תוכן ממומן    

לוחות סילוקין שצריך להכיר – לוח שפיצר מול גרייס וקרן שווה

בשיתוף אתר שפיצר

לוחות סילוקין הם למעשה סוגים שונים של טבלאות המפרטות את תשלומי ההחזר של המשכנתא שאנחנו נוטלים. באמצעות לוחות אלו ניתן לראות בבירור ולהבין טוב יותר מהי פריסת התשלומים אליה התחייבנו, כמה אנו צפויים להחזיר בכל חודש, מהם ההסדרים והחלוקות בנוגע להחזר הקרן ולהחזר הריבית ומה צפוי לקרות לגובה התשלומים לאורך זמן, במיוחד עוד שנים מהיום. להלן כמה מסוגי לוחות הסילוקין העיקריים שכדאי וחשוב להכיר במידה ואתם מתעניינים במשכנתא, כמו גם מקומו ותפקידו של יועץ משכנתאות בכל הנוגע להחלטה שלכם בנוגע לפריסת החזרי המשכנתא –

לוח שפיצר

לוח שפיצר הוא סוג ספציפי של לוח סילוקין המפרט החזר קבוע של ההלוואה לאורך זמן. לאורך כל תקופת ההלוואה מחזירים את אותו הסכום מדי חודש, כאשר חשוב לשים לב כי במקרה בו ההלוואה מוצמדת למדד צפויים להיווסף לתשלום החודשי גם הפרשי שער או הפרשי הצמדה. לוח שפיצר הוא לוח הסילוקין הנפוץ ביותר בתחום המשכנתאות בישראל כיום, בין השאר מכיוון שהוא מפרט החזרים קבועים ויציבים – כנראה אופציה המועדפת על משקי בית רבים בארץ.

קרן שווה

זהו סוג נוסף של לוח סילוקין המפרט את החזר המשכנתא, אך במקרה זה סכום ההחזר החודשי הולך ופוחת לאורך זמן. ליתר דיוק, החזר הקרן (ההלוואה עצמה) הוא קבוע, אך החזר של הריבית הולך ופוחת לאורך זמן, ולכן התשלום החודשי הכולל הולך ופוחת בהדרגה. שיטת חישוב זו מתאימה למשל למי שיכול להרשות לעצמו החזרים גבוהים יותר היום, ומעוניין להישאר עם תשלומים נמוכים ונוחים יותר בעוד מספר שנים.

גרייס

גרייס הוא מונח מתחום הבנקאות המציין תקופה מוגדרת ומסוכמת מראש, בתחילת תקופת החזר ההלוואה, בה עדיין לא מחזירים כלום. זו דחייה של התשלומים למועד מאוחר יותר, במטרה להעניק יותר מרווח ואוויר לנשימה לאלו אשר מתקשים יותר להתחיל בהחזרים באופן מיידי. ניתן לשלב תקופת גרייס הן בהחזרי הלוואות משכנתא המתנהלים על פי לוח שפיצר והן בכאלו המתנהלים על פי קרן שווה. בגדול, קיימים שני סוגים עיקריים של החזרים מופחתים (גרייס): הראשון הוא הפחתה חלקית בה רק התשלום על הקרן נדחה, אך התשלום על הריבית מתחיל באופן מיידי, והשני הוא מצב של הפחתה מלאה, בה שני סוגי התשלומים נדחים, ובתקופה זו הלווה אינו מחזיר שום דבר.

בחירת לוח סילוקין וסיוע של יועץ משכנתאות

האפשרויות השונות של לוחות סילוקין ופריסת החזרי הלוואת המשכנתא הם אלמנט נוסף (ולא יחיד כלל) בתחום המשכנתאות אשר מדגים את הצורך המשמעותי של רבים מהלווים בייעוץ מקצועי, מאיש מקצוע אשר בקיא בתחום ומטרתו היא לקדם את האינטרסים של לקוחותיו.

יועץ משכנתאות הוא כמובן איש המקצוע הנכון והמתאים בהקשר זה – בין היתר, הוא גם יסייע לכם להבין בצורה טובה וודאית יותר מהו לוח הסילוקין המתאים והנוח ביותר מבחינתכם, בהתחשב בנתונים הספציפיים שלכם, בהצעות למשכנתא שקיבלתם מהבנק וכו'.

למידע נוסף אודות מונחי משכנתא, היכנסו לאתר שפיצר – כל המידע על משכנתא במקום אחד.