הגבוה בכ-10% שיחול על נכסים ששנת גמר בנייתם משנת 2021 ואילך.

בנוסף לכך העבירה העירייה בקשה לאישור חריג הכולל תעריף מיוחד לדירות נופש, אשר נקבע לדבריה נוכח העלייה החדה במספר הדירות המושכרות לתקופות ארוכות והפגיעה הנגרמת עקב כך לאורח החיים של התושבים בפרט ולמחירי הדיור בשוק השכירות בכלל. בקשה זו לא אושרה במסגרת צו הארנונה לשנת 2020 ולכן הובאה לאישור פעם נוספת בפני שרי הפנים והאוצר.

במקביל ציינה העירייה כי תמשיך להעניק הנחה בשיעור של 5% בארנונה למשרתי מילואים תושבי העיר, ללא שיידרשו להגיש בקשה. הדבר ייעשה בהתאם לקובץ משרתי המילואים שהתקבל ממשרד הביטחון.

רמת גן ורעננה לא מייקרות: "זו העת לרגישות חברתית"

ראשי העיריות רעננה ורמת גן נקטו גישה הפוכה מראש עיריית תל אביב והחליטו שלא לאשר את החלטת הממשלה –כמובן בכפוף לאישור משרד הפנים.

ראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה הכהן, הסביר: "בעוד שבעלי עסקים קיבלו פטור מתשלום הארנונה לשלושה חודשים, משלמי הארנונה למגורים לא זכו לשום הקלה, ולא פחות חשוב מכך הקורונה פגעה כמעט בכל בית וזו העת להפגין רגישות חברתית". יתרה מכך, הוא גם הבטיח לפעול להוזלת הארנונה למגורים גם על חשבון קיצוץ בשכרו כדוגמה אישית להתייעלות.

טענה ברוח דומה השמיע גם ראש עיריית רעננה, חיים ברוידא שהוסיף כי המאמץ להקלה בארנונה הוא חלק מתוכנית התייעלות כלכלית וארגונית רחבת היקף שגיבשה העירייה בשנה האחרונה, בין היתר "בחתירה להרחבת תמהיל הכנסות מעסקים אל מול תמהיל ההכנסות ממגורים".

יצוין כי עד סוף חודש יוני אמורות כלל העיריות לקבל את המלצת הממשלה לעליה אוטומטית.

"החלטת ראשי הערים פופוליסטית"

חולדאי התייחס כאמור בדבריו להחלטת ראשי הרשויות שהודיעו כי לא יאשרו את העדכון ואמר "יסלחו לי חבריי, אבל בראייתי מדובר במעשה שהוא לא רק פופוליסטי, כי אם גם חסר אחריות ציבורית".

עם זאת, הוא הדגיש כי שיעורי הארנונה בתל אביב-יפו הם מהנמוכים בכל אזור המרכז, והבטיח כי יישארו כך גם בהמשך,  "כל עוד נמשיך להתנהל בזהירות, בחכמה ובאחריות".

לצורך ההשוואה, תעריף הארנונה הממוצע למגורים בתל אביב-יפו לשנת 2021 יעמוד לאחר העדכון על 53.77 שקל למ"ר (לפני העדכון עמד התעריף על 53.77 שקל למ"ר). תעריף נמוך יותר נרשם בעיר אשדוד – 52.57. אולם בערים רבות נרשמו תעריפים גבוהים יותר, ובהן: הרצליה –  63.43 שקל למ"ר, בני ברק – 65.81 שקל למ"ר, רמת גן – 69.69 שקל למ"ר, וירושלים – 78.87 שקל למ"ר.

נשיא איגוד לשכות המסחר: משרדי האוצר והפנים לא נערכו לביטול העלאת הארנונה, כאילו אין משבר קורונה

פטור מארנונה של 3 מיליארד שקל לעסקים מתעכב בגלל מחלוקת בין משרד הפנים לרשויות